Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 09-07-02 14:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Vägverkets miljöexpert: Framtiden är närmare än vi tror
2009-07-02 07:22

En massmarknad för elbilar är bara några år bort. Men regeringens mål om en helt bensinsfri trafik 2030 kan blir svårt att uppnå.
Regeringen har formulerat målet om en ”fossiloberoende fordonsflotta” år 2030 som ett led i att minska klimatutsläppen.

Redan 2020 ska koldioxidutsläppen vara 40 procent lägre jämfört med 1990 års nivå. Fram till 2007 hade 8 av de 40 procentenheterna betats av.

Bilbranschen samlades i Almedalen på onsdagen för att tala om hur den ska möta klimathotet och regeringens mål.

Vägverkets miljöexpert Olle Hådell talade sig varm för elbilar.

”Eldrift är det enda kända tekniska system som kan leverera de effektiviseringar vi behöver”, säger han.

Samtidigt pekar han på att de elhybrider och renodlade elbilar som nu lanseras av flera tillverkare, elmotor kombinerad med en bensin eller diesel, fortfarande är för dyra för att få stort genomslag. Branschorganisationen Bil Sweden räknar med att elbilar kommer att vara överkomliga för gemene man vid 2014.

Elbilar räcker bara för 10 till 15 mils körning innan de behöver laddas i minst 30 minuter och maxhastigheterna är ofta drygt 100 km/h. Men för många användningsområden kan det räcka idag, resonerar Olle Hådell.

”Dags att omdefiniera bilen. Alla behöver inte en bil som klarar allt. Ingen behöver en hastighet på 200 km/h. Kan vi börja se bilen som ett hjälpmedel och inte som en symbolbärare är mycket vunnet”, sa han.

Ingen av de närvarande fordonstillverkarna vid Bil Swedens seminarium i Almedalen kunde lova att de fossila fordonen helt försvunnit från Sveriges vägar fram till 2030.

Men det var inget fel på entusiasmen.

"Framtiden är närmare än vi tror", sa Ford Sveriges informationschef Ola Norberg.

Även Toyota, BMW, Saab Automobile, Volvo PV, Volkswagen och Mitsubishi radade upp sina tekniska innovationer och nya modeller kring energieffektivisering, alternativa bränslen och elektrifiering.

Samtliga tillverkare talar fortfarande mycket om bensin och diesel fast med allt bränslesnålare drift.

Men biodrivmedel, som framme vid 2020 kan utgöra omkring 15 procent av transporterna enligt Vägverket, har börjat komma på bred front och branschen efterfrågar fortsatt statligt stöd för bland annat distribution av biogas till mackarna för att få fler kunder att byta bort bensinen.

Delvis eldrivna hybridbilar finns också antingen redan i produktion nära att börja tillverkas.

Mitsubishi har en personbil och Ford har en minibuss som drivs helt med el på plats för provkörning under Almedalsveckan.

NILS ÅKESSON
Publicerad 2009-07-02 07:22


http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\07\02\343583&sectionid=Ettan

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 10:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Aha framtiden är närmare än vi tror! Kanske även en klimatförändring som inte längre går att stoppa är närmare än vi tror!

Hådell har förespråkad snåla dieslar och tidigare förutspått att DME och metanol skulle ersätta bensin och diesel. Inte etanol det var då mest ett pedagogiskt exempel. Nu är det alltså elbilar som snart ska frälsa oss.

Varför är det så att dessa herrar hela tiden ska tala om vad som kommer, istället för att peka ut de(t) bästa alternativ som finns här och nu?

