Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 15-01-04 19:42 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Skruvat mycke B230 i mina dagar men just denna får mig att klia sönder hårrötterna lite.

Bilen är en Volvo 245 -90

Motorn har jag konverterat som jag brukar fast denna gången med 4.5mm planad 530 topp.
I övrigt är det en standard B230F, A kam, LH 2.4 sprut med den blå kallstartsspridaren under insuget, 850 T5 spridare, nya tänddelar, sotningssats, förstärkt topp packning, 13kg´s svartbult.
Ligger på ca 1L/m normal körning med lite gasande ibland.

Byggt kallstarts relä med 20KOhm motstånd som jag gjort på mina förra byggen.

Nu till problemet, när den stått över natten eller över en hel dag så är den omöjlig att få igång, den surar nått så in i,, När jag vrider på starten så hoppar den igång direkt, går några varv och sen dör den sakta,, stinker sprit som Ulf Lundell och vägrar tända igen.

Rycker jag två spridare (2 och 3) och kör på starten igen så kommer den tillslut då den får tömma cyl 2 och 3 så den kan börja tända på det bränslet som blir kvar i cylindrarna,, och medans den går så får jag stoppa tillbaka spridarkablarna sen går den,, går att stänga av den efter en minut och den startar utan problem.

Tog bort luftröret från luftfiltret till LMM sist den spöka häromdagen och det rann ut knappt 1/2 dl soppa ur LMM,, alltså surar den nått kopiöst första startförsöket, Har lite gas under startförsöken så den får lite mer luft annars kan man tugga startmotor till dödagar, är nog därför soppan från kallstarten kom ut till röret och ner till LMM.

Gjorde en snabbkonvertering på min fars 945 -91 på samma sätt utan planing med samma köldstart, hans hoppar igång utan problem när det va -15 för ett par veckor sedan och krånglar ingenting.

Så undrar om det är nån som har nått tips på varför den kan sura så de första varven efter att ha stått ett tag. Funderar på om det kan ha nått med den blå kallstartsspridaren att göra,, vet att man kan bygla nån koppling nånstans som är byglad original på LH 2.4 utan den kallstartsspridaren så styrenheten lägger kallstarten på de vanliga bränslespridarna istället för den blå kallstartsspridaren men hittar ingen info om det och har ingen bil för tillfället utan den där blå spridaren att kolla på vart byglingen ska ske.

Eller om nån har någon annan idé,, fenomenet började tidig vinter, innan det så starta den alltid utan problem, när det började krypa ner mot -5 sträcket och jag monterade kallstartsreläet så starta den utan problem, en vecka senare så hittade jag felet att fjädern i fördelarlocket till kolet hade rostat av så det fick inte någon bra kontakt däremellan, därför den började bli lite svårstartad då, bytte det och den gick fint igen, efter en vecka till så började detta elände med att den surar ihop totalt och dränker sig i sprit.
Gnistan är bra, stiften jättefina men måste mata nått enormt med bränsle de första 10 sek den startar till i början efter att ha stått ett tag.

Idéer? Någon?

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-01-04 23:58 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Temperaturgivaren i insuget som strular eller?

Om givaren "tror" att det är kallare än vad det är, så får du mycket mera bränsle än vad du behöver...

Bara en sen tanke!

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-05 00:33 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Har funderat på den med, men den går så bra när den väl går, och om den står bra många timmar under dagen, men har den stått över natten eller en hel dag så är det kört.
Men kanske ska testa att byta den ändå när jag ska byta insug, det är kletigt och eländigt så ska i med en oilcatch tank och nytt insug med rent gasspjäll,, givare sitter så dumt till inunder där så får ta och skifta den samtidigt.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-05 10:25 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Om du får för mycket bränsle när bilen har stått stilla tyder det ju på spridarna läcker igenom. På mina bilar har jag satt en billig manometer på bränsleledningen så jag har koll på trycket; håller den trycket, går trycket bara upp till osv...
Du kan göra en billig sådan om du köper på Bt och skarvar in med ett t-rör på lämplig plats.
Olja och vattenfälla är ett måste med etanol; på min lätturbo (og900) har jag monterat en oljefälla från Saab 9-5, dessutom har jag en vattenfälla jag kan kontrollera och tömma, vid behov.
Du kan nog få ner din förbrukning ytterligare om du monterar en bra motorvärmare; finns med inbyggd pump som efter nån halvtimmes värmande gör att du inte ens behöver nån kallstart, även nu!

