Laban skrev:
göinge skrev:
Bilindustrin har väl inte ändrat sig? De har väl alltid sagt att de tror mer på snålare motorer än att byta drivmedel? Att de sedan lanserat etanol- och gasmotorer är för att de inte vill förlora marknadsandelar ifall det skulle visa sig att de gissar fel i vad konsumenterna kommer att efterfråga.
Jag tyckte det var väldigt mycket snack om etanolvarianterna för ett tag sedan. När jag var o testade Citroen's nya C5:a så var det etanolvarianten alla väntade på, köpare och försäljare. Jag tror inte att det är likadant nu.
Nu pratar jag om Sverige, globalt sett ser det väl lite annorlunda ut. Men ex GM har pratat sig varma om etanol och även satsat pengar i tillverkare av cellulosaetanol. Det är inte lika mycket snack om det just nu som det känns och givetvis beror det på oljepriset och ekonomin.
Hela Volkswagenkoncernen (Volkswagen, Audi och Skoda) tror
inte på etanol - det har de hela tiden varit öppna med - men har ändå lanserat flertalet bilmodeller och fler är på gång. Om du kollar Audi A3 på deras hemsida som finns som både etanolbil och "snåldiesel", propagerar man starkt för den senare.
Peugeot har länge varit stora på brasilianska bilmarknaden med sin 206 och 206 hatchback, samtidigt som de för cirka tre år sedan i tidningsannonser i Sverige propagerade mot etanol och för diesel.
Volvo har från centralt håll efterfrågat fortsatt miljöbilsrabatt och stöd till etanolmarknaden, men åtminstone jag får ändå känslan - inte minst när man besöker den lokala Volvohandlaren - att de egentligen inte gillar etanol, utan hellre marknadsför sina Drive-modeller.
GM är i sammanhanget ett undantag där deras vd för det mesta pratat sig varm för etanol. Han har å andra sidan också förnekat växthuseffektens existens.
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c