Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

konstig lösning
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=6513
Sida 1 av 1

Författare:  lilja [ tis 12-06-19 21:01 ]
Inläggsrubrik:  konstig lösning

Jag har funderat på lite olika lösningar men, kom på en lösning som jag tror skulle passa våra bilar bra då båda bilarna går väldigt bra på 100% e85 när motorn är varm, utan konvertering men väldigt svårstartade.

Det gäller en JEEP GC men Chryslers 318 (5.2 liter v8)
Samt en Chrysler Voyager med en lilla motorn (V6 3.3 liter)

Så jag fundera på att koppla in en liten tank ( 5 liters reservdunk) med start bensin.

Vad tror ni om den lösningen?

Författare:  karlmb [ tis 12-06-19 21:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: konstig lösning

Jo, det är en vanlig lösning i Brasilien.
Men kräver ju en del mek.
Dessutom känns det fel att lita till fulsoppa.. :wink:

Författare:  GL [ tis 12-06-19 21:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: konstig lösning

Det kan nog fungera om man kopplar allt rätt och inte eldar upp bilen!

Mycket enklare med kallstartmotstånd!

Författare:  nyfiken [ tis 12-06-19 22:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: konstig lösning

Mer Brasilien. Bosch och VolksWagen har en elektrisk förvärmning av insuget på dom bilmodeller som säljs i Brasilien. Det har skrivits om det här på forumet och på YouTube fanns det t.o.m reklamfilmer för systemet. Jag hittar dom inte nu, men det går säkert att få fram om man letar ihärdigt. En fördel är nog om man behärskar portugisiska.
Även "vår vän" Obormot i Ukraina, experimenterade och dokumenterde här med förvärmt insug. Sök hans inlägg här på forumet. Och den tyska postorderfirman Conrad har tidigare, kanske nu också, sålt ett element som har givit intresserade gensvar här på forumet.
Så du får söka runt här. Du får säkert tips och idéer. Ämnet är inte nytt.

Författare:  torbjorn [ ons 12-06-20 06:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: konstig lösning

Ett problem med startbensintank är ju att om man ska använda de ordinarie spridarna (och därmed fuel rail, tryckregulator, kanske även filter och pump) även för startbensin så kan man inte undvika att få de båda bränslena blandade vid varje omkoppling. För varje kallstart blir det mer etanol i startbensintanken och vice versa.

Vilken årsmodell är det på de båda bilarna tråden gäller? Har de OBD-II? Verkar de lambdareglera som de ska även vid körning okonverterat på 100 % E85 ?

Författare:  karlmb [ ons 12-06-20 07:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: konstig lösning

nyfiken skrev:
Mer Brasilien. Bosch och VolksWagen har en elektrisk förvärmning av insuget på dom bilmodeller som säljs i Brasilien. Det har skrivits om det här på forumet och på YouTube fanns det t.o.m reklamfilmer för systemet. Jag hittar dom inte nu, men det går säkert att få fram om man letar ihärdigt. En fördel är nog om man behärskar portugisiska.
Även "vår vän" Obormot i Ukraina, experimenterade och dokumenterde här med förvärmt insug. Sök hans inlägg här på forumet. Och den tyska postorderfirman Conrad har tidigare, kanske nu också, sålt ett element som har givit intresserade gensvar här på forumet.
Så du får söka runt här. Du får säkert tips och idéer. Ämnet är inte nytt.


viewtopic.php?f=12&t=5545
Så söta renar! :lol:

Författare:  lilja [ ons 12-06-20 21:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: konstig lösning

torbjorn skrev:
Ett problem med startbensintank är ju att om man ska använda de ordinarie spridarna (och därmed fuel rail, tryckregulator, kanske även filter och pump) även för startbensin så kan man inte undvika att få de båda bränslena blandade vid varje omkoppling. För varje kallstart blir det mer etanol i startbensintanken och vice versa.

Vilken årsmodell är det på de båda bilarna tråden gäller? Har de OBD-II? Verkar de lambdareglera som de ska även vid körning o-konverterat på 100 % E85 ?


det är en 96 och en 97. Då båda bilarna har fungerat utan problem sedan vi köpte dom för 2 respektive 3 år sedan har vi aldrig behövt något OBD uttag så jag vet inte om dom har det eller var dom i så fall sitter?

Jeep'en går bra när man kör lugnt dock tappar den toppeffekt när man kör på 100% etanol. jag har inte ändrat något på någon av bilarna utan båda är helt original.

Författare:  aryan [ tor 12-06-21 10:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: konstig lösning

Om du t ex höjer bränsletrycket tappar du inte längre toppeffekten och underlättas också kallstartena sommartid.

Bensinstart skulle funka om du bygger om till en fuelrail utan retur, då skulle man kunna fylla den med bensin innan starten med en elektromagnetiska ventil i stället för befintlig retur/tryckregulator och en lågtrycks elektrisk bensinpump. Om då innan starten ventilen öppnas och bensinpumpen fyller fuelrail och bränsleledningen och sedan stängs (av) vid start bygger vanliga bränslepumpen tryck igen men du startar och motorn går på bensinen tills det kommer E85 igen. En förutsättning för att det skulle kunna fungera är att lågtryckspumpen har en backventil som tål vanliga bränsletrycket.

/Aryan

Författare:  torbjorn [ tor 12-06-21 22:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: konstig lösning

lilja skrev:
det är en 96 och en 97. Då båda bilarna har fungerat utan problem sedan vi köpte dom för 2 respektive 3 år sedan har vi aldrig behövt något OBD uttag så jag vet inte om dom har det eller var dom i så fall sitter?


Eftersom det är amerikanska bilar efter '95 så har de säkert OBD-uttag. Det ska sitta inom räckhåll från förarplatsen, ofta innanför underkanten av instrumentbrädan. Ibland bakom någon slags plastlock.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/