Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-10-21 13:54 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Ja som rubriken lyder: Vad är en lämplig resistans att ha för att kunna starta i de flesta väder? Bilen är en mazda 323 -90 1.6 SOHC 87 hk, som startar dåligt redan vid 15 grader och nedåt. Det går att få igång den nere vid 5 grader genom att sätta flexitunes potentiometer till 50 - 60 % samt lägga på femte chokefunktion och eventuellt kan den behöva lite gasning. Kort och gott är jag rädd för att det blir värre nu när det blir kallare mot vintern och undrar vad som är ett lämpligt motstånd. Jag tänkte montera det vid ECUn så det blir inte på tal om några motstånd som varierar efter temperatur. Jag antar också att temperaturgivaren inte matar starka strömmar så är 2W i effekttålighet nog för motståndet?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 14:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det räcker gott och väl med 0,25 W-motstånd.

Vet du vad tempgivaren har för karaktäristik? Är det någonting liknande Bosch-standard, dvs ungefär 2,5 kohm vid rumstemperatur?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 14:46 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Ok.. Någon sådan information har jag tyvärr inte men jag kan ju alltid titta lite under motorhuven fast det vore ju bäst att ha någon manual.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 15:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det enklaste är väl att ohmmäta den givare som sitter där.
Den vanliga Bosch-typen har som sagt ungefär 2,5 kohm vid +20 °C och ungefär 300 ohm vid varm motor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 16:10 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Skall ut och mäta snart då. Är resistansens förresten linjärt beroende av värmen? Vilken temperatur ungefär bör det vara lämpligt att simulera och hur stor resistans svarar det mot ungefär?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 16:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, en NTC-givare är inte linjärt temperaturberoende, det är snarare frågan om en exponentialfunktion.

För den vanliga Bosch-givaren finns fullständiga data här:
http://www.epcos.com/inf/50/db/ntc_06/L ... __K220.pdf

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 16:45 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Right, men vilken temperatur bör jag simulera för att det skall väntas gå bra att starta med 100 % E85? Cirka 20 grader minus när det är 15+ i kylarvattnet eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 19:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det beror helt och hållet på hur mycket kallstartanrikning biltillverkaren har tagit till, det går inte att ge några råd som stämmer för alla motortyper.
Men en grov tumregel är att börja med att prova att simulera en temperatur som är ungefär 20 °C lägre än den verkliga motortemperaturen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 19:49 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Ok tack för all hjälp torbjörn :). Återkommer med resultat


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 23:07 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Nu har jag kopplat in ett kallstartsmotståndet som går att sätta on/off med en knapp. Nu är bara grejen den att jag kan ha knipsat Vit/Blå istället för Blå/Vit men det ser inte ut som det. Hur som helst var motorn varm när jag provade starta och det kan ju gå finfint att starta så länge det är värme kvar (funkar bra även upp till 4 timmar). Det jag kan ha knipsat är solenoid valve. Jag märkte hur som helst att varvtalet ändrades på tomgång när jag satte av och på "kallstartsmotståndet" som kanske egentligen fyller någon helt annan funktion (eller så funkar det precis som det ska). Är det någonting farligt med att koppla solenoid valve i serie med en resistor?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011