Citat:
Ingen av de närvarande fordonstillverkarna vid Bil Swedens seminarium i Almedalen kunde lova att de fossila fordonen helt försvunnit från Sveriges vägar fram till 2030


Nähä redan nu flaggar man alltså för att de vill fortsätta producera bensin och dieselbilar i 20 år till? Verkar som att bilindustrin tillsammans med köpta eller hjärntvättade motorjournalister och andra (vägverkets) "experter" som vanligt drar upp sina rökridåer i form av vaga löften "Framtiden är närmare än vi tror" för att kunna få fortsätta med att kränga sina fossildrivna fordon.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-05 09:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hådell är en nolla.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 597866.ece
Citat:
- Den som hävdar att elbilen är klar för kommersiella marknaden har antingen ingen aning om teknikutveckling, eller så är man ansvarslös". Det hävdar Boschchefen Franz Fehrenbach.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-05 12:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nja nolla vet jag inte men helt fri från opportunism verkar han iaf inte vara.

Kul länk du hittade, jag tycker också det är ansvarslöst av Hådell att strunta i de alternativ som finns idag och bara hela tiden tala om kommande teknik som bränsleceller för några år sedan eller batteribilen nu. Vi måste ju börja ersätta fossila bränslen idag, inte om 10-20 år men det verkar som at han fortfarande inte fattad det och skjuter problemet över till sin barn och barn-barn istället.

Orginal artikeln http://www.vdi-nachrichten.com/vdi-nach ... &doPrint=1 ger ännu mera för den som behärskar tyska och vill få en nuancerad bild om elbilens framtid.

Tydligen är inte lithium utan Neodym (till permanentmagneterna i elmotorn) en begränsande faktor för elbilens storskaliga spridning även om batterierna skulle vara billigt nog.

Nu finns det ifs även elmotorer utan PM som likströms elmotorer med kolborstar som var populär i 90 talets elbilar eller asynkrona AC-motorer. De har inte samma verkningsgrad som PM motorer och det blir nog svårare att bygga elbilar med kompakta elmotorer direkt i hjulet men de kan i varje fall fungera som ett alternativ.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 09-07-05 13:16 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
göinge skrev:
Citat:
Vägverkets miljöexpert: Framtiden är närmare än vi tror
2009-07-02 07:22

En massmarknad för elbilar är bara några år bort. Men regeringens mål om en helt bensinsfri trafik 2030 kan blir svårt att uppnå.
Regeringen har formulerat målet om en ”fossiloberoende fordonsflotta” år 2030 som ett led i att minska klimatutsläppen.

Redan 2020 ska koldioxidutsläppen vara 40 procent lägre jämfört med 1990 års nivå. Fram till 2007 hade 8 av de 40 procentenheterna betats av.

Bilbranschen samlades i Almedalen på onsdagen för att tala om hur den ska möta klimathotet och regeringens mål.

Vägverkets miljöexpert Olle Hådell talade sig varm för elbilar.

”Eldrift är det enda kända tekniska system som kan leverera de effektiviseringar vi behöver”, säger han.

Samtidigt pekar han på att de elhybrider och renodlade elbilar som nu lanseras av flera tillverkare, elmotor kombinerad med en bensin eller diesel, fortfarande är för dyra för att få stort genomslag. Branschorganisationen Bil Sweden räknar med att elbilar kommer att vara överkomliga för gemene man vid 2014.

Elbilar räcker bara för 10 till 15 mils körning innan de behöver laddas i minst 30 minuter och maxhastigheterna är ofta drygt 100 km/h. Men för många användningsområden kan det räcka idag, resonerar Olle Hådell.

”Dags att omdefiniera bilen. Alla behöver inte en bil som klarar allt. Ingen behöver en hastighet på 200 km/h. Kan vi börja se bilen som ett hjälpmedel och inte som en symbolbärare är mycket vunnet”, sa han.

Ingen av de närvarande fordonstillverkarna vid Bil Swedens seminarium i Almedalen kunde lova att de fossila fordonen helt försvunnit från Sveriges vägar fram till 2030.

Men det var inget fel på entusiasmen.

"Framtiden är närmare än vi tror", sa Ford Sveriges informationschef Ola Norberg.

Även Toyota, BMW, Saab Automobile, Volvo PV, Volkswagen och Mitsubishi radade upp sina tekniska innovationer och nya modeller kring energieffektivisering, alternativa bränslen och elektrifiering.