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-05 11:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Byglingskontakten för att tala om för styrdonet om det finns kallstartventil eller inte brukar hänga ut ur kabelstammen någonstans till höger högt upp på torpedväggen.

Jag tror mest på att antingen spridarna eller kallstartventilen läcker i det här fallet. Prova att lossa allihop ur insugningsröret när motorn nyss har varit igång och kolla om det droppar eller fuktar om någon av dem. Det händer att spridare börjar läcka om de har varit kraftigt överhettade någon gång (t ex om de har suttit på en motor som har blivit utan kylvatten vid hård belastning, en bekant råkade ut för detta på en Volvo 945 där en slangnippel på kylaren sprack så övre kylarslangen lossnade helt och hållet, under fullgaskörning i en lång uppförsbacke med husvagn).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-05 14:36 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Ska testa det först som ni säger att kastbyta spridarna till de gamla 831 spridarna igen, hade de först men satte i T5 spridarna i höstas då jag fick tag på 4st,, så ska testa det och se om jag lyckats få tag i ett par dåliga exemplar.
Testade att rycka kallstartsspridarens kontakt men samma fenomen.
Men skulle helst vilja kunna choka bilen med de vanliga spridarna, och bygla bort den blå då jag inte haft nån bra erfarenhet av de systemen sen tidigare,, litar mer på en spridare per cylinder när det kommer till bränslereglering och choke.

Men vad kan oddsen va för att alla 4 nuvarande spridare skulle läcka igenom isåfall? skulle en eller två va dåliga så skulle ju motorn iallafall starta på de andra cylindrarna som när jag rycker två spridarkontakter och den går igång efter att ha surat ner sig?

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-05 15:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om den har surat ner sig ordentligt kan det ju vara så blött i insugningsröret att surheten sprider sig till alla cylindrar även om det bara är en spridare som läcker. Och om det läcker medan motorn fortfarande är varm och det inläckande bränslet avdunstar snabbt, så kommer luftfiltret att vara impregnerat med bränsle som surar ner motorn inför nästa start.

Ett annat sätt att konstatera om en enda spridare läcker är att mäta på lambdasondssignalen med oscilloskop och trigga oscilloskopet från t ex tänd- eller spridarpulser som kommer synkront med motorvarvtalet. Om man på det sättet kan konstatera en topp i lambdasondsspänningen som inte hänger ihop med de vanliga pendlingarna utan alltid kommer på samma ställe relativt två vevaxelvarv, så kan man sluta sig till att en cylinder får fetare blandning än de andra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-05 15:28 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Jo just det, det kan du ha rätt i, är ju monotronic system så alla spridare öppnar samtidigt.
Den startar ju som sagt till varje gång men dör ganska fort som att det skulle va en duschstråle öppen som dränker motorn,, kanske skulle rycka tändkablarna, ta bort spridarbryggan, stoppa spridarna i flaskor och köra runt den ett tag och titta hur det ser ut om någon utav dem har gett onormal mängd bränsle,, den blir ju tämligt sur så det borde märkas om nån ger onormal mängd ganska fort.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-05 16:17 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Så, testade att ta ur bryggan och lägga den mot toppen, tyckte spridarna gav väldigt mycket, skulle nog kunna köra ur 1dl under ganska kort tid,, 15-20 sek.
Satte i 831 spridarna men den är likadan med dom, den blå kallstarten va urkopplad för att utesluta den och hittade ingen byglingsbar kontakt uppe i motorrummet som det går att avaktivera kallstarten med,, vet att jag sett de förut så många gånger på de bilar jag haft utan den där spridaren men att försöka plocka fram den skymten ur minnet verkar omöjligt just nu,, hittar inget på nätet heller och bror min med Volvobilar på gården har ingen sån stående just nu heller att kika på.
När den väl startat och gått ca 10-20 sek så kan jag vrida av den och starta den igen utan kallstart bekymmersfritt.
Mysko fel detta

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-05 16:43 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
En tanke som jag funderat på är BTR, om den kärvar, men det låter långsökt då den inte är alltför törstig eller går surt vanligtvis.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-05 17:10 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Montera en manometer så du kan mäta bränsletrycket, då ser du även hur längen den "håller trycket" efter du stängt av...

