Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Uppmaning: Skriv insändare!
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=13&t=2364
Sida 1 av 1

Författare:  göinge [ ons 08-02-20 22:40 ]
Inläggsrubrik:  Uppmaning: Skriv insändare!

Jag håller på att fila på min insändare. Brukar ni andra skriva insändare? Om inte: Gör det! Även om ni är lika mycket lekmän som läsarna, påverkas läsarna av "drevet". En negativ insändare om etanol påverkar ingen. Tio gör det, även om alla tio bygger på samma myter, halvsanningar, missuppfattningar och förenklingar. Vi måste ta över som debattmotor och inte bara vara små bromsar i form av debattsvar i tidningar eller kommentarer till internetartiklar. Att mejla Robert Collin är ju meningslöst. Och även om han är värst av dem alla är han ju inte ensam. De har ju allihopa sådan makt eftersom de i sin roll som "journalist"/"krönikör" får epitetet "expert". Att mejla en ansvarstagande ansvarig kan vara meningsfullt. Viktigast är ändå att synas i media. Visa att också andra än Gröna bilister och BAFF faktiskt tror på etanolen.

Författare:  magnul [ ons 08-02-20 23:18 ]
Inläggsrubrik: 

Enig med deg; kjør på med leserbrev. Kommentarer under artikler på web er uten verdi. Jeg har bare skrevet ett leserbrev i mitt liv (det var om etanol), og jeg oppdaget at det var veldig mange bekjente og kolleger som la merke til det. Det når fram altså:-)

Författare:  karlmb [ tor 08-02-21 10:01 ]
Inläggsrubrik: 

Citat:
Kommentarer under artikler på web er uten verdi.


Undrar det, många läser på webben enbart, och de snabba kommentarerna på groteska felaktigheter kan få en del att ta reda på mer, om man skriver sakligt.
Dessutom går det mkt snabbare att skriva kommentarer, och det är oftast ingen censur.

Författare:  aryan [ lör 08-03-29 21:52 ]
Inläggsrubrik: 

Man får väl göra båda delarna allt vad som känns bäst för tillfället.

Att få något i tryck brukar i varje fall i större tidningar vara mkt svårare och då kan jobbet med insändaren vara förgäves.

/Aryan

Författare:  aryan [ fre 08-04-18 07:47 ]
Inläggsrubrik: 

Här lite skrivtips som kan höja oddsen att man publiceras.

/Aryan

Författare:  Henrik Jansson [ tis 08-04-29 22:46 ]
Inläggsrubrik: 

Jag tycker det är dags för en Maj-offensiv. Om alla här skriver många insändare, skriver och ringer till många politiker och journalister, så får vi mycket bättre genomslag än om vi gör lite då och då. Och nu behövs det som bäst också. Det är viktigt att vi har rätt fakta också så att vi inte för fram olika uppgifter. Om någon undrar om några uppgifter så kan vi ju stämma av dom här så att det blir rätt och riktigt.

Författare:  karlmb [ ons 08-04-30 08:06 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Här lite skrivtips som kan höja oddsen att man publiceras.

/Aryan


Bra tips!

Författare:  Roger Gustavsson [ tor 08-05-29 12:34 ]
Inläggsrubrik: 

Jag skriver en del inlägg på Citroenakuten. Nu de senaste dagarna om E85 och Bioflex (Citroëns flexifuel). Någon undrade lite över en kommande C5 Bioflex och direkt blev han ifrågasatt! Någon hävade direkt att en sådan drar 1.5 L/mil mot dieselnversionens 0.6, kan aldrig vara lönsamt var kontentan. Med utgångspunkt från databladet hävdade jag att den kan förväntas dra ca 1.12 L/mil med E85 i tanken och så ställde jag E85 mot diesel i kostnad per mil, en försumbar skillnad. Största skillnaden är inköpspriset, 22000 + 10000 kr i miljöbilspremie (fast jag hatar ordet miljöbil... sådan finns inte) och sedan skiljer den årliga skatten, 1340 kr resp. 3825 kr. Ek0nomiskt en klar fördel för Bioflexen.

Sedan kom det vanliga snacket om att det går åt minst en liter olja för att framställa en liter etanol.... Vad gör man åt denna dumhet som visas på bilforumen???

Författare:  zovix [ tis 13-02-05 15:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Uppmaning: Skriv insändare!

Jag tror att både diesel (nu svär jag väl i kyrkan), etanol och biogas samt diverse el/hybrid -bilar kommer finnas i framtiden. Det viktigaste när vi i insändare mm framför vår åsikt om etanolens förträfflighet och bemöta argument ofta grundade i okunskap är att bombardera sakligt och korrekt med fakta.

Jag förstår inte varför intresset för etanolen nu minskat, eller kanske var det för att SAAB som ändå drev en del teknikutveckling inom området försvann. Som jag ser på saker och ting är etanolens största samhällsvinst att vi kan ställa om äldre fordon till en ringa kostnad. Att faktiskt inte behöva köpa ny bil bara för att köra på ett annat bränsle utan kan konvertera den gamla.

Det är bra att vi fått en öppning i lagen om konvertering, nästa steg är att göra det lika enkelt som att regga en bil med dragkrok!

Mvh Magnus

Författare:  aryan [ mån 13-09-23 15:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Uppmaning: Skriv insändare!

NT har lite tips om hur man ska skriva debattartiklar:
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 460473.ece

Citat:
Så skriver du en debattartikel

Sex stycken tips till dig som vill göra din röst hörd.

1. Bestäm dig för vad du vill säga. Ju färre budskap i en och samma artikel - desto större chans att argumenten biter.

2. Använd gärna personliga erfarenheter men gör dem allmängiltiga. Då kan fler känna igen sig i det du varit med om.

3. Vad vill du förändra och vem borde göra det? Var konkret, beskriv hur du helst skulle se en framtida utveckling.

4. Stryk svåra ord och krångliga formuleringar. Less is more.

5. Undvik svordomar och personangrepp.

6. Fatta dig kort. Då orkar fler läsa dina argument och på köpet blir texten mer slagfärdig.

Av: Ny Teknik redaktion

Författare:  koovee [ tis 13-10-08 10:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Uppmaning: Skriv insändare!

Någon som skrivit insändare och vill dela med sig? Både hur man formulerade sig och eventuella reaktioner.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/