Samtliga tillverkare talar fortfarande mycket om bensin och diesel fast med allt bränslesnålare drift.

Men biodrivmedel, som framme vid 2020 kan utgöra omkring 15 procent av transporterna enligt Vägverket, har börjat komma på bred front och branschen efterfrågar fortsatt statligt stöd för bland annat distribution av biogas till mackarna för att få fler kunder att byta bort bensinen.

Delvis eldrivna hybridbilar finns också antingen redan i produktion nära att börja tillverkas.

Mitsubishi har en personbil och Ford har en minibuss som drivs helt med el på plats för provkörning under Almedalsveckan.

NILS ÅKESSON
Publicerad 2009-07-02 07:22


http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar ... vudnyheter

-------------------------------------------------------
Eldrift är helt klart bra när det gäller kollektivtrafik som kan ha kontinuerlig strömförsörjning (spårvagnar, trådbussar). Men för batteridrivna bilar blir bilden något annorlunda. Man får energiförluster pga. batterierna, dessutom blir bilarna onödigt tunga och därmed ocks svårare att få tillräckligt krocksäkra. Batteridrift är bäst lämpat för fordon aom går korta sträckor i stan, t.ex. skulle merparten av Postens fordon kunna vara elbilar.

För 'medelsvenssons' bilbehov är dock inte elbilen något alternativ än. Etanol eller gas ligger då bättre till om man inte enbart använder bilen korta sträckor i stan.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 09-07-05 13:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
BP skrev:
göinge skrev:
Citat:
Vägverkets miljöexpert: Framtiden är närmare än vi tror
2009-07-02 07:22

En massmarknad för elbilar är bara några år bort. Men regeringens mål om en helt bensinsfri trafik 2030 kan blir svårt att uppnå.
Regeringen har formulerat målet om en ”fossiloberoende fordonsflotta” år 2030 som ett led i att minska klimatutsläppen.

Redan 2020 ska koldioxidutsläppen vara 40 procent lägre jämfört med 1990 års nivå. Fram till 2007 hade 8 av de 40 procentenheterna betats av.

Bilbranschen samlades i Almedalen på onsdagen för att tala om hur den ska möta klimathotet och regeringens mål.

Vägverkets miljöexpert Olle Hådell talade sig varm för elbilar.

”Eldrift är det enda kända tekniska system som kan leverera de effektiviseringar vi behöver”, säger han.

Samtidigt pekar han på att de elhybrider och renodlade elbilar som nu lanseras av flera tillverkare, elmotor kombinerad med en bensin eller diesel, fortfarande är för dyra för att få stort genomslag. Branschorganisationen Bil Sweden räknar med att elbilar kommer att vara överkomliga för gemene man vid 2014.

Elbilar räcker bara för 10 till 15 mils körning innan de behöver laddas i minst 30 minuter och maxhastigheterna är ofta drygt 100 km/h. Men för många användningsområden kan det räcka idag, resonerar Olle Hådell.

”Dags att omdefiniera bilen. Alla behöver inte en bil som klarar allt. Ingen behöver en hastighet på 200 km/h. Kan vi börja se bilen som ett hjälpmedel och inte som en symbolbärare är mycket vunnet”, sa han.

Ingen av de närvarande fordonstillverkarna vid Bil Swedens seminarium i Almedalen kunde lova att de fossila fordonen helt försvunnit från Sveriges vägar fram till 2030.

Men det var inget fel på entusiasmen.

"Framtiden är närmare än vi tror", sa Ford Sveriges informationschef Ola Norberg.

Även Toyota, BMW, Saab Automobile, Volvo PV, Volkswagen och Mitsubishi radade upp sina tekniska innovationer och nya modeller kring energieffektivisering, alternativa bränslen och elektrifiering.

Samtliga tillverkare talar fortfarande mycket om bensin och diesel fast med allt bränslesnålare drift.

Men biodrivmedel, som framme vid 2020 kan utgöra omkring 15 procent av transporterna enligt Vägverket, har börjat komma på bred front och branschen efterfrågar fortsatt statligt stöd för bland annat distribution av biogas till mackarna för att få fler kunder att byta bort bensinen.

