Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 04:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 07-03-13 17:10 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 16:35
Inlägg: 61
Ort: Stockholm
Från Ny teknik 2007-03-13

http://www.nyteknik.se/art/49478

Man blir skraj vid tanken hur vissa resonerar!
vad är detta för människa!

_________________
För biodiesel och etanol! , två av framtidens bränslen


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-03-13 17:40 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Om det finns teknik för att halvera bränsleförbrukning, varför finns den inte då att köpa? kostar den för mycket gemene man eller?.
Om tekniken redan finns är det väl bara att kräva det/lansera det.
Sedan tycker jag att fordon OAVSETT bränsle drar för mycket idag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-03-13 17:57 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-29 17:59
Inlägg: 114
Ort: Kristianstad
Jag blir rädd när jag ser att folk fortfarande inte vet att det inte är koldioxid som är farligt utan vart ifrån den kommer.

Våra flexifuelisar ala 1.8liter släpper ju inte ut mer än runt 50gram koldioxid per kilometer o då är enbart 25% av den mängden, koldioxid från olja.

Eller resonerar jag fel?

_________________
Fredrik Volvo V50 1.8F Flexifuel, släpp loss naturens krafter............
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 07-03-13 18:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tempest skrev:
Från Ny teknik 2007-03-13

http://www.nyteknik.se/art/49478

Man blir skraj vid tanken hur vissa resonerar!
vad är detta för människa!


Killen är köpt av fossillobbyn!
"- Så länge bränsleförbrukningen är som idag och dessutom andra länder närmar sig västerländsk standard kommer alternativa drivmedel som mest räcka till att köra världens bilar på låginblandning. Råvaran för biodrivmedel måste ju också räcka till biobränsle för el- och värmeproduktion. "

De där argumenten är helt ounderbyggda.
Inget säger att biobräsnlet globalt i världen inte skulle räcka till allt.
Har för mig att Christian Azar har visat på det.
Kågeson är bilhatare i grunden och vill helst se småbilar som kör i max 70.
Det är sådana som han som får folk att rycka på axlarna och köra på som förut då de inte ser en vettig förändring av dagens samhälle.
För ingen vill se sådana begränsningar.
Förändringar som innebär mindre och mer lättsmälta krav lyssnar folk på mer och mer däremot.
Och det kan som sagts tusen ggr i detta forum räcka med att byta till hållbara bränslen och rimliga effektiviseringar för att nå långt längre än EU:s nya mål.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-03-13 18:31 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Ack ja, det här med teknikval är intressant. Hade vi väntat på att miljöforskare skulle berätta för oss vilken typ av lösning som är den bästa, hade vi fortfarande väntat.

Ingen kan förutse hur energiproblemen löses om 50 år.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07-03-14 05:16 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
karlmb skrev:
Tempest skrev:
Från Ny teknik 2007-03-13

http://www.nyteknik.se/art/49478

Man blir skraj vid tanken hur vissa resonerar!
vad är detta för människa!


Killen är köpt av fossillobbyn!
"- Så länge bränsleförbrukningen är som idag och dessutom andra länder närmar sig västerländsk standard kommer alternativa drivmedel som mest räcka till att köra världens bilar på låginblandning. Råvaran för biodrivmedel måste ju också räcka till biobränsle för el- och värmeproduktion. "

De där argumenten är helt ounderbyggda.
Inget säger att biobräsnlet globalt i världen inte skulle räcka till allt.
Har för mig att Christian Azar har visat på det.
Kågeson är bilhatare i grunden och vill helst se småbilar som kör i max 70.
Det är sådana som han som får folk att rycka på axlarna och köra på som förut då de inte ser en vettig förändring av dagens samhälle.
För ingen vill se sådana begränsningar.
Förändringar som innebär mindre och mer lättsmälta krav lyssnar folk på mer och mer däremot.
Och det kan som sagts tusen ggr i detta forum räcka med att byta till hållbara bränslen och rimliga effektiviseringar för att nå långt längre än EU:s nya mål.

--------------------------
Visst är killen köpt av fossillobbyn. Han borde ägna sig åt något annat än att missleda den svenska allmänheten.

