Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 09:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-15 03:22 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
En jämförelse mellan en T-ford och Scorpio visar att utvecklingen går inte alltid så fort. Båda har 2.9 liters motor, låsningfria bromsar (riktigt kassa bromsar på T-forden) och en förbukning på 1 liter/mil.
Skämt åsido, utvecklingen av bränslesnålare motorer har verkligen inte varit huvudmålet för bilindustrin.
Som jag ser det finns det flera viktiga skäl till varför vi kör stora bilar i Sverige.
1. Det finns en tradition som våra svenska tillverkare gärna håller liv i.
2. Det är lättare att hålla ett bra värmeklimat i en stor bil.
3. Det är ett tydligt faktum (Folksams statistik) att det bara är 3 tillverkare (Saab, Volvo och MB) som på allvar bryr sig om att det kan finnas t.ex. älgar på vägarna. (Jag har själv "träffat" ett exemplar (i låg fart med lycklig utgång för oss båda)).
4. Krockäkerhetsmedvetandet är mycket stort här (kanske överdrivet stort), stora bilar är fortfarande säkrare än små p.g.a. att passagerare och förare har tillgång till större deformationssoner (ett faktum som inte går att ändra på).
EuroNcap-testerna visar inte alltid verkligheten t.ex sista modellen av Saab 900 fick ganska dåliga siffror i testerna men klarar sig mycket bra i det verkliga utfallet, en Volvo 740 kvalar fortfarande in näst bästa gruppen i Folksams statistik.

Inget av ovanstående fritar biltillverkarna från att skynda på utvecklingen mot mer energieffektiva/renare drivsystem.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 07-03-15 09:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Här kommer en färsk artikel som ännu en gång bekräftar att vi i Sverige kör de bränsletörstigaste bilarna i Europa:

http://www.e24.se/dynamiskt/familjeekonomi/did_14822947.asp

Som vanligt förklaras detta med vårt krocksäkerhetsmedvetande och med att SAAB och Volvo tillverkar stora bilar. Tyskarna, med sitt Autobahn, måste ha noll krocksäkerhetsmedvetande eftersom deras bilar drar mindre trots Mercedes och BMW samt i viss mån Audi och Opel (vars minsta bil nu tangerar fyra meter i längd).

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-15 11:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Som väl är bryr sig tyskarna mer om väghållning än svenskarna.
Så SUV:Ar är troligen inte lika vanliga där.
Volvo 240 har förstört svenska folkets insikter om bra väghållning...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-15 11:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Visst har vi andra krav på bilens funktion än i sydeuropa. Vi kör t.ex. längre än nere på kontinenten, har flest sommarstugor, båtar etc. Fiat 127 duger inte då. Men vi hade haft lättare bilar än idag om det värderats att ha låg förbukning.


Det går utmärkt att köra långt i en mindre, bränslesnålare bil. Behovet av stora bilar kan vara minst lika stor i Sydeuropa då man ofta klämmer in 3 generationer i en liten bil när man ska på utflykt :-) Men stora bilar subventioneras inte där på samma sett som här och man skulle fastna i trånga gator med en fet XC90..

Visserligen blir vi allt fetare och tar dagens barnstolar mkt mera plats än när jag som som barn satt löst i baksätet men jag tror det handlar nog mest om annat än verkliga behov. Det handlar helt enkelt om gammal vana och statussen som en stor bil ger.

Vi går också gärna på reklamen som vill få oss att tro att vi behöver en stor bil t ex för att kunna storhandla eller köra ungerna till olika sportaktiviteter, varför kan de inte längre cykla själva då får de motion på vägen?

Det mest rationella vore nog för de flesta att ha en (mindre) bil som klarar 90% av behoven och använda en hyrbil eller släpkärra när man ska transportera mera.

karlmb skrev:
Men allt är ju inte vikt, särskilt inte på landsvägen. En trend som verkar gälla i hela världen är dock att bilarna blir högre hela tiden. Någon slag trend mot kortare och högre bilar pga parkering eller liten svängradie (en Volvo med framhjulsdrift har ju svängradie som en supertanker..), verkar vara starkt rådande sedan de senaste 10 åren. Otroligt orationellt att sätta sig emot naturlagarna och tillslut mer eller mindre stå upp i bilarna och köra.


Visst men bilarna växar åt alla håll och får allt bredare däck och självklart mera rull och luftmotstånd. Förr i tiden var en Volvo 240 en stor bil i trafiken, nu ser den genomsnittlig eller tom liten ut. En VW Polo är nu större än 70 talets Golf, dagens Golf är större än 70 talets Passat osv.

karlmb skrev:
Höjden är ju i direkt proportion till frontarean om man inte minskar bredden. Och frontarean skall multipliceras med CW-värdet för att få luftmotståndet. Så i praktiken har många "smidiga" små bilar rätt kasst luftmotstånd då de är höga (telefonkiosker)! Har ni tänkt på hur länge sedan det var man hörde om vilket lågt CW-värde en ny modell har.. Där verkar utveclingen tyvärr ha stagnerat på omkring 0.35. Här har man en hel del att ta tillbaka från -80-talet!


