Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 16:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
svante skrev:
.....

1: att inte ha skaffat sig motorvärmare är inte samma sak som att inte ha tillgång att göra det...
menar inte heller delen av sverige där det sällan är under -10....



Jag hävdar med bestämdhet att majoriteten (90%?) av de (oss) som bor i flerfamiljshus INTE har möjlighet att använda motorvärmare.

I allafall inte en elektrisk sådan.. Bränsledrivna skulle kunna vara ett alternativ om det inte hade varit så att de är väldigt dyra..

För övrigt gör motorvärmaren nytta även i temperaturer varmare än -10 grader!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 16:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
jeg skrev:
Tack torbjorn, för att du skrev det långa inlägget jag tänkte skriva.
Håller med om varje ord.

I den mån moderna motorer slits ut, så beror det oftare på för låg oljenivå än låg oljekvalitet.

Folk har av någon märklig anledning slutat att lyfta på oljestickan, och med service intervaller på 2-3000 mil får det sina följder :(

(hoppsan, lite OT kanske)


Ytterligare en nackdel med långa oljebytesintervaller.
Dessutom är ju vissa tillverkare så snåla att de krymper oljetråget till att rymma mindre än 4 liter för en stor 5 cyl motor...allt för att spara några kronor vid första fyllningen och vid service hos generalagenten.
En Mercedes 2l-motor har mer än 5 liter i tråget. Säger ju allt.
Ju mindre oljemängd man har desto svårare är det ju att hålla den ren, kall och outspädd.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 09:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
GL skrev:
Här syns bland annat ren etanols flampunkt som skärningen mellan ångtryckskurvan och det partialtryck som motsvarar den undre brännbarhetsgränsen i luft, 30 mbar. Det ger ca 12 grader Celsius.

I en variant av diagrammet syns därunder temperaturområdena för brännbar gasblandning över bensin respektive E85.

Ångtryck

Bild

Brännbarhetsområden

Bild


Tar upp en gammal men intressant tråd, det jag försöker få kläm på hur kompressionen i motorn påvärker tändningsmöjligheten av luft/bränsle blandningen.

Å ena sidan blir blandningen varmare pga kompressionen men å andra sidan så avtar bränslets ångtryck iom kompressionen, är det så att dessa två tar ut varandra helt?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 21:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
aryan skrev:
---
Tar upp en gammal men intressant tråd, det jag försöker få kläm på hur kompressionen i motorn påvärker tändningsmöjligheten av luft/bränsle blandningen.

Å ena sidan blir blandningen varmare pga kompressionen men å andra sidan så avtar bränslets ångtryck iom kompressionen, är det så att dessa två tar ut varandra helt?

/Aryan

Ångtrycket avtar inte med det ökande trycket, Det är bara temperaturberoende. Temperaturen ökar kraftigt med tryckökningen på grund av kompressionen. Därmed höjs ångtrycket från det ännu inte förgasade bränslet och bidrar till en lättare antändning när tändstiftets gnista kommer. Det är alltså bara en fördel att öka på varvtalet vid startmotorns drivning av motorn så att kompressionsvärmeförlusterna blir mindre. Ett överdimensionerat batteri (jämfört med bensindrift) borde alltså vara ett bra recept för att få goda kallstartegenskaper med E85.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 22:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Temperatur och startmotor osv är jag helt med på, men är du säker om att högre tryck inte försvårar förångningen?

Vattnets kokpunkt ökar med tryck (t ex i en tryckokare kan vattnet koka först vid 120°C och uppe i fjällen blir kokpunkten vid betydligt lägre temperatur) så är det väl också med E85?

Jag är rätt säker på att kokpunkten i fuelrailen stiger när trycket är högre, men jag kanske misuppfattar hur kokpunkt och ångtryck hänger ihopp?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-21 23:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
aryan skrev:
Temperatur och startmotor osv är jag helt med på, men är du säker om att högre tryck inte försvårar förångningen?

Temperaturökningens effekt på bränslets ångtryck är större än kompressionens ökning av det ursprungliga ångtrycket. Det är bl annat därför en dieselmotor kan tända det insprutade bränslet. En annan analogi som vi alla kan se är att molnen bildas när den varma luften stiger upp och samtidigt avkyls på grund av det sjunkande trycket och därmed den adiabatiska temperatursänkningen som är omvändningen till kompressionen oc motsvarande ttemperaturhöjning i motorn. Problemet i motorn är däremot att värmeförlusterna till de kalla väggarna är tidsberoende och blir större ju långsammare startmotorn orkar dra runt motorn.

aryan skrev:
Vattnets kokpunkt ökar med tryck (t ex i en tryckokare kan vattnet koka först vid 120°C och uppe i fjällen blir kokpunkten vid betydligt lägre temperatur) så är det väl också med E85?

