Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 18-12-11 09:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kallstartsstartmotstånd
InläggPostat: mån 11-11-28 09:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7106
Ort: Älvsjö
För att slippa flera kallstartsförsök istället för en tror jag att det ofta skulle behövas lite extra bränsle just under tiden startmotorn går och sedan inte längre lika mycket extra så fort motorn har startat.

Vad tror ni om ett extra kallstartsmotstånd (som ändrar motortempgivaren så att ecu'n tror att motorn är kallare vad den är) som bara är aktiv medan startmotorn går? Skulle det kunna fungera eller brukar ECU vara så pass smarta att det detekteras som ett givarefel eller liknande om signalen hoppar från ett värde till ett annat?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-28 13:00 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
Look diagram at page 11, ethanol cold start strategy very well explaned - http://ebookbrowse.com/bioetun-hasznala ... -d72881155


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-28 14:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7106
Ort: Älvsjö
Intressant, menar du detta?

Bild

Första delen -med 205%- skulle man då kunna realisera när startmotorn går.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-28 14:55 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
Thats the right one!

Hope it helps to understand more or less correct cold start ethanol enrichment approach!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-28 18:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Nice diagram!
I think its exactly how things are working!
Strange names only "self start, should be crank start, "compression duration"..should be "nachstart" or "after start".

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011