Delvis eldrivna hybridbilar finns också antingen redan i produktion nära att börja tillverkas.

Mitsubishi har en personbil och Ford har en minibuss som drivs helt med el på plats för provkörning under Almedalsveckan.

NILS ÅKESSON
Publicerad 2009-07-02 07:22


http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar ... vudnyheter

-------------------------------------------------------
Eldrift är helt klart bra när det gäller kollektivtrafik som kan ha kontinuerlig strömförsörjning (spårvagnar, trådbussar). Men för batteridrivna bilar blir bilden något annorlunda. Man får energiförluster pga. batterierna, dessutom blir bilarna onödigt tunga och därmed ocks svårare att få tillräckligt krocksäkra. Batteridrift är bäst lämpat för fordon aom går korta sträckor i stan, t.ex. skulle merparten av Postens fordon kunna vara elbilar.

För 'medelsvenssons' bilbehov är dock inte elbilen något alternativ än. Etanol eller gas ligger då bättre till om man inte enbart använder bilen korta sträckor i stan.

mvh/BP


Jo, men trådbussar (som i Landskrona) har ju en gång avfärdats för att se "öststatsaktigt" ut. Elbilar tror jag inte är npgot gemene man vill ha på många decennier när de inser vad som finns/kommer att finnas på marknaden. Titta bara på vilka bilar som säljs idag! Det är inga bilar i storlek med Think precis.

Annars håller jag med dig om att elbilen visst har ett existensberättigande, till exempel:

Citat:
för fordon aom går korta sträckor i stan, t.ex. skulle merparten av Postens fordon kunna vara elbilar.


Tyvärr har inte posten själva fattat detta, utan istället beslutat om inköp av 3000 dieselbilar: http://www.teknikensvarld.se/nyheter/09 ... /index.xml

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-07 06:48 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Nja...

Begreppet 'öststater' borde väl kunna avskaffas nu. Själv tycker jag att trådbussledningarna i Landskrona inte stör för de är ju samordnade med en ny snyggare gatubelysning.

mvh/BP


MODERATOR EDIT Postens fordon osv fortsätter i en ny tråd här http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=44802


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 09-07-11 13:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
BP skrev:
Men för batteridrivna bilar blir bilden något annorlunda. Man får energiförluster pga. batterierna, dessutom blir bilarna onödigt tunga och därmed ocks svårare att få tillräckligt krocksäkra. Batteridrift är bäst lämpat för fordon aom går korta sträckor i stan, t.ex. skulle merparten av Postens fordon kunna vara elbilar.


Visst får man energiförluster pga batterierna men det spelar väl mindre roll när källa-till-hjul effektiviteten ändå är ofantligt mycket bättre än för alla kända alternativ.

Krocksäkerhetsproblem pga den ökade vikten tror jag du famlar i luften efter. Var har du läst att det skulle vara ett jätteproblem ?

Klarar Tesla Roadster med ett 450 kg batteri och 36+ mils räckvidd vid optimala förhållanden de krocksäkerhetstester som krävs tror jag att det är ett mindre problem.

Citat:
För 'medelsvenssons' bilbehov är dock inte elbilen något alternativ än. Etanol eller gas ligger då bättre till om man inte enbart använder bilen korta sträckor i stan.


Medelsvenssons körvanor är väl till och från jobbet, en hyfsat kort sträcka varje dag för de allra flesta. Som sagt, 70+% av jänkarna kör under 6.5 mil varje dag i genomsnitt. Jag kör väl <=5 mil varje dag och kanske 1-2 ggr månad längre än detta. Skulle utan problem kunna ha en ren elbil (10+mils räckvidd räcker) som pendlingsbil och en gammal Volvo V70 för att ta med familjen på potentiella helgturer till Ikea :-)

Med det inte sagt att en pluginhybrid inte skulle vara bättre, men det beror på kostnad ink underhåll osv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 09-07-12 04:39 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Laban skrev:
BP skrev:
Men för batteridrivna bilar blir bilden något annorlunda. Man får energiförluster pga. batterierna, dessutom blir bilarna onödigt tunga och därmed ocks svårare att få tillräckligt krocksäkra. Batteridrift är bäst lämpat för fordon aom går korta sträckor i stan, t.ex. skulle merparten av Postens fordon kunna vara elbilar.


