http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article538881.ece
Citat:
Saab har satsat mest på etanolbilar och är sannolikt den tillverkare i Europa som gjort minst för att minska bränsleförbrukningen. Medan konkurrenten BMW 2008 reducerade utsläppen från nya bilar i Europa med 9,4 procent jämfört med 2007, minskade Saab bara sina med 0,3 procent. Saab är nu sämst i Europa, om man bortser från sportbils- och jeeptillverkarna Porsche, Jaguar, Jeep, Landrover och Lada. Det är alltså i den divisionen Saab spelar.
Min kommentar:
Citat:
Kågeson kan inte räkna
Snälla vän, om man kör på etanol reduceras utsläppen (CO2) med över 70%.
Alla koldioxidsiffror avser andelen fossil koldioxid som ökar växthuseffekten. Koldioxidutsläppen av olika bränslen är baserade på uppgifter från Naturvårdsverkets rapport "Index över nya bilars klimatpåverkan" 2007. I denna rapport skrivs: "Etanol i E85 antas ge ett utsläpp på 0,2 kg koldioxid per liter bränsle, ren bensin 2,77 kg per liter bränsle och bensin låginblandad med etanol 2,65 kg per liter bränsle, sett ur ett livscykelperspektiv för etanol och bensin.
Om bara alla de SAAB:ar, ca 70% av hela SAABs försäljning, körde på etanol utan oskäliga arbitrage vs världsmarknadspriset istället för bensin, så skulle således utsläppen från SAAB-bilar vara en bråkdel av alla andra tillverkares.
SAAB har alltså gjort mkt mer än ngn annan tillverkare alla kategorier.
Att som de tillverkare Kågeson framhåller, satsa allt på diesel är verkligen en återvändsgräng eftersom inga biobränslen alls kommer att gå att använda mer än i låginblandning i dessa bilar.
Dieseln bygger alltså fast bilägarna i fossilberoendet helt enligt den lobby som står bakom Kågeson.
F ö är det helt fantastiskt att en person som titulerar sig Fil Dr i energi- och miljösystemanalys inte begriper innebörden av ordet specifik förbrukning.
En etanolbil redan med dagens bensinoptimerade motorer förbrukar mindre energi när den körs på E85 än om den körs på bensin.
Om Kågeson vill lära sig att räkna kan han börja här:
etanol.nu/forbrukning.php
Med riktiga, etanoloptimerade motorer blir siffran i nivå med Kågesons älskade dieselmodeller, fast till ett mikt lägre produktpris.
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.