Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Mer automatiskt kallstartsmotstånd
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=6497
Sida 7 av 8

Författare:  sunkan_85 [ tis 13-04-30 07:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

är det här allt jag behöver från elfa?

71-039-80 Transistor TO-92 NPN 30V 0.1 A 1st
64-006-19 Trimpot cermet SMD 50kOhm 250mW 20% 1st
60-247-27 Trådlindat motstånd 4.7Ohm 7W 5% 1st
60-290-18 NTC-motstånd 5Ohm 1st

motstånd till trimpotten

kan någon bekräfta att det är rätta komponenter också

sen undrar jag är det 5v till transistorn som gör den varm och släpper igenom orginal signalen?
eller måste man ha nått på motorn jag för står inte riktigt hur det fungerar

är det någon som vet vilken pinne det är på volvos 945 b23fk "guldbox" som är 5v ut så jag inte tar från fel ställe tex en insignal

Författare:  sunkan_85 [ tis 13-04-30 08:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

hitta ett gansaka bra pin shema över ez116k och hl 2,4
pine 13 på hl2,4
och 2 på ez116k
vilken box är bäst ska man koppla in sig på?
jag tror ez116k men är inte säker

edit är fortfarande en volvo 945 96'a

Författare:  Dr. Mabuse [ tis 13-04-30 18:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

sunkan_85 skrev:
är det här allt jag behöver från elfa?

71-039-80 Transistor TO-92 NPN 30V 0.1 A 1st

Denna ovan är rätt.

Citat:
64-006-19 Trimpot cermet SMD 50kOhm 250mW 20% 1st

Du har valt en trimpot för ytmontage, det går att löda på den, men det är svårt att få till det bra (och hållbart).
Välj någon av dessa två istället (beroende på hur du vill montera dem):
64-405-80 Trimpot kol 47 kΩ Linjär 0.25 W ± 20 % (stående)
64-395-82 Trimpot kol 47 kΩ Linjär 0.25 W ± 20 % (liggande)


Citat:

60-247-27 Trådlindat motstånd 4.7Ohm 7W 5% 1st
60-290-18 NTC-motstånd 5Ohm 1st

Detta blir fel.

Använd dessa istället:
60-785-70 Metallfilmsmotstånd 4.7 kΩ 1 W ± 5 %
60-260-25 NTC-motstånd 4.7 kΩ


Citat:

sen undrar jag är det 5v till transistorn som gör den varm och släpper igenom orginal signalen?
eller måste man ha nått på motorn jag för står inte riktigt hur det fungerar

Det är lite mer komplicerat än så:
När motorn är kall så har tempsensorn ett högt motstånd. Då är transistorn stängd och det extra NTC-motståndet är inkopplat. När tempsensorn blir varm sjunker motståndet i den, och det är det som öppnar transistorn så att NTC-motståndet blir kortslutet. Förenklat så är det bilens egen ordinarie tempsensor som talar om för transistorn när den ska koppla bort det extra NTC-motståndet.

5volten fungerar som drivspänning till den automatiska kretsen, men om du inte hittar 5v på något bra ställe fungerar även vanlig 12v. Men då behöver man byta ut motståndet som sitter mellan 5v (eller 12v) och potentiometern.
60-553-78 Metallfilmsmotstånd 75 kΩ 1 W ± 5 %

Problemet med att använda 12volten är att den inte är reglerad. I så fall borde man använda en 5v zenerdiod över potentiometern. Hmm... ser ut som om jag får rita ett par nya scheman.

Karlmb, använde du exakt de motståndsvärdena jag rekommenderade, eller har du modifierat schemat något?

Författare:  sunkan_85 [ tis 13-04-30 21:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

skulle jag kunna få förslag på vilken 5v zenerdiod jag ska beställa jag vet inte om den ska klara 500ma eller 1,3w :? plira lite med sånt här när jag gick i skolan och det var jätte kul men det är ju 13år sen så man har ju glömt en del och det är inte så lätt all självlära sig då det är ganska mycket beräkningar och ni som kan det. har svårt att förklara för oss amatörer "puckon"

men tack annars för hjälpen jag hade ju nästan alla fel :)

jag tänkte löda i hopp allt på ett exprimentkort ett sånt med massa hål räcker det att använda
55-239-31 Kopplingstråd PVDF 0.35mm Svart
eller behöver man större kvadrat

Författare:  torbjorn [ ons 13-05-01 15:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

sunkan_85 skrev:
hitta ett gansaka bra pin shema över ez116k och hl 2,4
pine 13 på hl2,4
och 2 på ez116k
vilken box är bäst ska man koppla in sig på?
jag tror ez116k men är inte säker

edit är fortfarande en volvo 945 96'a


Det är LH-styrdonets tempgivarsignal du ska koppla in dig på. EZ116K sköter ju bara om tändningen och har inte makt att göra något åt bränsleblandningen vid kallstart eller varmkörning.

Författare:  torbjorn [ ons 13-05-01 15:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

sunkan_85 skrev:
skulle jag kunna få förslag på vilken 5v zenerdiod jag ska beställa jag vet inte om den ska klara 500ma eller 1,3w :? plira lite med sånt här när jag gick i skolan och det var jätte kul men det är ju 13år sen så man har ju glömt en del och det är inte så lätt all självlära sig då det är ganska mycket beräkningar och ni som kan det. har svårt att förklara för oss amatörer "puckon"

men tack annars för hjälpen jag hade ju nästan alla fel :)

jag tänkte löda i hopp allt på ett exprimentkort ett sånt med massa hål räcker det att använda
55-239-31 Kopplingstråd PVDF 0.35mm Svart
eller behöver man större kvadrat



Det räcker gott och väl med en zenerdiod som tål 0,5 W, alltså t ex BZX55 eller BZX79-serie om du vill använda hålmonterat, BZX84-serie som ytmonterat.

