Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Mer automatiskt kallstartsmotstånd
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=6497
Sida 3 av 8

Författare:  bjornqvist [ fre 12-06-15 08:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

Kurriosa - Temperaturen för ett ntc kan skrivas: Rntc=R25xe^{B/(T+273)-B/298} , T=celcius, B=b-värdet.

Tycker att den första kopplingen med mosfetten såg ok ut, förutom att jag skulle vilja ha en spänningsdelare (R1 o R2) på gaten (för vanlig mosfet). R1 skulle då vara ett ntc fastsatt på motorblocket, så att mosfetten öppnar vid 25-30C. Motståndet i serie med termistorn/ntc vid insuget (parallellt med mosfetten) kan då vara en vanligt resistans som (endast) offsetförskjuter uppåt, så att bränslemängden ökar med drygt 250-300% (det som krävs för att motorn - vid E85 - ska få samma mängd bensin som vid ren bensindrift vid kallstart) - frågan är om en sådan ökning är möjlig här?

Författare:  karlmb [ fre 12-06-15 11:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

OK 4.7 kOhm NTC införskaffat i 2 ex!

Tack Mabuse!
Lite fler komponenter, men ok för mig!
Ska jag ändå börja med att mäta mer på tempingången på ECU med fasta motstånd ikväll, eller behövs inte det?
Imorn ska det regna, så jag kan sitta o löda lite i godan ro tänkte jag, tills det förhoppningsvis klarnar upp frampt kvällen...

Björnkvist,
Jo, fast som jag förstod det så var det inte möjligt att hitta passande mosfet?
Sedan kan vi aldrig räkna med att få hela den extramängd som krävs via manipulationer av motorns tempgivare.
ECU kommer aldrig att ge ut 4 ggr normal startmängd, på bensin skulle det vara förödande då detta skitbränsle lätt kan sura ner motorn över alla gränser.
Det fungerar bra med kallstartsmotstånd ned till -10 eller så, sedan krävs radikalare grepp.

Författare:  torbjorn [ fre 12-06-15 12:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

karlmb skrev:
ECU kommer aldrig att ge ut 4 ggr normal startmängd, på bensin skulle det vara förödande då detta skitbränsle lätt kan sura ner motorn över alla gränser.


Jo, moderna motorstyrsystem uppför ju sig inte som D-jetronic, där alla spridare stod ständigt öppna så snart man slog på tändningen om det var avbrott i motortempgivaren.

Författare:  karlmb [ fre 12-06-15 17:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

torbjorn skrev:
karlmb skrev:
ECU kommer aldrig att ge ut 4 ggr normal startmängd, på bensin skulle det vara förödande då detta skitbränsle lätt kan sura ner motorn över alla gränser.


Jo, moderna motorstyrsystem uppför ju sig inte som D-jetronic, där alla spridare stod ständigt öppna så snart man slog på tändningen om det var avbrott i motortempgivaren.


Gjorde de? D-jet låter som ett utmärkt konverteringsobjekt!! :lol:

Författare:  karlmb [ fre 12-06-15 18:24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

Citat:
Jag skulle uppskatta om du kunde mäta lite mer. Ännu bättre vore det om du hade några fasta motstånd att koppla in, två tre stycken med värden från 200ohm upp till 1-2kOhm (eller kanske 10k). Då riskerar inte sensorn att ändra motstånd mellan ohm-mätningen och spänningsmätningen, vilket skulle kunna ställa till det.


OK:
220 Ohm > 0,65V
5,6 kOhm > 3,95 V
10 kOhm > 4,35 V

Kan jag ta all 5V från temgivaringången tro, eller måste jag hitta en annan 5V källa?

Författare:  torbjorn [ fre 12-06-15 21:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

karlmb skrev:
torbjorn skrev:
karlmb skrev:
ECU kommer aldrig att ge ut 4 ggr normal startmängd, på bensin skulle det vara förödande då detta skitbränsle lätt kan sura ner motorn över alla gränser.


Jo, moderna motorstyrsystem uppför ju sig inte som D-jetronic, där alla spridare stod ständigt öppna så snart man slog på tändningen om det var avbrott i motortempgivaren.


Gjorde de? D-jet låter som ett utmärkt konverteringsobjekt!! :lol:


Åtminstone om man nöjer sig med att få till kallstartegenskaperna :) Det borde inte vara alltför svårt att öka insprutningstiden t ex 30 % över hela registret i ett D-jetronic-system, men jag har inte haft tillgång till någon körbar bil med det insprutningssystemet på många år.

Författare:  Dr. Mabuse [ lör 12-06-16 13:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

karlmb skrev:
Kan jag ta all 5V från temgivaringången tro, eller måste jag hitta en annan 5V källa?

Nej det går inte. Tempgivaringången är just en ingång till ECU:n. Det sitter ett internt pull-uppmotstånd till 5v för att kunna "läsa av" motståndet i Tempgivaren. Spänningen kommer därför att variera från 4v eller mer när det är riktigt kallt, till under 1v när motorn blir varm.
Det var därför jag ursprungligen tänkte mig en GaAs MOS-FET i kopplingen, för att den inte hade något behov av extern drivspänning.