Han förstår inte att en orsak till att den svenska bilparken ser ut som den gör är att trafiksäkerhetsfrågorna i många år har drivits hårt i det här landet. Hade vi haft en låg profil där och accepterat fler skadade och dödade i trafiken hade vi säkert haft lättare och bränslesnålare bilar också.

Visst, vi behöver många åtgärder för att minska utsläppen av växthusgaser. Jag har inget emot bränslesnålare bilar oavsett om drivmedlet är etanol, diesel eller bensin men jag tycker inte att man kan ha en övertro på det, av skäl som nämns ovan.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-14 07:33 
Offline

Blev medlem: lör 07-03-10 10:39
Inlägg: 108
Mer anti-etanol från NyTeknik:

http://www.nyteknik.se/art/49493


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07-03-14 09:36 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ur Ny Teknik.
PUBLICERAD 070314, 00:00
Svenska bilindustrin skeptisk till metanol
Volvo och Saab är skeptiska till metanol. Det är giftigt, farligt att hantera och ger kortare körsträcka per liter bränsle. - Men tekniskt är det inga problem, säger Kjell AC Bergström, chef för Saabs motortillverkning.


Läs mer: http://www.nyteknik.se/art/49494


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Läs också det här.
InläggPostat: ons 07-03-14 09:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Även detta ur Ny Teknik 070314

http://www.nyteknik.se/art/49495


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-14 10:04 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
"Etanolens framgångar beror först och främst på att det är det biobränsle som finns nu och är lätt att tillverka och använda."

Och inte för att en panel med klimatforskare valde en lösning. :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07-03-14 10:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
track_snake skrev:
Han förstår inte att en orsak till att den svenska bilparken ser ut som den gör är att trafiksäkerhetsfrågorna i många år har drivits hårt i det här landet. Hade vi haft en låg profil där och accepterat fler skadade och dödade i trafiken hade vi säkert haft lättare och bränslesnålare bilar också.


Jag tycker ändå att det finns en poäng i resonemanget om att bilerna ska vara bränslesnålare och lättare/mindre än idag. Dagens bilar har jmfd med en 20 år gammal bil blivit motorstarkare, större, säkrare, renare och tyngre men trots ny teknik inte alls bränslesnålare. Utveckligen vad enerigieffektivitet beträffar går åt helt fel håll, den borde gå mot energieffektivare och lättare bilar.

Att marknadsföra säkerheten har varit en skicklig strategi för Volvo och SAAB att sälja sina relativt stora och tunga bilar, men det kan kappast vara rationellt motiverad att vi i Sverige skulle ha ett större behov av säkra bilar än andra länder. Sverige hör till de mera glest befolkade länder i Europa med relativt säkra vägar, risken att krocka är mindre än i de flesta andra europeiska länder, varför skulle just vi då behöva extra säkra (och tunga) bilar?

Nej, att vi har den bilparken som vi har idag -med jämförelsevis stora och tunga bränsletörstiga bilar- är nog inte pga att trafik(o)säkerheten i Sverige, utan det handlar om att den inhemska bilindustri som har nichat sig på större och krocksäkra bilar har skyddats av staten. Genom förmånsbeskattningen av tjänstebilar har stora tjänstebilar premierats och den relativt låga bilskattar på tunga bilar har politiken skyddat den inhemska bilproduktionen av stora bilar.

Vid en krock mellan en tungre och en lättare bil har pga enkla naturlagar den som sitter i den tunga bilen en större chans att klara sig än den som sitter i den lätta bilen. Så uppstår det en kapplöpning mot allt större och tyngre bilar. Men man kan lika gärna säga att tunga bilar är farliga bilar, de drar inte bara mycket mer energi och släpper ut mera farliga avgaser, de gör trafiken också farligare för sin omgivning; om man blir påkörd av en tung bil är risken att bli skadad ju större, de tunga SUV-erna är en bra (dålig) exempel på det.

Jag undrar därför om det verkligen blir färre som skadas i/av trafiken med många tunga och "säkra" bilar som vi har här idag, speciellt inte om man tar med de som dör av avgaserna, som är många gånger fler än de som dör i direkta olyckor.

Just pga indirekta trafikdöden borde vi inte tillåta fler dieselbilar då dessa släpper ut 3 ggr så mkt mera NOx än motsvarande bensinbil, dessutom är både dessa fossilbränslen inget att ha pga CO2 utsläpp. Metanol ger vid förbränning höga halter av giftig formaldehyd som jag inte har hört Gillberg tala om.