Författare:  sunkan_85 [ ons 13-05-01 20:42 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

tack så mycket för all hjälp jag återkommer om det är något jag får problem med.
är det någon komponent förutom transistorn som kan kopplas fel har "flödesriktning" som en diod?

Författare:  Dr. Mabuse [ ons 13-05-01 21:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

torbjorn skrev:
Det räcker gott och väl med en zenerdiod som tål 0,5 W, alltså t ex BZX55 eller BZX79-serie om du vill använda hålmonterat, BZX84-serie som ytmonterat.

Jag håller med med torbjorn, BZX55-C5V1 (70-053-82) borde fungera bra.

Men ska man använda zenerdiod för att stabilisera spänningen bör man nog gå ner i motstånd på förkopplingsmotståndet från 12volten för att få lite mer ström genom dioden. Om man lägger potentiometern på 10k (64-352-91) och motståndet på 10k (60-954-26) får man strax under 1mA genom zenern, tillräckligt för att det ska ligga stabilt. Strömmen blir ändå så låg att man skulle kunna dra matningen direkt från batteriet.

Författare:  Dr. Mabuse [ ons 13-05-01 21:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

sunkan_85 skrev:
tack så mycket för all hjälp jag återkommer om det är något jag får problem med.
är det någon komponent förutom transistorn som kan kopplas fel har "flödesriktning" som en diod?


Zenerdioden. Den har 0,7volt i framspänningsfall precis som vanliga dioder, och det håll som vanliga dioder spärrar har zenerdioden sin zener-spänning. Den ska kopplas som om den ska spärra. Om du har en voltmeter kan du mäta över potentiometern när du väl har lött ihop kretsen: då ska den visa runt 5v. Visar den 0,7v har du vänt dioden fel. Det är ingen risk att du bränner något genom att koppla zenerdioden fel.

Författare:  sunkan_85 [ fre 13-05-03 09:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

ska man bara ha Zenerdiod från 12v eller motståndet först sen en zenerdiod?

och vilken är bäst
z-diod 5,1v
Zenerspänningsområde 4.8...5.4 V

eller
z-diod 4,7v
Zenerspänningsområde 4.4...5 V

antar att båda funkar men 4,7v kanske chokar lite längre tid eller?

Författare:  aryan [ fre 13-05-03 12:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

Ett tips för att få stabil strömsnål dc omvandlarkrets är annars att använda en 24/12V billaddare för mobiler eller en billaddare med USB uttag. De blir ofta "över" när folk byter mobil, säljs som fyndvara för udda mobiler eller för någron tia eller på second hand butiker som myrorna mm.

http://www.jula.se/mini-usb-laddare-12-24v-v-619422
12/24V in 5V 700 mA ut 39 kr

Bild

Författare:  Dr. Mabuse [ fre 13-05-03 21:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

sunkan_85 skrev:
ska man bara ha Zenerdiod från 12v eller motståndet först sen en zenerdiod?

12V
|
10kohm motstånd
|
Zenerdiod parallellt med Potentiometern till jord
|
jord


Citat:

och vilken är bäst
z-diod 5,1v
Zenerspänningsområde 4.8...5.4 V
<snip>
antar att båda funkar men 4,7v kanske chokar lite längre tid eller?

Använd 5,1v. Det chokar inte längre eller kortare, utan sätter gränsen för inom vilket temperatur-intervall som kallstartsmotståndet ska kopplas ur.

Jag har fortfarande inte installerat någon elektronik-CAD med simuleringsmöjligheter på min dator, och jag orkar inte göra allt för hand...

Författare:  sunkan_85 [ lör 13-05-04 10:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

jasså jag trodde Zenerdiod skulle sitta parallellt
så zenerdioden ska jordas för att få ut 5v? jag tycker det känns konstigt
jag har ändrat lite i ritningen

12v
|
10k ohom
|
|--------------- Potentiometern------ transistorn
Zenerdiod
|
|
|
jord

Författare:  Dr. Mabuse [ sön 13-05-05 01:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

Jag tror inte att jag gjort mig riktigt förstådd.


Så är ska det se ut. Jag ber om ursäkt för att kvalitet på bilden inte är 100%, slängde ihop lite i photoshop, den version jag nyligen installerat har lite underligheter för sig som jag inte är van vid.

Bild

Författare:  sunkan_85 [ sön 13-05-05 11:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mer automatiskt kallstartsmotstånd

nu är det ju så att jag fick rådet av ett att ha ett 47kohm trimpott
men det borde väl funka blir kanske svårare att ställa in det.

och ett 75kohm motstånd men jag har ett blått motstång med färgkoder på som är på runt 9,8kohm
som borde funka.

men vad jag inte förstår är trimpotten 64-395-82 den har bara 2 ben vad jag kan se på bilden från elfa.
för mig är det omöjligt att förstå hur jag ska koppla in den på 5,1v sen till jord och sen till transistorn

om det hade varit en potter med 3 ben hade jag förstått att man tar signal på mitten 5,1v på ben 1. och 3 till jord.

Sida 7 av 8 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/