Det är helt rätt. Jag har nu lagt in vattens ångtryck så att man kan avläsa vattnets kokpunkt som skärningen mellan det rådande atmosfärstrycket och ångtryckskurvan. Normalt är ju kokpunkten ca 100 grader Celsius vilket är ångtryckets skärning med det normala atmosfärstrycket på 1013 mbar.

aryan skrev:
Jag är rätt säker på att kokpunkten i fuelrailen stiger när trycket är högre, men jag kanske misuppfattar hur kokpunkt och ångtryck hänger ihopp?

Kokpunkten är alltså den temperatur där ångtrycket är lika med den omgivande atmosfärens tryck. Med ren etanol skulle kokpunkten vara ca 116 grader Celcius vid ett absoluttryck på 4 bar (=3 bar övertryck relativt atmosfären) vilket är ett vanligt tryck i fuel railen.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-23 22:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
GL skrev:
aryan skrev:
Temperatur och startmotor osv är jag helt med på, men är du säker om att högre tryck inte försvårar förångningen?

Temperaturökningens effekt på bränslets ångtryck är större än kompressionens ökning av det ursprungliga ångtrycket. Det är bl annat därför en dieselmotor kan tända det insprutade bränslet. En annan analogi som vi alla kan se är att molnen bildas när den varma luften stiger upp och samtidigt avkyls på grund av det sjunkande trycket och därmed den adiabatiska temperatursänkningen som är omvändningen till kompressionen oc motsvarande ttemperaturhöjning i motorn. Problemet i motorn är däremot att värmeförlusterna till de kalla väggarna är tidsberoende och blir större ju långsammare startmotorn orkar dra runt motorn.


Visst men till att början med är den förångade bränsle luft blandningen betydligt kallare pga förångningsentalpin än vad omgivningsluften och kalla motordelarna är. Altså vil man först att gasblandningen blir lika varm som luften och motorn och sedan en så snabb kompression som möjlig så att man får en så adiabatis process som möjligt. Det talar faktist lite för en centralinsprutning eller förgasare!

GL skrev:
aryan skrev:
Vattnets kokpunkt ökar med tryck (t ex i en tryckokare kan vattnet koka först vid 120°C och uppe i fjällen blir kokpunkten vid betydligt lägre temperatur) så är det väl också med E85?

Det är helt rätt. Jag har nu lagt in vattens ångtryck så att man kan avläsa vattnets kokpunkt som skärningen mellan det rådande atmosfärstrycket och ångtryckskurvan. Normalt är ju kokpunkten ca 100 grader Celsius vilket är ångtryckets skärning med det normala atmosfärstrycket på 1013 mbar.


Bra! Kan du inte dra ut bensin kurvan med?

aryan skrev:
Jag är rätt säker på att kokpunkten i fuelrailen stiger när trycket är högre, men jag kanske misuppfattar hur kokpunkt och ångtryck hänger ihopp?

Kokpunkten är alltså den temperatur där ångtrycket är lika med den omgivande atmosfärens tryck. Med ren etanol skulle kokpunkten vara ca 116 grader Celcius vid ett absoluttryck på 4 bar (=3 bar övertryck relativt atmosfären) vilket är ett vanligt tryck i fuel railen.[/quote]

Fast bensinen kokar tidigare för maximal uppvärmning av fuelrailen får man nog ta bensinen och jag har bara 1 bar övertryck...

Man skulle kanske värma bränslet till gas och sedan ha gas insprutning istället.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-24 10:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Man skulle kanske värma bränslet till gas och sedan ha gas insprutning istället.


Nu börjar ni komma någonstans...
Iaf värma bräsnlet till en temp. som är nära ångbildning innan blandningen komprimerats och värms ytterligare till ångfas när insugn ventilen(erna) stängt och det börjar bli dags för antändning.

När jag i stadskörning har 50 grader på etanolen ist f normala 30 (allt annat ungefär lika), så kan jag notera att min magertställda motor nu drar hyffsat ända upp till 3000 rpm på t.ex. 2:an, medan den annars bara går bra upp till ca 2100 rpm innan man måste växla upp.
Säger ju allt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011