Laban skrev:
BP skrev:
Men för batteridrivna bilar blir bilden något annorlunda. Man får energiförluster pga. batterierna, dessutom blir bilarna onödigt tunga och därmed ocks svårare att få tillräckligt krocksäkra. Batteridrift är bäst lämpat för fordon aom går korta sträckor i stan, t.ex. skulle merparten av Postens fordon kunna vara elbilar.
Visst får man energiförluster pga batterierna men det spelar väl mindre roll när källa-till-hjul effektiviteten ändå är ofantligt mycket bättre än för alla kända alternativ.
Krocksäkerhetsproblem pga den ökade vikten tror jag du famlar i luften efter. Var har du läst att det skulle vara ett jätteproblem ?
Klarar Tesla Roadster med ett 450 kg batteri och 36+ mils räckvidd vid optimala förhållanden de krocksäkerhetstester som krävs tror jag att det är ett mindre problem.
Citat:
För 'medelsvenssons' bilbehov är dock inte elbilen något alternativ än. Etanol eller gas ligger då bättre till om man inte enbart använder bilen korta sträckor i stan.
Medelsvenssons körvanor är väl till och från jobbet, en hyfsat kort sträcka varje dag för de allra flesta. Som sagt, 70+% av jänkarna kör under 6.5 mil varje dag i genomsnitt. Jag kör väl <=5 mil varje dag och kanske 1-2 ggr månad längre än detta. Skulle utan problem kunna ha en ren elbil (10+mils räckvidd räcker) som pendlingsbil och en gammal Volvo V70 för att ta med familjen på potentiella helgturer till Ikea
Med det inte sagt att en pluginhybrid inte skulle vara bättre, men det beror på kostnad ink underhåll osv.
--------------------------
Nja. Jag har ju alltid varit en av de främsta förespråkarna för elfordon här i landet, men även som sådan måste man erkänna att det finns vissa hakar med elbilar.
Krocksäkerheten är en. Det räcker att läsa vad motorjournalisterna skriver för att konstatera att elbilar inte har samma krocksäkerhet i regel. Det kanske inte är något större problem om man främst skall använda elbilen i stan.
Om man ändå har tänkt sig att ha två bilar i ett hushåll är kombinationen en elbil och en bil som går på diesel/bensin/etanol kanske inte så dum, men i många lägen kanske kombinationen en diesel/bensin/gas/etanol-bil och kollektivtrafik är en mer optimal mix.
Posten tycker jag är en ganska självklar elbilsanvändare som borde kunna ha mycket mer elfordon i sin flotta. Det är synd och skam att brevbärarna åker omkring i våra villaområden med ideliga stopp/kör-situationer med vanliga bensinbilar.
mvh/BP