Denna koppling som jag har skissat på är den enklaste kopplingen jag kunde komma på, med minst antal komponenter som fortfarande gör det jobb vi vill ha gjort, och med så standardkomponenter vi kan.

Men nu när vi ändå behöver driva vårt kallstartsmotstånd aktivt så går det ju att göra den betydligt mer avancerat om man inte räds att använda operationsförstärkare. Men då passerar vi snabbt gränsen för vad som är praktiskt för en lekman att bygga ihop.

Författare:  Dr. Mabuse [ lör 12-06-16 13:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

bjornqvist skrev:
Kurriosa - Temperaturen för ett ntc kan skrivas: Rntc=R25xe^{B/(T+273)-B/298} , T=celcius, B=b-värdet.

Tycker att den första kopplingen med mosfetten såg ok ut, förutom att jag skulle vilja ha en spänningsdelare (R1 o R2) på gaten (för vanlig mosfet). R1 skulle då vara ett ntc fastsatt på motorblocket, så att mosfetten öppnar vid 25-30C. Motståndet i serie med termistorn/ntc vid insuget (parallellt med mosfetten) kan då vara en vanligt resistans som (endast) offsetförskjuter uppåt, så att bränslemängden ökar med drygt 250-300% (det som krävs för att motorn - vid E85 - ska få samma mängd bensin som vid ren bensindrift vid kallstart) - frågan är om en sådan ökning är möjlig här?

Anledningen till att min skiss har NTC-motståndet närmast ECU:n och Temp-Sensorn ansluten till jord är att jag föreställde mig situationer där tempsensorn har en entrådig anslutning, och jordas direkt till motorblocket. Tanken var att min koppling skulle fungera i alla situationer, inte bara specifikt för ECU:er som har tvåtrådiga anslutningar.


Citat:
Motståndet i serie med termistorn/ntc vid insuget (parallellt med mosfetten) kan då vara en vanligt resistans som (endast) offsetförskjuter uppåt, så att bränslemängden ökar med drygt 250-300% (det som krävs för att motorn - vid E85 - ska få samma mängd bensin som vid ren bensindrift vid kallstart) - frågan är om en sådan ökning är möjlig här?

Ett fast värde på motståndet i serie med tempsensorn ställer till det, för att det i princip fixerar temperaturvärdet som ECU:n läser av. En NTC däremot ändrar ju resistans efter temperaturen, och två seriekopplade (eller parallellkopplade) NTC kommer att lägga en temperatur-offset som är konstant igenom hela tempertur-registret. Ett 4,7kOhm NTC kommer att lura ECU:n att det är 20 grader kallare än vad det är, oavsett vilket väder det är ute.
Slänger vi dit ett fast motstånd på 4,7kOhm kommer ECU:n att tro att motorn är ~0°C oavsett om det är 20°C ute eller om motorn är 60°C. (lite grovt räknat)

Författare:  karlmb [ lör 12-06-16 15:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

Dr. Mabuse skrev:
karlmb skrev:
Kan jag ta all 5V från temgivaringången tro, eller måste jag hitta en annan 5V källa?

Nej det går inte. Tempgivaringången är just en ingång till ECU:n. Det sitter ett internt pull-uppmotstånd till 5v för att kunna "läsa av" motståndet i Tempgivaren. Spänningen kommer därför att variera från 4v eller mer när det är riktigt kallt, till under 1v när motorn blir varm.
Det var därför jag ursprungligen tänkte mig en GaAs MOS-FET i kopplingen, för att den inte hade något behov av extern drivspänning.

Denna koppling som jag har skissat på är den enklaste kopplingen jag kunde komma på, med minst antal komponenter som fortfarande gör det jobb vi vill ha gjort, och med så standardkomponenter vi kan.

Men nu när vi ändå behöver driva vårt kallstartsmotstånd aktivt så går det ju att göra den betydligt mer avancerat om man inte räds att använda operationsförstärkare. Men då passerar vi snabbt gränsen för vad som är praktiskt för en lekman att bygga ihop.


OK, trodde att tempingången läste vilken ström som flyter igenom sensorn och alltid därför matar den med en fast spänning 5 V.

Men OK, hur hittar jag lättast 5V nu då, är det kanske enklare att bygga en spänningsdelning ner från 12V? 12V kan jag ju enkelt t.ex ta från matningen till spridarna.
Hur dimensionera den?

Mina senaste uppmätningar med 3 fasta motstånd, de ändrade inget i designen?

Författare:  GL [ lör 12-06-16 16:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

Jag har svårt att se hur transistorn T1 i Mabuses skiss skall kunna eliminera inverkan av tilläggstermistorn då det alltid kommer att ligga minst 1 till 1,5 V över transistorn när den försöker kortsluta termistorn. Om spänningen blir lägre (på grund av termistorns lägre resistans vid högre temperatur) blir det ju ändå summan av termistorns och temperatursensorns resistanser som av ECU uppfattas som den rådande temperaturen.