Kostar dryga hundralappen om du shoppar på Bt

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-01-08 20:59 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Happ, testat att byta spridare, ingen skillnad, testat att byta BTR, ingen skillnad, matar fortfarande bränsle som en gasell.
Vet att det är för mycket bränsle som felar eftersom den starta direkt efter spridar och BTR bytet då spridarbryggan va tom, men nu så är den lika tvär och sur igen när jag testade,, blir snart lika sur på bilskrället som vad motorn blir av kallstart.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-01-08 21:07 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Kan tempgivaren,, den till motorstyrsystemet alltså,, bli defekt så att den ger så mycke fel bränsle i kallstart?
Har ett par erfarenheter av krånglande tempgivare men det har vart åt andra hållet att den istället fått vanlig varmkörd blandning och vart segstartad av det,, men sett nånstans i nått forum att det kan gå åt båda hållen om en sån krånglar?
Får ta och testa det härnäst iallafall.

EDIT: Efter massa pill lyckades jag få loss kontakten på termogivaren i toppen till styrboxarna,, efter det betedde den sig totalt tvärtom d.v.s som en chokelös motor,, så ska beställa en ny sån givare och testa om det är den som är trasig och ger nån konstig signal att dränka på en massa bränsle.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-01-09 07:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jodå, det har hänt att motortempgivaren har gått sönder. Men då brukar det oftast dyka upp en felkod, antingen från insprutnings- eller tändsystemet. Tänk på att den där givaren är en dubbelgivare - två NTC-motstånd, vardera kopplat från en pinnen i kontakten till jord. Givaren måste alltså vara pålitligt jordad i toppen, anliggningsytor och koppar/aluminiumpackning ska vara rena och man får inte använda någon tätningsmassa på gängorna.
Ett bra sätt att felsöka är att mäta spänningen på insprutnings- respektive tändstyrdonets pinne för tempgivaren under olika driftförhållanden och se om det verkar vara rimliga värden. I någon tidigare tråd här på forumet har jag lagt upp kurvor/tabellvärden för givarspänning och motortemperatur.

Ett annat fel som kan förekomma och ge märkliga felsymptom är interna kortslutningar i kabelstammen på vänster sida av motorblocket, speciellt på bilar som har gått mycket långt eller där det länge har varit oljigt i motorrummet. Ledarisoleringen tål nämligen inte värme, olja och bensinångor hör länge som helst. Om man är misstänksam är det ganska lätt gjort att ta ut motorkabelstammen ur bilen, lägga upp den på arbetsbänk och skära upp plasthöljet på misstänkta ställen för att se hur det ser ut där inne.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-01-09 13:41 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Har testat att smocka dit en givare jag låna från en annan motor som står och väntar på renovering för tillfället,, satt den i den lösa kontakten för tillvället och jordat med en krokodilkäftad kabel,, va dum nog att teststarta den utan så den gick igång så nu får jag vänta ett antal timmar innan den får stå och kyla ner sig igen innan jag kan prova,, nollade alla felkoder iallafall som blivit när jag lät den stå och ladda ett tag igår för egen maskin utan givarkabeln i.
Så får se om det är nån skillnad med en annan givare eller om den surar likförb,,,,,t.
Annars vet ja inte va nästa steg blir,, prova en annan EZK 116 box kanske?
Får testa att stoppa i en annan och prova med om den fortsätter sura som förut.

Hade en 945 LTT förut 35000 milare som jag totalrenoverade motorn på och bytte allt som gick att byta men som fortfarande hackade vid laddtryck,, den gick jag igenom allt på och sprätte upp kabelstammen, kablarna såg ut som nya,, det enda felet på den va att jag i min smarthet glömt byta tändkablarna då jag beställde allt i tändväg nytt från Volvo,, bytte dem och den gick som en raket efter det,, men denna gången är de bytte på den här motorn,, nu är det säkerligen ett nått annat litet ski''fel som gör detta.

Har testat att byta Spridare, BTR, allt i tändväg är nytt inkl kablarna denna gången = summa sumarum den surar rejält vid kallstart.

Ryckte ur kontakten till tempgivaren = den snålar vid kallstart.

Om den nu surar igen med annan givare så borde väll felet rent logiskt ligga efter givarledningssidan,,d.v.s fortsätta söka i det ledet med själva signalmottagaren EZK 116 boxen o.s.v.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011