Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 18-07-16 21:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 117 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 12-06-11 08:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
Smarten går utmärkt nu med högre kompression, men som vanlig lämnar kallstarten en del övrigt att önska.
Det börjar bli tröttsamt att starta om 5 ggr en vanlig junidag- även om det i år innebär typ +13 grader som mest..
För en liten tid sedan skrev vi i en tråd om en smart automatisering av kallstartmotståndsinkopplingen.
Tänkte försöka mig på en sådan, men hittar inte tråden nu.
Gömmer den sig under en otydlig rubrik?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-11 08:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1088
Ort: Närke
Är det denna du tänker på?

viewtopic.php?f=12&t=6371&hilit=mosfet

EDIT: Kopia av NTC-kopplingen finns nu om man scrollar ner i denna tråd.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Senast redigerad av Dr. Mabuse mån 12-06-11 10:39, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-11 09:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
Dr. Mabuse skrev:
Är det denna du tänker på?

viewtopic.php?f=12&t=6371&hilit=mosfet


Ah, absolut, där var den!
Och den ser fortfarande lika briljant ut!
Men, är det verkligen så svårt att hitta en Ga-As Mosfet?
Är de på utgång med avseende på arsenikinnehållet?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-11 10:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1088
Ort: Närke
karlmb skrev:
Dr. Mabuse skrev:
Är det denna du tänker på?

viewtopic.php?f=12&t=6371&hilit=mosfet


Ah, absolut, där var den!
Och den ser fortfarande lika briljant ut!
Men, är det verkligen så svårt att hitta en Ga-As Mosfet?
Är de på utgång med avseende på arsenikinnehållet?

Jag tror att det är få designers som vill ha en mos-fet som kräver negativ spänning på basen för att öppna. De är ju i princip kortslutna/tok-öppnade när de inte är spänningssatta. Har man applikationer som hanterar lite effekt måste man se till att Gate:en alltid får sin spänning först innan resten av kortet spänningssätts, annars får man en strömrusning igenom trissan och riskerar att skjuta den.

I det här fallet utnyttjar vi precis den effekten för att styra av- och på-slag av kallstartsmotståndet.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-11 10:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1088
Ort: Närke
För att man ska slippa leta efter inlägget, gör jag en kopia här.
Feedback mottages tacksamt.


Bild

Teorin bakom kopplingen:
Vid kallstart är NTC-motstånden hög-ohmiga, vilket innebär höga spänningsfall över motstånden.
Spänningspotentialen mellan transistorns Gate och Source (utgång) är nästan noll eller negativ (den elektriska potentialen på Gate är lägre än Source). Transistorn är strypt, och Motorns ECU ser både Kallstarts-NTC och motorns Temp-sensor. Kallstarten står då i Etanol-läge.

När motorn värms upp sjunker motståndet i NTC och spänningspotentialen i Source sjunker. Tillslut kommer Gate att vara tillräckligt hög för att transistorn ska börja öppna. Då kommer strömmen att smita förbi Kallstarts-NTC igenom transistorn och motor-ECU ser bara vanliga Temp-sensorn.


Om man använder matningen från ECU:n (vare sig det är 12v eller 5v) skulle kopplingen i princip fungera med en vanlig bipolär NPN-transistor. Jag vill dock varna för att bas-strömmen kan ställa till det för ECU:n (en Mosfet har en försumbar Gateström, bas-emitterströmmen kommer ge en högre spänning på Temp-sensorn än den ska ha) och rekommenderar en darlington-kopplad transistor.

Det här var ursprungliga designen, med en "vanlig" MOS-FET.
Om man väljer Ga-As mosfeten som kräver negativ gate-spänning för att strypa, och då kopplar man ändarna på potentiometern på var sin sida av ordinarie temp-sensor så funkar det utan extra 5v matning.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-11 11:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1088
Ort: Närke
Tillägg: hittar man inte någon 5-voltmatning så kan man använda 12 volt, och lägga ett 100kOhm-motstånd i serie före potentiometern.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-11 11:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
OK, vi glömmer GalliumArseniden då, får väl leta upp en 12v eller 5V spänning då.
Men, nu letar jag efter PHN210 på elfas hemsida men den hittas inte?
Finns det ngn annan man kan använda?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-11 13:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1088
Ort: Närke
Jag tittade lite på ett par J-FET:ar men jag tycker inte att jag får någon rätsida på dem.
Så jag tittade på darlingtontransistorer istället, och det var likadant där.