Författare:  karlmb [ lör 12-06-16 17:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

GL skrev:
Jag har svårt att se hur transistorn T1 i Mabuses skiss skall kunna eliminera inverkan av tilläggstermistorn då det alltid kommer att ligga minst 1 till 1,5 V över transistorn när den försöker kortsluta termistorn. Om spänningen blir lägre (på grund av termistorns lägre resistans vid högre temperatur) blir det ju ändå summan av termistorns och temperatursensorns resistanser som av ECU uppfattas som den rådande temperaturen.


Hur kan det ligga 1-1.5V över NTC-motståndet om T1 kortsluter det? Kortsluter T1 så blir ju den totala resistansen summan 0 + den ordinarie tempsensorns = den ordinarie temsensorns
Eller?
Å andra sidan fattar jag inte riktigt hur T1 jobbar när motorn är kall..?
Är den inte öppen så också?

Författare:  Dr. Mabuse [ lör 12-06-16 19:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

När motorn är kall, och temp-sensorns resistans är ~1kOhm så är NTC-motståndet ~4kOhm. De bildar tillsammans en spänningsdelare med "två steg". Det övre steget är det som ECU:n läser av och tolkar som en temperatur.
Ju lägre temperatur ju högre motstånd i Temp-sensorn, och därför även en högre spänning på T1-transistorns emitter. Bas-emitter-spänningen på transistorn har ett typvärde på 660mV så vi ställer in potentiometern 660mV högre än den Temp-sensorspänning vi vill ha som omslagsspänning.

Ju varmare det blir destå lägre blir resistansen i Temp-sensorn, och därmed även spänningen i spänningsdelaren. Strömmen som går igenom spänningsdelare kommer visserligen att öka lite, men ECU:ns interna 1,2kOhms motstånd kommer att begränsa den strömmen, vilket gör att spänningspotentialen vid Tempsensorn ändå kommer att sjunka när temperaturen stiger.

Förr eller senare kommer transistorns emitter att sjunka under (potentiometer-inställningen minus 660mV) och transistorn börjar öppna. Under en övergångsperiod så kommer transistorn att leda en del av strömmen förbi NTC-motståndet, men när det har blivit tillräckligt varmt så kommer resistansen i Tempsensorn att ha sjunkit så lågt att även med den högre strömmen igenom transistorn förbi NTC så räcker inte strömmen till att bygga upp tillräckligt hög spänning över Tempsensorn, spänningen plus 660mV (bas-emitter) i T1 blir lägre än vad vi ställt potentiometern på, så T1 kommer att "suga" ström från potten och därmed vara bottnad och kortsluter NTC helt och hållet.


Citat:
GL:
Jag har svårt att se hur transistorn T1 i Mabuses skiss skall kunna eliminera inverkan av tilläggstermistorn då det alltid kommer att ligga minst 1 till 1,5 V över transistorn när den försöker kortsluta termistorn. Om spänningen blir lägre (på grund av termistorns lägre resistans vid högre temperatur) blir det ju ändå summan av termistorns och temperatursensorns resistanser som av ECU uppfattas som den rådande temperaturen.

När transistorn börjar leda fullt så blir spänningsfallet mellan kollektor (övre benet) och emitter (undre benet) bara ca 80mV. Under övergångsperioden kan spänningen variera från 3-4V ner till fullt öppnad.

Författare:  karlmb [ lör 12-06-16 19:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

Ah, nu är jag med!!

Och resten av kretsen är bara till för att ordna en enkel signalisering, driven i andra änden av bilen av 12 V? Allt man behöver dra i bilen är en enda ledning för att jorda signaldioden som visar när kallstartNTC är inkopplat.
Elegant!
Blir provat imorgon!

Författare:  karlmb [ lör 12-06-16 21:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

torbjorn skrev:
2) Använd den stabiliserade 5 V som styrdonet lämnar ifrån sig för att mata alltsammans.

5 V-matningen ut från styrdonet är med all säkerhet överströmsskyddad, så det ska inte vara nödvändigt att säkra av någonting. Men se till att det inte finns någon risk alls att batterispänning eller någon 12 V-relaterad signal kan komma åt 5 V-spänningen.


Ok, hur hittar jag den?
Måste jag öppna ECU?

Författare:  torbjorn [ lör 12-06-16 21:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

karlmb skrev:
torbjorn skrev:
2) Använd den stabiliserade 5 V som styrdonet lämnar ifrån sig för att mata alltsammans.

5 V-matningen ut från styrdonet är med all säkerhet överströmsskyddad, så det ska inte vara nödvändigt att säkra av någonting. Men se till att det inte finns någon risk alls att batterispänning eller någon 12 V-relaterad signal kan komma åt 5 V-spänningen.


Ok, hur hittar jag den?
Måste jag öppna ECU?


Jag fick för mig av något tidigare inlägg i tråden att det fanns en 5 V-matning tillgänglig. Det är ganska vanligt att en sådan används för att mata andra slags givare (tryckgivare, luftmängdmätare, gasspjällägesgivare etc).

Sida 3 av 8 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/