nyfiken skrev:
Jag har egentligen bara följt priserna på Volvo Flygmotor 091B eftersom jag hade en installerad i en Volvo 245 -92 som jag hade tidigare. Men det är bara av intresse som jag har kollat. Jag har inga tankar på att köpa någon. Men kolla Bildelsbasen, som är en gemensam databas för begagnade bildelar. Där kan man få prisexempel på det mesta.
Den ser ut som en rostfri ståltermos eller en gammaldags dammsugare i rostfritt och förkrympt skala. Den var lite speciell. Den värmde bara motorns kylarvatten. Kupén värmdes upp med bilens ordinarie kupéfläkt. Det var lite styrelektronik som kopplade på fläkten i första steget, det räckte gott och väl. Man behövde inte ställa in något mer än att ställa värmereglaget på max och trycka på tiduret. Resten skötte elektronikboxen. Det ingick en cirkulationspump som pumpade runt vattnet.
Så det som krävs om man skall hämta en sådan ur en donatorbil är själva värmaren, bränslepumpen, elektronikboxen (stor som en pocketbok ungefär), cirkulationspumpen, tiduret, ett komplett kablage eventuellt med ett relä för att köra kupéfläkten. Sedan en enhet som det råder delade meningar om. Jag har läst i mina instruktioner att det fanns en termostat också. Den skulle finnas under passagerarstolen, men jag har inte letat efter den. Den skulle slå ifrån fläkten när det blev omkring 22°C i kupén. Detta för att hålla inne med batteriström. 22° är ju vanlig inomhusvärme så det räcker. Och i min bil fungerade det så. Det kunde jag konstatera flera gånger, men jag har inte sett termostaten under sätet med egna ögon. Dock är jag övertygad om att den måste finnas. När jag har skrivit om detta på andra bilforum så finns det några som protesterar och hävdar att det inte finns någon termostat. I min bil fanns funktionen i alla fall.
Jag kan tillägga att jag körde min 245 på blandtankat ungefär 30% etanol. Alltså vad vi skulle kalla E30. Det märktes ingen som helst inverkan på värmaren av det.
När Ford köpte Volvo så styckades ju hela Volvokoncernen upp i olika bolag. Volvo Flygmotor blev ett eget bolag, men motorvärmarna, dom var stora även på värmare för fritidsbåtar. Hette Ardic som båtvärmare, såldes till Ebersprächer med konstruktioner, produktion, lager och orderböcker, reservdelar, service m.m. Rubbet! Värmaren lever kvar till vissa delar i dagens Ebersprächer.
Ja den hette Volvo Flygmotor 091B och såg precis ut som en "plåttermos"