Visst får man energiförluster pga batterierna men det spelar väl mindre roll när källa-till-hjul effektiviteten ändå är ofantligt mycket bättre än för alla kända alternativ.

Krocksäkerhetsproblem pga den ökade vikten tror jag du famlar i luften efter. Var har du läst att det skulle vara ett jätteproblem ?

Klarar Tesla Roadster med ett 450 kg batteri och 36+ mils räckvidd vid optimala förhållanden de krocksäkerhetstester som krävs tror jag att det är ett mindre problem.

Citat:
För 'medelsvenssons' bilbehov är dock inte elbilen något alternativ än. Etanol eller gas ligger då bättre till om man inte enbart använder bilen korta sträckor i stan.


Medelsvenssons körvanor är väl till och från jobbet, en hyfsat kort sträcka varje dag för de allra flesta. Som sagt, 70+% av jänkarna kör under 6.5 mil varje dag i genomsnitt. Jag kör väl <=5 mil varje dag och kanske 1-2 ggr månad längre än detta. Skulle utan problem kunna ha en ren elbil (10+mils räckvidd räcker) som pendlingsbil och en gammal Volvo V70 för att ta med familjen på potentiella helgturer till Ikea :-)

Med det inte sagt att en pluginhybrid inte skulle vara bättre, men det beror på kostnad ink underhåll osv.

--------------------------
Nja. Jag har ju alltid varit en av de främsta förespråkarna för elfordon här i landet, men även som sådan måste man erkänna att det finns vissa hakar med elbilar.

Krocksäkerheten är en. Det räcker att läsa vad motorjournalisterna skriver för att konstatera att elbilar inte har samma krocksäkerhet i regel. Det kanske inte är något större problem om man främst skall använda elbilen i stan.

Om man ändå har tänkt sig att ha två bilar i ett hushåll är kombinationen en elbil och en bil som går på diesel/bensin/etanol kanske inte så dum, men i många lägen kanske kombinationen en diesel/bensin/gas/etanol-bil och kollektivtrafik är en mer optimal mix.

Posten tycker jag är en ganska självklar elbilsanvändare som borde kunna ha mycket mer elfordon i sin flotta. Det är synd och skam att brevbärarna åker omkring i våra villaområden med ideliga stopp/kör-situationer med vanliga bensinbilar.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 09-07-13 09:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Citat:
Krocksäkerheten är en. Det räcker att läsa vad motorjournalisterna skriver för att konstatera att elbilar inte har samma krocksäkerhet i regel. Det kanske inte är något större problem om man främst skall använda elbilen i stan.


Jag vet inte vad du har läst då men det finns väl i alla fall inte några större problem med att göra en elbil lika säker som en bil med förbränningsmotor. Att sen många av dagens elbilar är väldigt små och därmed kanske inte speciellt krocksäkra känns rätt orelevant i sammanhanget.

Citat:
Om man ändå har tänkt sig att ha två bilar i ett hushåll är kombinationen en elbil och en bil som går på diesel/bensin/etanol kanske inte så dum, men i många lägen kanske kombinationen en diesel/bensin/gas/etanol-bil och kollektivtrafik är en mer optimal mix.


Ja visst är det så. Det kommer bli en mix av lösningar som ska ersätta våra fossila bränslebehov.

Citat:
Posten tycker jag är en ganska självklar elbilsanvändare som borde kunna ha mycket mer elfordon i sin flotta. Det är synd och skam att brevbärarna åker omkring i våra villaområden med ideliga stopp/kör-situationer med vanliga bensinbilar.

mvh/BP


Där håller jag också med :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-04 15:23 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
Nja nolla vet jag inte men helt fri från opportunism verkar han iaf inte vara.

