Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 04:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-09 12:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
MagnusH skrev:
Och de som inte köper några nya bilar, vem premierar dem?


Återigen: Staten. Genom dagens koldioxidbaserade fordonsskatt. Fast vi är ju överens om att den ska slopas, eller hur? Och då blir skillnaden ännu tydligare vid pumpen. Men fortfarande gynnar staten då den bil som drar minst och därmed släpper ut minst.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 10:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
I dag finns inga försäljningsavgift på "smutsga" bilar som det Franska systemet har, skulle vi ha det hr skulle det kunna gör miljöbilspremien budgetneutralt.


En stor fördel med detta system bör vara att man kan göra lite mer extrema åtgärder utan att det drabbar befintlig bilpark, de som kanske inte har råd att köpa en ny miljöbil och måste ha en stor bil pga att man är många i familjen osv.

Och det är som sagt inte antingen eller när det gäller att flytta fordonsskatten till bränslesidan. Bara det att man genom den "franska" lösningen kan lugna ner sig lite med straffskatter på bränslet så att vanligt folk har råd att åka till jobbet. Och ändå få igenom den ändring i sammanställning av fordonsparken som man måste.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 13:43 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Laban skrev:
En stor fördel med detta system bör vara att man kan göra lite mer extrema åtgärder utan att det drabbar befintlig bilpark, de som kanske inte har råd att köpa en ny miljöbil och måste ha en stor bil pga att man är många i familjen osv.


Så är man fattig gör det inget om smutsar ner...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 13:48 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
aryan skrev:
I dag finns inga försäljningsavgift på "smutsga" bilar som det Franska systemet har, skulle vi ha det hr skulle det kunna gör miljöbilspremien budgetneutralt.


Jag förstår inte vitsen att du plockar just en del av miljöskatterna och vill ah den "budgetneutral". Det är ju bara en lek med ord, eftersom det ändå beror på vilka skatter man räknar in.

Skall man beskatta den som smutsar ner, eller skall man beskatta den som har bäst råd? I det förra fallet är det en effektiv miljöskatt, i andra fallet är det något slags fördelningspolitisk tanke som gör hela saken väldigt ineffektivt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 14:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
MagnusH skrev:
Så är man fattig gör det inget om smutsar ner...


Det gör det förstås. Och jag håller med om att vi ska flytta fasta avgifter till rörliga så att de som kör mest påverkas mest. Men Rom skapades inte över en dag. Det jag gillar med fransmännens alternativ är då som jag sa att man bör kunna skynda på detta utan att skapa problem i samhället .


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 14:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
MagnusH skrev:
Skall man beskatta den som smutsar ner, eller skall man beskatta den som har bäst råd? I det förra fallet är det en effektiv miljöskatt, i andra fallet är det något slags fördelningspolitisk tanke som gör hela saken väldigt ineffektivt.


Fördelningen som Aryan pratar om har ju inte med kostnaden på bilen att göra utan utsläpp. En sportbil för 1 miljon kan bevisligen vara miljövänlig:

http://www.teslamotors.com/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 15:32 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Laban skrev:
MagnusH skrev:
Så är man fattig gör det inget om smutsar ner...


Det gör det förstås. Och jag håller med om att vi ska flytta fasta avgifter till rörliga så att de som kör mest påverkas mest. Men Rom skapades inte över en dag. Det jag gillar med fransmännens alternativ är då som jag sa att man bör kunna skynda på detta utan att skapa problem i samhället .


Man skyndar på överflyttingen till rörligt genom att införa en fast premie till?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 15:33 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Laban skrev:
MagnusH skrev:
Skall man beskatta den som smutsar ner, eller skall man beskatta den som har bäst råd? I det förra fallet är det en effektiv miljöskatt, i andra fallet är det något slags fördelningspolitisk tanke som gör hela saken väldigt ineffektivt.


Fördelningen som Aryan pratar om har ju inte med kostnaden på bilen att göra utan utsläpp. En sportbil för 1 miljon kan bevisligen vara miljövänlig:

http://www.teslamotors.com/


Visst, det är därför det är kontrproduktivt att bara införa miljöbeskattning på nya bilar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 15:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
MagnusH skrev:
Man skyndar på överflyttingen till rörligt genom att införa en fast premie till?


Nej, men andelen miljöbilar kan man potentiellt öka snabbare än med de begränsningar som trots allt finns i skattesatserna man kan lägga på diesel, bensin. Jag vill förstås att man ska göra båda, flytta direkt alla fasta skatter på fordon till bensin/diesel istället. Alltså ett nollsummespel med dagens skatter. Sen kan man göra detta utanpå det för att ytterligare påverka både konsumenter och producenter att köpa/tillverka miljövänligare bilar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 15:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
MagnusH skrev:
Visst, det är därför det är kontrproduktivt att bara införa miljöbeskattning på nya bilar.


Det blir ju bara vid inköpet och man kan förstås heller inte dra till med några fantasisummor. Vilket 10 000 kr inte är heller för den delen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 16:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Lobbying från bilindustrin förstås

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 17:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Hur menar du ?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011