Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-01-28 09:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Toyota har aldrig varit på Oledume Road

Just nu bor jag på Oledume Road i Nairobi. Det är underbar högsommarvärme, och bara promenaden till dotterns nya skola varje dag ger en helt ny förståelse av vår värld. Idag såg vi faktiskt en apa som sprang över gatan, men annars är det mest bilar man ser. Gamla, smutsiga. Dottern och jag tar ett djupt andetag innan det kommer en särskilt sotsvart stinkare.

Många av bilarna här är Toyota, de flesta kommer hit second hand och det finns väl någon slags oavsiktligt miljötänk i det. Men Toyotas ledning har inte varit på Ole Dume Road eller någon av de miljontals liknande gatorna i Afrika eller Latinamerika, eller så låtsas pr-avdelningen inte om det. Toyotas prat om "globala lösningar" har fått väldigt fotfäste i bilbranschen, hos media och förståsigpåaere och används som argument mot biobränslen och för elbilar och hybridteknik.

Jag ser det precis tvärtom. När vårt paraplyorgan i Bryssel, Transport&Environment (som jag skäms över nästan lika ofta som jag är stolt), är emot att biltillverkare ska få klimatkrediter för etanolbilar för att det vore för billigt för industrin, så är jag extra mycket för. Billigt är gott. Kostar det för mycket så går det sakta eller så går det inte alls.

Detta lär man sig på Oledume Road om man inte visste det innan. Stoppa en bil här på måfå och fråga om de inte kan tänka sig en merkostnad på trettiotusen för en hybridbil, eller varför inte femtiotusen extra för en laddhybrid eller elbil. Och då räknar jag lågt. Svaret är givet, det blir nej och stinkarna fortsätter rulla. Så var det med den globala lösningen, Toyota.

Och el då… Denna krönika är skriven i tre omgångar, eftersom vi har strömavbrott så ofta. I de fina kvarteren i huvudstaden i ett av de afrikanska länder med högst tillväxt. Hur lång tid tar det då att ladda elbilen här, och är det rätt sätt att använda elen som är en bristvara också på sjukhuset intill?

Missförstå mig rätt. När Roberto Benigni fick tre (eller var det fyra?) Oscar samma kväll för underbara La Vita E Bella, sade han i sitt sista tacktal "I want to make love to you all". Så skulle jag känna om det bara var elbilar nästa gång jag är på Hornsgatan. Men där bilparken växer snabbt är det inte hybrider, laddstationer och elbilar som är lösningen. Det är biobränslena, som kan odlas lokalt och som kan användas i den befintliga bilparken och de begagnade bilar som hittar hit på allsköns märkliga sätt. T&E har ju helt rätt i sin analys - det kostar inget extra att göra en bil redo för etanol eller biodiesel från början och att i efterhand göra om den från bensin till etanol eller diesel till biodiesel är inte heller dyrt.

Jag är utless på alla som ställer det ena drivmedlet mot det andra, etanol mot metanol, biodiesel mot biogas, elbil mot vätgas, hybrid mot bränslecell. Att ersätta oljan är ett enormt beting som kräver smarta lösningar tillsammans. Men det kräver också insikt om vad som funkar var. Det säljs inga Prius i Kenya och det är ingen slump.

Måste jag välja är Toyota mitt favoritföretag av de stora bildrakarna. Men de har fel. Biobränslen är mycket mer av en global lösning än eldrift. Det finns betydligt fler Oledume Road än Hornsgatan i världen.

Mattias Goldmann


Fotnot: Mattias Goldmann är presskontaktman på Gröna Bilister.

http://www.gronabilister.se/15/11-kronika

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011