Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-05-31 00:08 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Jag har konverterat min bil för ett tag sedan med malpassi och nu sedan förra helgen med en extra bränslepump så jag kan köra dubbelt tryck på bränslet för att lambdaregleringen ska slippa fetta upp. Nu har man ju börjat irritera sig på kallstartsproblemen så man går omkring och funderar på det. Kallstartsmotstånd ska monteras troligtvis till helgen. Men eftersom bilen är liiite småvrång redan vid 10 plusgrader så vill man ju gärna ha något mer än bara kallstartmotståndet, speciellt när det blir vinter.

Jag tänkte då på en sak. När jag vred om tändningen och pumparna gick och jag hade manometern inkopplad på malpassin så byggde dom upp en tryck på ca 2 bar innan dom stannade. Då när jag startar och bilen är helt genomkall så går den igång för att sedan dö direkt. På andra försöket startar den direkt.

Kan man inte göra en konstruktion så att när bränslepumpsreläet slår ifrån så har man en extra knapp som man kan tvångsköra pumparna med. Och kanske få upp trycket till åtminstonde 3-4 bar innan man vrider om nyckeln för att starta. Någon som tänkt på detta förr? Hur tror ni det skulle fungera? När det är minusgrader borde man kunna utnyttja både denna lösning samt kallstartsmotståndet för att få den att starta i ännu lägre temp. Högre tryck vid startögonblicket borde ge bättre förångning av bränslet eller?

Gjorde en liten ritning på hur jag tänkte.

Bild



MVH Martin


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-31 05:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Normalt byggs trycket upp så snabbt att man inte vinner särskilt mycket på att köra igång pumpen i förväg.
Ett undantag är K-jetronic-system, som har en stor tryckackumulator som måste fyllas först av allt. Där brukar bränslepumprelät vara gjort så att pumpen går någon sekund just när tändningen slås på, för att sedan sättas igång på allvar när man börjar köra startmotorn. Sedan hålls pumpen igång antingen så länge det finns tändpulser eller så länge luftflödet genom luftmängdmätaren håller mätskivan lyft.

På en bil med någotsånär modernt motorstyrsystem brukar styrdonet sköta om förreglingar och sådant för pumprelät, det senare är alltså helt enkelt ett vanligt slutande relä. Om man vill tvångsköra pumpen är det enklast att koppla in en strömbrytare för att få ström till reläspolen. Ta dock först noga reda på om spolen styrs på + eller - -sidan. Vanligtvis styrs den på - sidan (opencollectorutgång i styrdonet), men det finns undantag. T ex GM's motorstyrsystem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-31 12:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hmmm, det här med en extra bräsnslepump i serie med bilens orginalpump tycker jag börjar segla upp som en mkt intressant lösning vid konvertering.

Med de billiga pumpar som Biltema säljer så kan ju gott kosta på sig en sådan + ev. en malpassi eller motsvarande.
(På vissa bilar är ju endast kallstarterna ett problem och med kallstartsmotstånd kommer man ju inte ända fram.)

Fördelen är ju just att man kan köra pumpen vid behov samt att orginalpumpen kan fortsätta och jobba mot ett lägre tryck.
Om man via en elektrisk styrd ventil på returledningen (delvis) blockerade returflödet, samtidigt med inkopppling av extrapumpen vid kallstarter så kunde man även vid t.ex. fullgas om ge extra soppa om spridarna är för små.
Och vid kallstarter just ge den stora extramängd som gör att man får igång motorn.

I båda fallen handlar det om korta perioder och i lägen när lambdaregelringen inte tittar på signalen från sonden.
Styrsystemet skulle alltså iheller nte behöva störas av onormala variationer i bränsletryck och därmed lägga sig i en felmod pga onormala ändringar av bränslebehovet (lambda).

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-31 16:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Hmmm, det här med en extra bräsnslepump i serie med bilens orginalpump tycker jag börjar segla upp som en mkt intressant lösning vid konvertering.

Med de billiga pumpar som Biltema säljer så kan ju gott kosta på sig en sådan + ev. en malpassi eller motsvarande.
(På vissa bilar är ju endast kallstarterna ett problem och med kallstartsmotstånd kommer man ju inte ända fram.)

Fördelen är ju just att man kan köra pumpen vid behov samt att orginalpumpen kan fortsätta och jobba mot ett lägre tryck.


Precis vad jag tycker!

Jag förstår dock inte att walle bara får 2 bar innan reläet slår av då undrar jag om både umpar verkligen har varit igång?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-31 21:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
aryan skrev:
karlmb skrev:
Hmmm, det här med en extra bräsnslepump i serie med bilens orginalpump tycker jag börjar segla upp som en mkt intressant lösning vid konvertering.

Med de billiga pumpar som Biltema säljer så kan ju gott kosta på sig en sådan + ev. en malpassi eller motsvarande.
(På vissa bilar är ju endast kallstarterna ett problem och med kallstartsmotstånd kommer man ju inte ända fram.)

Fördelen är ju just att man kan köra pumpen vid behov samt att orginalpumpen kan fortsätta och jobba mot ett lägre tryck.


Precis vad jag tycker!

Jag förstår dock inte att walle bara får 2 bar innan reläet slår av då undrar jag om både umpar verkligen har varit igång?

/Aryan


Håller med.. På min escort som jag skrivit om, gick trycket upp till det förinställda så fort man slog till tändningen...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-01 17:34 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Jodå, nog går båda pumparna allt. Men jag kanske har fel också. Jag skruvade ju ur "stoppet" som sitter där och och tappar man ju tryck samt att det rinner ur lite bränsle. Sedan satte jag dit manometern och drog på tändningen och mätaren visade 2 bar. Kanske det var luft i slangarna som gjorde att trycket inte steg till det som det ska?

Om det är så att pumparna bygger upp rätt tryck så har man ju ingen hjälp av att tvångsköra pumpen för man kommer ju ändå inte få upp trycket nåt högre.



MVH Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 10:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men har du två malpassi nu eller hur funkar det?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-25 18:37 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Nix, en malpassi. Den extra pumpen sitter på bränsleslangen alldeles innan fuel-railen. Sedan sitter ju malpassin på returledningen som vanligt. Malpassin är ju hårdare ställd nu när jag har två pumpar så jag ligger på över 6 bar i bränsletryck.

Den extra pumpen är kopplad på samma relä som originalpumpen så båda pumparna går hela tiden.



MVH Martin


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011