I dagsläget tycker jag är etanol det bästa alternativet att satsa på, men bilerna bör optmeras för etanol så att energieffektiviteten ökar och blir lika bra som dieselmotorer och bilerna ska byggas mindre och lättare. Vi energisnåla etanolbilar helt enkelt.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-14 16:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Den största anledningen till att vi idag har 2-300 kg tyngre bilar än för 20 år sedan är all utrustning som konkurrensen fårn japanerna drivit fram.
Idag duger det inte att göra en bil utan automatlåda, servo , ac, elhissar runtom, DVD-anläggning, elstolar, sollucka etc etc etc i all oändlighet.
Även detta problem hade teknikerna löst om det funnits något fokus på bräsnleförbukningen.
Men det har inte funnits så däför har vikterna klättrat uppåt i hela världen.
Istället för att försöka backa in i framtiden som Kågeson och kräva typ Fiat 127 utan radio med en toppfart på 90 km/h, till alla, kan vi låta marknaden krama fram bräsnlesnålare bilar som väger mindre och går på bättre bränslen.
Helt enkelt, inför rejäla CO2 skatter så löser sig det här på några få bilgenerationer!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07-03-14 19:53 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
nyfiken skrev:
Ur Ny Teknik.
PUBLICERAD 070314, 00:00
Svenska bilindustrin skeptisk till metanol
Volvo och Saab är skeptiska till metanol. Det är giftigt, farligt att hantera och ger kortare körsträcka per liter bränsle. - Men tekniskt är det inga problem, säger Kjell AC Bergström, chef för Saabs motortillverkning.


Läs mer: http://www.nyteknik.se/art/49494

-----------------------------
Ja, vi gör klokt om vi avstår från metanolspåret och därmed besparar oss onödiga utsläpp i stadsluften av det cancerframkallande ämnet formaldehyd.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07-03-14 22:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Alla de förklaringar som ni här ger till varför bilarna blir allt tyngre och inte förbrukar allt mindre förklarar inte varför vi i Sverige har de bränsletörstigaste bilarna i Europa. All teknik i bilarna finns i bilarna på kontinenten också! Nej, vi värderar annat än bränslesnålhet i Sverige såsom krocksäkerhet och utrymme, trots att det är glest med bilar på vägarna och trots att vi sällan behöver allt det utrymme vi vill ha. På det viset har Per Kågeson en poäng, i övrigt har han helt fel i sitt resonemang.

När Mercedes lanserar en ny bil med "starkare motor och upp till sex procent lägre förbrukning" blir jag inte imponerad. Om de däremot hade lanserat en bil med etanoldrift med samma förbrukning som tidigare bensinversioner hade det imponerat mer!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-15 00:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Visst har vi andra krav på bilens funktion än i sydeuropa.
Vi kör t.ex. längre än nere på kontinenten, har flest sommarstugor, båtar etc.
Fiat 127 duger inte då.
Men vi hade haft lättare bilar än idag om det värderats att ha låg förbukning.

Men allt är ju inte vikt, särskilt inte på landsvägen.
En trend som verkar gälla i hela världen är dock att bilarna blir högre hela tiden.
Någon slag trend mot kortare och högre bilar pga parkering eller liten svängradie (en Volvo med framhjulsdrift har ju svängradie som en supertanker..), verkar vara starkt rådande sedan de senaste 10 åren.
Otroligt orationellt att sätta sig emot naturlagarna och tillslut mer eller mindre stå upp i bilarna och köra.

Höjden är ju i direkt proportion till frontarean om man inte minskar bredden.
Och frontarean skall multipliceras med CW-värdet för att få luftmotståndet. Så i praktiken har många "smidiga" små bilar rätt kasst luftmotstånd då de är höga (telefonkiosker)!
Har ni tänkt på hur länge sedan det var man hörde om vilket lågt CW-värde en ny modell har..
Där verkar utveclingen tyvärr ha stagnerat på omkring 0.35.
Här har man en hel del att ta tillbaka från -80-talet!

Det enda som egentligen gått åt rätt håll är motorerna och transmissionerna. Båda starkare, hållbarare och snålare.

Blev vi bara av med framhjulsdriften och dess nackdelar enligt ovan...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011