För skoj skull tog jag en titt på den klassiska BC 548B (eller hellre BC 549C)... Den har tillräckligt hög förstärkning så att basströmmen inte borde bli något problem, och tillräckligt hög kollector-spänning för att överleva lite transienter från generatorn.
Men den förutsätter ju då en extern drivkälla till basen, så som skissat ovan.
Den är dessutom snorbillig, så man kan köpa på sig ett par att ha å testa med. I värsta fall kan man parallellkoppla ett par stycken om effekten blir för stor för en enstaka trissa att hantera..

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Senast redigerad av Dr. Mabuse mån 12-06-11 13:45, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-11 13:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
Hmm, Smarten ska alltså bli försökskanin..
Finns det några risker med detta...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-11 13:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1088
Ort: Närke
Tempgivaren har väl 5V pull upp internt i ECU:n ?
Så länge du matar basen på transistorn med en spänningsmatning på 5V från ECU:n så kommer du inte att kunna få in någon överspänning till ECU:n interna AD-omvandlare. Oavsett vad som händer med resten av kopplingen.

I värsta fall skulle det bli 5v in på Tems-sensoringången vilket ECU:n kommer tolka som att Temp-sensorn inte är ansluten.

Edit: skulle transistorn brinna finns två scenarion:
1 kortslutning: Kallstarts-NTC motståndet kortsluts och ECU:n kommer bara att se ordinarie Temp-sensor. Ingen Etanolkallstart.
2 avbrott: Kallstarts-NTC kommer alltid att vara inkopplad = ECU:n kommer att misstolka motortempen som ca 20° för låg och kanske inte slutar varmkörningsanrikningen.

Båda dessa tillstånd kan mätas upp med multimeter.
Med en op-amp och en BC549c till kan man ha en "kallstartsindikator-LED".

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-11 14:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1088
Ort: Närke
Något som verkligen skulle hjälpa var om du kunde mäta upp resistansen på Tempsensorn vid ~20°C och när du har startat motorn, vilka spänningar du får över den vid 20°, 40°, 60° och 80°.
Då blir det lättare att se var omslagspunkterna hamnar, och hur stora marginaler man har.
Då kan vi också räkna ut vilka strömmar som behöver passera genom transistorn, och kan då räkna ut om den håller eller om vi måste tänka över ett annat val.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-11 15:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
OK, jag kan kolla upp i kväll resistansen som tempgivaren ska ha vid de olika temperaturerna, jag litar på att den följer spec.
En kallstarts LED vore cool, kan du rita ett fulländat schema med en sådan också så kan en lamer som jag lätt löda ihop härligheten o testa då?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-11 15:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1088
Ort: Närke
karlmb skrev:
OK, jag kan kolla upp i kväll resistansen som tempgivaren ska ha vid de olika temperaturerna, jag litar på att den följer spec.
En kallstarts LED vore cool, kan du rita ett fulländat schema med en sådan också så kan en lamer som jag lätt löda ihop härligheten o testa då?

Standard NTC behöver bara mätas upp runt 20°C, men en annan temperatur för att få rätt coefficient. Det som är intressant är vad spänningen är i dessa temperaturer. Då går det att räkna ut vad ECU:n har för internt pull-up motstånd, och det blir enklare att se om den verkligen har en 5v intern spänningsmatning till Temp-sensorn. Då går det också att "simulera" olika temperaturfall.

Citat:
En kallstarts LED vore cool, kan du rita ett fulländat schema med en sådan också så kan en lamer som jag lätt löda ihop härligheten o testa då?

Det kommer... :wink:

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-11 16:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
Aha, OK, ska se om jag kan möta spänningen då vid några olika temperaturer.
Jag har en lös sensor extra som jag kan koppla in och leka med.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-11 16:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7094
Ort: Älvsjö
Kan du inte bara testa med några fasta motstånd motsvarande NTC motståndet vid några av dessa temperaturer och mäta spänningen över motståndet för att ta reda på vad ECU-n har för internt pull-up motstånd?

Mvh Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 117 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011