Precis.

karlmb skrev:
Det enda som egentligen gått åt rätt håll är motorerna och transmissionerna. Båda starkare, hållbarare och snålare.


Men de skulle kunna bli ännu mkt snålare om man struntade i att göra de så starka. Om man helt enkelt sätter en gräns på max energiförbrukning/km så får vi automatiskt bränslesnålare bilar. EU är nu på väg i den rikningen genom att tvinga billtillverkarna att begränsa CO2 utsläppen men den begränser inte högsta energiförbrukningen som jag tror kommer att behövas, vem behöver egentligen en bil som kan köra fortare än -säg- 150 km/t?

/Aryan (gillar att köra fort)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 07-03-15 11:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
BIL Sweden anser att Vägverket rapporterar felaktiga uppgifter om koldioxidutsläpp till EU, eftersom man är tvingade att rapportera uppgifter om koldioxidutsläpp vid bensindrift även för etanol- och biogasbilar.

http://www.bilsweden.se/aktuellt_arkiv.asp?ArticleID=247&

Med denna mätmetod borde konsekvensen bli att man räknar med att fordonsparken gör av med mer bensin än vad som säljs på mackarna. Jag tycker det borde vara mer rimligt att räkna ut koldioxidinnehållet på den bensin som säljs över året, dividerat med antalet registrerade bilar, oberoende av om det primära bränslet är bensin, etanol eller biogas.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-03-18 21:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Aryan:
Citat:
karlmb skrev:
Det enda som egentligen gått åt rätt håll är motorerna och transmissionerna. Båda starkare, hållbarare och snålare.



Men de skulle kunna bli ännu mkt snålare om man struntade i att göra de så starka. Om man helt enkelt sätter en gräns på max energiförbrukning/km så får vi automatiskt bränslesnålare bilar. EU är nu på väg i den rikningen genom att tvinga billtillverkarna att begränsa CO2 utsläppen men den begränser inte högsta energiförbrukningen som jag tror kommer att behövas, vem behöver egentligen en bil som kan köra fortare än -säg- 150 km/t?


Det där är tyvärr en vanlig missuppfattning.
En radfyra på 150hk (2.2l) idag är bättre på alla sätt än en 105 Hk radfyra på 2 liter för 20 år sedan. Drar mindre och går bättre.

Och skulle den varit på bara 105 Hk, nedsizad till 1.6 l, hade man varit tvungen att välja en lägre utväxkling för att orka köra upp för alla backar, allt annat lika.
Så även om pumpförlusterna vore ngt lägre med en 1.6l radfyra på 105 hk så skulle det till viss del, kanske mer än hälften, ätas upp av högre varvtal med påföljande högre friktion och kylförluster.

Men det viktiga är att det kommer styrmedel som verkligen svider om man inte tar sitt globala klimatansvar eller sitt lokala NOx-ansvar.
Den dagen vi har ett pris på 20 kr/l för bensin och diesel så skall du se att folk kommer att välja de snåla varianterna istället för lågkompade turboversioner (otto) alt. maxladdade dieslar för enbart fulsoppa.
Den ngt mer insatte konsumenten väljer förstår en bil som går på ekologiska bränslen dessutom.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-03-18 22:52 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Apropå om biomassan räcker.. så har jag sett siffor på att skogstillväxten i världen ligger på 350 PWh per år. Och den totala energiförbrukningen i världen är 90 PWh. Sen har vi ju andra förnyelsebara energikällor än bioenergi också. Tex. så skulle vindkraft i Europa ge alla el vi behövde om vi hade lika många vindkraftverk som vi hade väderkvarnar på 1800 talet. Så visst räcker det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-03-19 10:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Henrik Jansson skrev:
Apropå om biomassan räcker.. så har jag sett siffor på att skogstillväxten i världen ligger på 350 PWh per år. Och den totala energiförbrukningen i världen är 90 PWh. Sen har vi ju andra förnyelsebara energikällor än bioenergi också. Tex. så skulle vindkraft i Europa ge alla el vi behövde om vi hade lika många vindkraftverk som vi hade väderkvarnar på 1800 talet. Så visst räcker det.


Och sedan finns det ju annan tillväxt än i skog. Sockerrör etc.
Säg att hälften en dag kommer från sockerrör eller andra grödor som man sår en eller flera ggr/år, då återstår det ju bara 45 PWh att ta ifrån skogen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-03-25 19:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det går visst åt rätt håll!
Om man jämför t.e.x BMW 323i 1983 med 325i 2006 så förstår man att Kågeson&co snackar skit:

Följande tabell hittade jag i ATZ nr 4 2006:
323i -83 325i -06 Förändring
Effekt 102 kW 160kW +57% (!)
Maxmoment 205 Nm 250 Nm +24%
Bränsleförbrukning 1,03 l/mil 0,84 l/mil (EG MVEG) -20%
acceleration 0-100 9,2s 7,0s -24%
Avgaskvalitet ECE R15-04 EU4 -95% (!)
Vikt (!) 1080kg 1490kg +38% (!)
Luftmotstånd 0,40*1,85 0,29*2,15 -16%

Bilhatare, kom inte och säg att världens mest konkurrensutsatta branch inte utvecklas i takt med tidens krav!