Kul länk du hittade, jag tycker också det är ansvarslöst av Hådell att strunta i de alternativ som finns idag och bara hela tiden tala om kommande teknik som bränsleceller för några år sedan eller batteribilen nu. Vi måste ju börja ersätta fossila bränslen idag, inte om 10-20 år men det verkar som at han fortfarande inte fattad det och skjuter problemet över till sin barn och barn-barn istället.

" ger ännu mera för den som behärskar tyska och vill få en nuancerad bild om elbilens framtid."
Nu behöver man inte kunna några främande språk då man bara laddar hem gratis översättningsverktyget från http://translate.google.se/#
och då ser det ut så här med en bit av texten!

Tydligen är inte lithium utan Neodym (till permanentmagneterna i elmotorn) en begränsande faktor för elbilens storskaliga spridning även om batterierna skulle vara billigt nog.

Nu finns det ifs även elmotorer utan PM som likströms elmotorer med kolborstar som var populär i 90 talets elbilar eller asynkrona AC-motorer. De har inte samma verkningsgrad som PM motorer och det blir nog svårare att bygga elbilar med kompakta elmotorer direkt i hjulet men de kan i varje fall fungera som ett alternativ.

/Aryan


Electric Mobility: The view av bränsleflödet skapar nya koalitioner. Utilities, bil-och batteri söker affärsmodeller och deras roll i den. Många frågor är fortfarande öppna. VDI Nachrichten, Düsseldorf, 5 6. 09, Wop

ännu mera för den som behärskar tyska och vill få en nuancerad bild om elbilens framtid.
Som visar att 2020 skulle kunna vara en luffare i alla fyra nya bilar är för Prof. Martin Wietschel, projektledare på avdelningen för energiteknik vid Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research i Karlsruhe, oseriösa. Trots all förståelse han inte förväntar sig ett snabbt genombrott för elbilar, sa han i mitten av maj om ett Europa forumet konferens om elektronisk rörlighet i Köln. Wietschel: "Liksom ett par år sedan när bränsleceller nu vaknat i konsumenternas förväntningar, som inte respekteras."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-04 15:53 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Laban skrev.
"Med det inte sagt att en pluginhybrid inte skulle vara bättre, men det beror på kostnad ink underhåll osv."
Underhållet på nuvarande Hybridbilar med ett batteri som töms på halva energin under två minuter verkar inte vara något problem vad jag märkt då jag bara bytt olja och filter + torkarblad i snart tio år på OK/Q8 på Priusen, i pluginhybriden får batteriet det lite lungnare då det töms på någon halvtimme till en timme så då borde det inte bli något problem förutom inköpspriset för bilen tycker jag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09-09-09 10:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
http://findarticles.com/p/articles/mi_7 ... ntent;col1
Citat:
A recent survey of German motorists commissioned by Conti suggests that public awareness of electric vehicles is high. Many believe that, when they come to change their car in five years' time, they could swap their internal combustion engine for an electric motor. Surprisingly few said they didn't have enough information about the technology to pass comment.

It goes to show how much the public is discussing the technology. Part of this must also be due to the industry's engagement on the subject. To get access to finance for R&D, it's been necessary for OEMs to talk much more about the prospects for electric vehicles. That's sensible and is bringing difficult issues such as the problem of charging infrastructures to the fore.



Citat:
Engine designers need a more ambitious target to work towards. VW started production of its 1.4-litre TSI engine in 2006, achieving a power density of 90kW/litre, giving the Golf fuel consumption of 7.4 litres/100km and CO2 emissions of 178g/km.

You should be able to get 100g/km in a gasoline-powered Golf-class car. It's an ambitious target and would mean more radical downsizing and fewer cylinders.

The finished vehicle won't necessarily be a ball of fire to drive, but it's not impossible. The real challenge is priming the market for such cars. The public need to be inspired about the potential for all powertrains, not just electrics.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011