Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 07:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-21 15:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Såg du presskonferensen? Sekabs patenterade diesel lösning för etanol i bussar och lastbilar tillsammans med kemiprodukter på etanol ger 40% av intäkter.

Bild

Här ser du intäckten på det med eller utan ( tjocka linjen) E85 försäljningen.
Lönsamheten streckade linje minus tjocka linjen är E85 intäckterna, de har nu säkert gått i botten men man ser att iaf att det inte varit Kalle Anka penger däremot svårt att planera för. Olje bolagen får ju antingen vinst genom bensin eller etanol, Sekab var helt beroende på etanolen och fick därför väldit ojämna inkomster och efterfrågan..

Den tjocka linjen blir altså kvar plus piloten, om regeringen vågar satsa på svensk teknikutveckling.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-21 16:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Såg du presskonferensen? Sekabs patenterade diesel lösning för etanol i bussar och lastbilar tillsammans med kemiprodukter på etanol ger 40% av intäkter.


Såg faktiskt inte det, men det åter bra. Frågan är då om denna typ av produkter lockar till investering. Jag tror nog att kommunerna har tänkt att få arbetstillfällen lokalt om man satsar pengar och det verkar inte som att man kommer att få det, åtminstone inte i den nära framtiden.

Citat:
men man ser att iaf att det inte varit Kalle Anka penger däremot svårt att planera för. Olje bolagen får ju antingen vinst genom bensin eller etanol,


Med Kalle Anka pengar menade jag att det bara är en förflyttning av pengar från ett ställe till ett annat när man pratar om marginaler på ex bensin. Att det är låga marginaler i macken betyder ju inte så mycket om man tjänar grova pengar när man säljer oljan till raffinaderierna, eller från raffinaderierna till mackarna. Om det är samma bolag vilket det väl är till 99% ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-22 12:56 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
aryan skrev:
I övrigt var det intressant att höra att Sekab hur som helst hade planerat för att oljebolagen skulle ta över distribution av E85 i 2010 eftersom de ansåg att spridningen av E85 då var så stor att mellanhandeln inte behövdes längre och slippa ha stora mängder kapitital uppbunden.

/Aryan


SEKAB som bolag var nödvändiga för att dra igång E85 vågen när volymerna var för små för att de enskilda bränslebolagen skulle kunna motivera att på egen hand hålla i inköp, import, lager, blandning och distribution. Nu är marknaden etablerad och sedan över ett år tillbaka har bolagen börjat jobba på att bygga upp verksamheten på sina egna depåer för att vid sidan av låginblandningen E5 även kunna blanda egen E85.
Nu när SEKAB släpper bollen så sker det med all säkerhet i överenskommelse med kunderna i form av bränslebolagen, det kommer alltså inte uppstå någon E85-brist på marknaden.

Att SEKAB slutar med sin import och distribution av E85 är inget hot mot marknaden, snarare tvärtom eftersom marknaden inte mår bra av att bygga på ett monopol. Så som situationen var så hade en konkurs av SEKAB kunnat lamslå hela E85 marknaden.

När oljebolagen tar över kan vi också se fram emot en framtid utan rosa klegg i motorerna eftersom bolagen till skillnad från SEKAB har kontakt med biltillverkarna och har insett att det rosa klegget utgör ett beläggningsproblem likt de man långt tillbaks i tiden såg på bensin utan rengörande additiv. Man kommer vid blandning och distribution av E85 i egen regi att tillsätta additiv som gör att det rosa klegget är historia.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-24 09:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
göinge skrev:

Tyvärr kan bensinbolagen tuta i korkade bil-"journalister" att SEKAB:s avsteg från marknaden gör att tillgången plötsligt är starkt hotad och finner därför anledning att chockhöja priset, fastän de brasilianska sockerrörsarbetarna jobbar på som förr ovetande om vad som händer här. Alla priser i en marknadsekonomi avgörs inte av tillgång och efterfrågan, som läroböckerna säger, utan av spekulation.


Typisk arbitrage-situation, ja.
Men vi har nu ögonen på detta...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-24 10:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban:
Citat:
aryan skrev:
Olje bolagen kommer att ta hand om etanoldistributionen, ska de ha lia låg marginal på E85 som på bensin så lär E85 kunna gå ner i pris en hel del!


Är inte det Kalle Anka pengar ? Dvs, låg marginal på macken, ofantligt marginal från produktion -> mack.


Nja, t.ex fanns det ett lågprisbolag som levde på att sälja bensin från spotmarknaden i Rotterdam. (Jet)
Det pris man betalade där gick (och går) att följa dag för dag.
Man borde kunna förvänta sig ett liknande påslag till pump där som för de billigaste mackarnas bensin- eller diesel-påslag.
För inte vill väl oljebolagen skylta med att de tjänar mer på oss etanolbilsägare än på fulsoppatankare?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-24 10:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag ifrågasätter den streckade kurvan i SEKABs diagram.
Varför sjönk vinsten sådär 2006 när volymerna exploderade?
Varför blir inte vinsten större om risken minskar 2007-2008, jfrt med t.ex. pionjäråren 2003-2004???
(Om den förväntade volymen ökar kraftig måste ju risken i lager som ej blir sålt minska!)

FÖ ny artikel i nt idag:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 521427.ece
Citat:
Första macken i Ö-vik 1995
Han berättar om hur landshövding Ingemar Örn öppnade den första etanolmacken i Örnsköldsvik den 24 februari 1995.

- Då fanns det bara en handfull etanolbilar i Sverige. I dag finns den 150 000 i ett 30-tal olika modeller.

Men sagan tog slut i november förra året.

- Då föll etanolförsäljningen med 70 procent och vi stod där med stora lager och leveranser på väg in, säger Per Carstedt.

- Nu har vi gjort vårt. Vi ska inte vara en kudde åt bensinbolagen när det gäller etanolbränsle.

Först sent på fredagen lade Sekab ut ett dokument om omorganisationen på sin hemsida. Läs det här.


Jaha...men varför höjdes priset 2007-2008...?
Hade man legat kvar på de priser som rådde 2006 så hade knappast marknaden dykt ner i källaren...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011