Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 09-08-04 09:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Bensinbilen snart död

Nu vill svenska folket ha diesel och etanol
Bensinbilen kippar efter andan.

I dag är bara var tredje såld bil bensindriven.

– De bilar vi är vana vid är på väg att försvinna, säger bilförsäljare Fredrik Dungmar.

På Upplands Motor i Akalla står miljöbilarna på rad. Bensinbilarna har rullats in i en mörk vrå i garaget.

– Försäljningen av bensinbilar är i det närmaste obefintlig. Vi säljer nästan uteslutande miljö-bilar, säger Fredrik Dungmar på Upplands Motor i Akalla.

”Mer miljömedvetna”
Bara var tredje bil som säljs i Sverige i dag är en bensinbil.

I början av förra året stod bensinbilarna fortfarande för över hälften av nybilsförsäljningen.

– Köparna har blivit mer miljömedvetna, men det som framför allt styr folk är ekonomin. Miljöbilspremien har gjort att många valt bort bensinbilen för en miljöbil, säger Fredrik Dungmar.

I stället för bensin väljer köparna diesel eller etanol.

– Diesel är en bra ersättare till bensin. Dieselbilen drar mindre bränsle och släpper ut mindre koldioxid. Det blir billigare för köparen och bättre för miljön.

I höst kommer också gasdrivna bilar som går på naturgas.

Den stora förändringen i köpmönster har gått fort. Särskilt tydligt är detta hos Volvo.

– Ungefär tre procent av alla bilar vi säljer är bensindrivna. För fem år sen var samma siffra 90 procent, säger Peter Ganjbar, presstalesman på Volvo Personbilar.

Fler hybridbilar på gång
Trots miljöbilens framfart tror han inte på bensinbilens omedelbara död.

– Om ett par år kommer vi se fler hybridbilar som drivs på el och något hjälpdrivmedel, ofta diesel eller etanol. Och på lång sikt rena elbilar. Men det finns marknader utanför Europa som fortfarande väljer bensin, USA till exempel. Så vi kommer inte att sluta tillverka dem.

Linda Eriksson


http://www.aftonbladet.se/bil/article5600661.ab


Robert :evil: Collins kommentar till ovanstående är (förstås) ett ursinnigt angrepp på etanolen:

Citat:
Collin: Nej! Bensinen är kvar 50 år till

För femtio år sen, och fortfarande för tio år sedan, hade nästan alla bilar i Sverige bensinmotor.

Men nu är det upp-och-nedvända-världen.

I juli i år hade bara var tredje ny bil bensindrift. Och hos Volvo bara tre bilar av hundra.

Hur gick det till?

Är bensinen slut som bilbränsle?

Som många hävdar.

Nej, inte alls.


Alla sådana påståenden grundas antingen på okunnighet eller så handlar det om religiöst fundamentalistiska partsinlagor.

Förutom Brasilien, som kör på inhemsk sockerörsetanol av rent ekonomiska och strategiska skäl (man slipper beroendet av nyckfulla arabstater) är Sverige det enda land i världen som satsar på etanol som bilbränsle.

Och det beror på en enda person, förre Ford-handlaren Per Carstedt i Örnsköldsvik. Även kallad Etanol-Jesus för att han är en extremt skicklig predikant.

Han tog över organisationen Gröna bilister, gjorde den till sin lobbyorganisation, och lurade i politiker och allmänhet att etanol var räddningen från den annalkande klimatkatastrofen.

Länge trodde Carstedt och de svenska politikerna att de skulle kunna övertyga resten av EU om etanolens förträfflighet, men nej. EU var klokare än så. Till och med de gröna partierna i Europa insåg tidigt att etanolen är en återvändsgränd.

Och där står vi i dag.

Svenskarna har köpt hundratusentals etanolbilar med statliga miljösubventioner.

Men etanolens tid är förbi. Dieseln däremot fortsätter att komma starkt. Och bensinen – den finns kvar på macken i minst femtio år till.

Robert Collin


http://www.aftonbladet.se/bil/article5600660.ab

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 09-08-04 12:53 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
göinge skrev:
Citat:
Bensinbilen snart död

Nu vill svenska folket ha diesel och etanol
Bensinbilen kippar efter andan.

I dag är bara var tredje såld bil bensindriven.

– De bilar vi är vana vid är på väg att försvinna, säger bilförsäljare Fredrik Dungmar.

På Upplands Motor i Akalla står miljöbilarna på rad. Bensinbilarna har rullats in i en mörk vrå i garaget.

– Försäljningen av bensinbilar är i det närmaste obefintlig. Vi säljer nästan uteslutande miljö-bilar, säger Fredrik Dungmar på Upplands Motor i Akalla.

”Mer miljömedvetna”
Bara var tredje bil som säljs i Sverige i dag är en bensinbil.

