Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 18-12-10 11:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 117 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 13-04-30 07:04 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
är det här allt jag behöver från elfa?

71-039-80 Transistor TO-92 NPN 30V 0.1 A 1st
64-006-19 Trimpot cermet SMD 50kOhm 250mW 20% 1st
60-247-27 Trådlindat motstånd 4.7Ohm 7W 5% 1st
60-290-18 NTC-motstånd 5Ohm 1st

motstånd till trimpotten

kan någon bekräfta att det är rätta komponenter också

sen undrar jag är det 5v till transistorn som gör den varm och släpper igenom orginal signalen?
eller måste man ha nått på motorn jag för står inte riktigt hur det fungerar

är det någon som vet vilken pinne det är på volvos 945 b23fk "guldbox" som är 5v ut så jag inte tar från fel ställe tex en insignal


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-04-30 08:03 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
hitta ett gansaka bra pin shema över ez116k och hl 2,4
pine 13 på hl2,4
och 2 på ez116k
vilken box är bäst ska man koppla in sig på?
jag tror ez116k men är inte säker

edit är fortfarande en volvo 945 96'a


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-04-30 18:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
sunkan_85 skrev:
är det här allt jag behöver från elfa?

71-039-80 Transistor TO-92 NPN 30V 0.1 A 1st

Denna ovan är rätt.

Citat:
64-006-19 Trimpot cermet SMD 50kOhm 250mW 20% 1st

Du har valt en trimpot för ytmontage, det går att löda på den, men det är svårt att få till det bra (och hållbart).
Välj någon av dessa två istället (beroende på hur du vill montera dem):
64-405-80 Trimpot kol 47 kΩ Linjär 0.25 W ± 20 % (stående)
64-395-82 Trimpot kol 47 kΩ Linjär 0.25 W ± 20 % (liggande)


Citat:

60-247-27 Trådlindat motstånd 4.7Ohm 7W 5% 1st
60-290-18 NTC-motstånd 5Ohm 1st

Detta blir fel.

Använd dessa istället:
60-785-70 Metallfilmsmotstånd 4.7 kΩ 1 W ± 5 %
60-260-25 NTC-motstånd 4.7 kΩ


Citat:

sen undrar jag är det 5v till transistorn som gör den varm och släpper igenom orginal signalen?
eller måste man ha nått på motorn jag för står inte riktigt hur det fungerar

Det är lite mer komplicerat än så:
När motorn är kall så har tempsensorn ett högt motstånd. Då är transistorn stängd och det extra NTC-motståndet är inkopplat. När tempsensorn blir varm sjunker motståndet i den, och det är det som öppnar transistorn så att NTC-motståndet blir kortslutet. Förenklat så är det bilens egen ordinarie tempsensor som talar om för transistorn när den ska koppla bort det extra NTC-motståndet.

5volten fungerar som drivspänning till den automatiska kretsen, men om du inte hittar 5v på något bra ställe fungerar även vanlig 12v. Men då behöver man byta ut motståndet som sitter mellan 5v (eller 12v) och potentiometern.
60-553-78 Metallfilmsmotstånd 75 kΩ 1 W ± 5 %

Problemet med att använda 12volten är att den inte är reglerad. I så fall borde man använda en 5v zenerdiod över potentiometern. Hmm... ser ut som om jag får rita ett par nya scheman.

Karlmb, använde du exakt de motståndsvärdena jag rekommenderade, eller har du modifierat schemat något?

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-04-30 21:01 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
skulle jag kunna få förslag på vilken 5v zenerdiod jag ska beställa jag vet inte om den ska klara 500ma eller 1,3w :? plira lite med sånt här när jag gick i skolan och det var jätte kul men det är ju 13år sen så man har ju glömt en del och det är inte så lätt all självlära sig då det är ganska mycket beräkningar och ni som kan det. har svårt att förklara för oss amatörer "puckon"

men tack annars för hjälpen jag hade ju nästan alla fel :)

jag tänkte löda i hopp allt på ett exprimentkort ett sånt med massa hål räcker det att använda
55-239-31 Kopplingstråd PVDF 0.35mm Svart
eller behöver man större kvadrat


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-05-01 15:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4630
Ort: Sundsvall
sunkan_85 skrev:
hitta ett gansaka bra pin shema över ez116k och hl 2,4
pine 13 på hl2,4
och 2 på ez116k
vilken box är bäst ska man koppla in sig på?
jag tror ez116k men är inte säker

edit är fortfarande en volvo 945 96'a


Det är LH-styrdonets tempgivarsignal du ska koppla in dig på. EZ116K sköter ju bara om tändningen och har inte makt att göra något åt bränsleblandningen vid kallstart eller varmkörning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-05-01 15:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4630
Ort: Sundsvall
sunkan_85 skrev:
skulle jag kunna få förslag på vilken 5v zenerdiod jag ska beställa jag vet inte om den ska klara 500ma eller 1,3w :? plira lite med sånt här när jag gick i skolan och det var jätte kul men det är ju 13år sen så man har ju glömt en del och det är inte så lätt all självlära sig då det är ganska mycket beräkningar och ni som kan det. har svårt att förklara för oss amatörer "puckon"

men tack annars för hjälpen jag hade ju nästan alla fel :)

jag tänkte löda i hopp allt på ett exprimentkort ett sånt med massa hål räcker det att använda
55-239-31 Kopplingstråd PVDF 0.35mm Svart
eller behöver man större kvadrat