Det som är onödigt i tabellen ovan är som jag ser det ökningen av frontarean från 1.85 till 2.15.
Det blir lite löjligt när man ser att var och varannan skit-småbil idag har plats för långa farbrorn även om han skulle bära cylinderhatt!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-03-25 20:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det hade kanske varit mer intressant att jämföra USA-utförandet av 1983 års 323i (som ju hade katalysator och var avsedd för 95-oktanig bensin) med dagens bilar, än den bil av ECE-utförande som valdes för jämförelsen...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-03-26 06:59 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Henrik Jansson skrev:
Apropå om biomassan räcker.. så har jag sett siffor på att skogstillväxten i världen ligger på 350 PWh per år.


Var hittar man sådana siffror?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-03-26 08:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Det går visst åt rätt håll!
Om man jämför t.e.x BMW 323i 1983 med 325i 2006 så förstår man att Kågeson&co snackar skit:

Följande tabell hittade jag i ATZ nr 4 2006:
323i -83 325i -06 Förändring
Effekt 102 kW 160kW +57% (!)
Maxmoment 205 Nm 250 Nm +24%
Bränsleförbrukning 1,03 l/mil 0,84 l/mil (EG MVEG) -20%
acceleration 0-100 9,2s 7,0s -24%
Avgaskvalitet ECE R15-04 EU4 -95% (!)
Vikt (!) 1080kg 1490kg +38% (!)
Luftmotstånd 0,40*1,85 0,29*2,15 -16%

Bilhatare, kom inte och säg att världens mest konkurrensutsatta branch inte utvecklas i takt med tidens krav!

Det som är onödigt i tabellen ovan är som jag ser det ökningen av frontarean från 1.85 till 2.15.
Det blir lite löjligt när man ser att var och varannan skit-småbil idag har plats för långa farbrorn även om han skulle bära cylinderhatt!


Vikthöjningen är också onödigt och gör att genomsnittsförbrukningen i praktiken ökar.

Tycker vidare att jämförelsen haltar lite, i 83 var en BMW 325i en ovanlig motorstark och törstig bil. Det var väl 316 eller 318 som såldes flest som var säkert bränslesnålare.

Om man i stället skulle räkna på genomsnitts förbrukningen mellan 80 talets bilar och dagens skulle man inte se någon minskad bränsleförbrukning alls tror jag.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-03-26 10:55 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
MagnusH skrev:
Henrik Jansson skrev:
Apropå om biomassan räcker.. så har jag sett siffor på att skogstillväxten i världen ligger på 350 PWh per år.


Var hittar man sådana siffror?


Kommer inte ihåg nu var jag såg just den siffran.. men jag har för mig att det var nån tabell i nationalencyklopedin. Jag är inte säker på om det var bara skog, eller om det var mer biomassa på land inräknat.
Apropå land.. så är ju de mesta av jordens yta täckte av vatten.. läste om energisjögräs en gång.. kunde växa flera meter om dagen, då kan man odla stora ytor utan att "ta plats" på jordytan. Då skulle man även ta upp näringsämnen från havet, som man sen kunde använda på åkermarken. Finns mycket intressant!
Ett annat sätt att räkna på hur stor yta vi behöver är att dela upp den totala energiåtgången i världen på jordens yta, och sen räkna ut hur mycket energi per ytenhet det blir och jämföra det med vad olika grödor ger, så tror jag man kan se att vi inte behöver så stor ytor till energiproduktion. men men, snart kommer ju solenergin också... Frågan man ska ställa sig är nog inte om energin räcker, utan vad som är bäst av allt som finns att välja på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-03-26 22:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Lind skrev:
karlmb skrev:
Det som är onödigt i tabellen ovan är som jag ser det ökningen av frontarean från 1.85 till 2.15.

Bilens ökade frontarea har väl att göra med att dagens bilar skall vara "snällare" vid påkörning av fotgångare? Eller har jag fel?


Nej, det är den area du projicerar hela bilen framifrån bakåt på en vertikal vägg.
Blir alltså större om bilen blir bredare och högre.
Nyaste 3-serien är visserligen en ngt större bil än på 80-talet men mkt kommer av höjden.
Ta en titt på bilhöjderna på en stor parkeringsplats.
Men blir mörkrädd när man jämför just höjden på 80-talsbilar med dagens.
Allt för att det blivit inne att ha en upprätt körställning och kort bil.
Trots att man jobbat hårt med Cd så äts nästan hälften av de vinsterna upp av ökad frontarea.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011