Det räcker gott och väl med en zenerdiod som tål 0,5 W, alltså t ex BZX55 eller BZX79-serie om du vill använda hålmonterat, BZX84-serie som ytmonterat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-05-01 20:42 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
tack så mycket för all hjälp jag återkommer om det är något jag får problem med.
är det någon komponent förutom transistorn som kan kopplas fel har "flödesriktning" som en diod?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-05-01 21:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
torbjorn skrev:
Det räcker gott och väl med en zenerdiod som tål 0,5 W, alltså t ex BZX55 eller BZX79-serie om du vill använda hålmonterat, BZX84-serie som ytmonterat.

Jag håller med med torbjorn, BZX55-C5V1 (70-053-82) borde fungera bra.

Men ska man använda zenerdiod för att stabilisera spänningen bör man nog gå ner i motstånd på förkopplingsmotståndet från 12volten för att få lite mer ström genom dioden. Om man lägger potentiometern på 10k (64-352-91) och motståndet på 10k (60-954-26) får man strax under 1mA genom zenern, tillräckligt för att det ska ligga stabilt. Strömmen blir ändå så låg att man skulle kunna dra matningen direkt från batteriet.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-05-01 21:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
sunkan_85 skrev:
tack så mycket för all hjälp jag återkommer om det är något jag får problem med.
är det någon komponent förutom transistorn som kan kopplas fel har "flödesriktning" som en diod?


Zenerdioden. Den har 0,7volt i framspänningsfall precis som vanliga dioder, och det håll som vanliga dioder spärrar har zenerdioden sin zener-spänning. Den ska kopplas som om den ska spärra. Om du har en voltmeter kan du mäta över potentiometern när du väl har lött ihop kretsen: då ska den visa runt 5v. Visar den 0,7v har du vänt dioden fel. Det är ingen risk att du bränner något genom att koppla zenerdioden fel.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-05-03 09:31 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
ska man bara ha Zenerdiod från 12v eller motståndet först sen en zenerdiod?

och vilken är bäst
z-diod 5,1v
Zenerspänningsområde 4.8...5.4 V

eller
z-diod 4,7v
Zenerspänningsområde 4.4...5 V

antar att båda funkar men 4,7v kanske chokar lite längre tid eller?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-05-03 12:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7099
Ort: Älvsjö
Ett tips för att få stabil strömsnål dc omvandlarkrets är annars att använda en 24/12V billaddare för mobiler eller en billaddare med USB uttag. De blir ofta "över" när folk byter mobil, säljs som fyndvara för udda mobiler eller för någron tia eller på second hand butiker som myrorna mm.

http://www.jula.se/mini-usb-laddare-12-24v-v-619422
12/24V in 5V 700 mA ut 39 kr

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-05-03 21:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
sunkan_85 skrev:
ska man bara ha Zenerdiod från 12v eller motståndet först sen en zenerdiod?

12V
|
10kohm motstånd
|
Zenerdiod parallellt med Potentiometern till jord
|
jord


Citat:

och vilken är bäst
z-diod 5,1v
Zenerspänningsområde 4.8...5.4 V
<snip>
antar att båda funkar men 4,7v kanske chokar lite längre tid eller?

Använd 5,1v. Det chokar inte längre eller kortare, utan sätter gränsen för inom vilket temperatur-intervall som kallstartsmotståndet ska kopplas ur.

Jag har fortfarande inte installerat någon elektronik-CAD med simuleringsmöjligheter på min dator, och jag orkar inte göra allt för hand...

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-05-04 10:02 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
jasså jag trodde Zenerdiod skulle sitta parallellt
så zenerdioden ska jordas för att få ut 5v? jag tycker det känns konstigt
jag har ändrat lite i ritningen

12v
|
10k ohom
|
|--------------- Potentiometern------ transistorn
Zenerdiod
|
|
|
jord


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-05-05 01:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
Jag tror inte att jag gjort mig riktigt förstådd.


Så är ska det se ut. Jag ber om ursäkt för att kvalitet på bilden inte är 100%, slängde ihop lite i photoshop, den version jag nyligen installerat har lite underligheter för sig som jag inte är van vid.

Bild

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-05-05 11:34 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
nu är det ju så att jag fick rådet av ett att ha ett 47kohm trimpott
men det borde väl funka blir kanske svårare att ställa in det.

och ett 75kohm motstånd men jag har ett blått motstång med färgkoder på som är på runt 9,8kohm
som borde funka.

men vad jag inte förstår är trimpotten 64-395-82 den har bara 2 ben vad jag kan se på bilden från elfa.
för mig är det omöjligt att förstå hur jag ska koppla in den på 5,1v sen till jord och sen till transistorn

om det hade varit en potter med 3 ben hade jag förstått att man tar signal på mitten 5,1v på ben 1. och 3 till jord.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 117 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011