I början av förra året stod bensinbilarna fortfarande för över hälften av nybilsförsäljningen.

– Köparna har blivit mer miljömedvetna, men det som framför allt styr folk är ekonomin. Miljöbilspremien har gjort att många valt bort bensinbilen för en miljöbil, säger Fredrik Dungmar.

I stället för bensin väljer köparna diesel eller etanol.

– Diesel är en bra ersättare till bensin. Dieselbilen drar mindre bränsle och släpper ut mindre koldioxid. Det blir billigare för köparen och bättre för miljön.

I höst kommer också gasdrivna bilar som går på naturgas.

Den stora förändringen i köpmönster har gått fort. Särskilt tydligt är detta hos Volvo.

– Ungefär tre procent av alla bilar vi säljer är bensindrivna. För fem år sen var samma siffra 90 procent, säger Peter Ganjbar, presstalesman på Volvo Personbilar.

Fler hybridbilar på gång
Trots miljöbilens framfart tror han inte på bensinbilens omedelbara död.

– Om ett par år kommer vi se fler hybridbilar som drivs på el och något hjälpdrivmedel, ofta diesel eller etanol. Och på lång sikt rena elbilar. Men det finns marknader utanför Europa som fortfarande väljer bensin, USA till exempel. Så vi kommer inte att sluta tillverka dem.

Linda Eriksson


http://www.aftonbladet.se/bil/article5600661.ab


Robert :evil: Collins kommentar till ovanstående är (förstås) ett ursinnigt angrepp på etanolen:

Citat:
Collin: Nej! Bensinen är kvar 50 år till

För femtio år sen, och fortfarande för tio år sedan, hade nästan alla bilar i Sverige bensinmotor.

Men nu är det upp-och-nedvända-världen.

I juli i år hade bara var tredje ny bil bensindrift. Och hos Volvo bara tre bilar av hundra.

Hur gick det till?

Är bensinen slut som bilbränsle?

Som många hävdar.

Nej, inte alls.


Alla sådana påståenden grundas antingen på okunnighet eller så handlar det om religiöst fundamentalistiska partsinlagor.

Förutom Brasilien, som kör på inhemsk sockerörsetanol av rent ekonomiska och strategiska skäl (man slipper beroendet av nyckfulla arabstater) är Sverige det enda land i världen som satsar på etanol som bilbränsle.

Och det beror på en enda person, förre Ford-handlaren Per Carstedt i Örnsköldsvik. Även kallad Etanol-Jesus för att han är en extremt skicklig predikant.

Han tog över organisationen Gröna bilister, gjorde den till sin lobbyorganisation, och lurade i politiker och allmänhet att etanol var räddningen från den annalkande klimatkatastrofen.

Länge trodde Carstedt och de svenska politikerna att de skulle kunna övertyga resten av EU om etanolens förträfflighet, men nej. EU var klokare än så. Till och med de gröna partierna i Europa insåg tidigt att etanolen är en återvändsgränd.

Och där står vi i dag.

Svenskarna har köpt hundratusentals etanolbilar med statliga miljösubventioner.

Men etanolens tid är förbi. Dieseln däremot fortsätter att komma starkt. Och bensinen – den finns kvar på macken i minst femtio år till.

Robert Collin


http://www.aftonbladet.se/bil/article5600660.ab

------------------------
Självklart kommer bensinen att finnas kvar under lång tid, om inte annat så för alla veteranbilars skull.

Dieseln kommer kanske så småningom att ersättas av DME (dimetyleter) som fungerar bra i tunga dieselmotorer och som kan framställas ur biogas (fast inte i dom stora kvantiteter som skulle kunna bli aktuella; då lutar det mer åt att DME produceras av infångad CO2 från kolkraftverk och vatten med hjälp av en elenergikrävande process).

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-07 21:23 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Det är tur för oss etanolbilsägare då att bensinen finns kvar i femtio år till, Det är ju FFV bilar.

Snacka om att ha noll koll.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-07 21:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
efter att ha läst tråden:
http://etanol.nu//forumrecover/viewtopi ... highlight=
så kan man ju bara undra om inte denna herre har växt upp vid en
motorvägspåfart... :roll:

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-08-07 21:52 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
var det inte en tråd om att barn som påverkas fordonsavgaser blev osmarta, det kanske var på RC de gjorde den undersökningen :shock: :roll: :wink:

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-10-22 12:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Robert Collin slutar på Aftonbladet.

http://www.resume.se/nyheter/2011/10/21 ... ederlaget/

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-10-22 13:46 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
GL skrev:
Robert Collin slutar på Aftonbladet.

http://www.resume.se/nyheter/2011/10/21 ... ederlaget/

Ja det låter alltid bättre än att man fått sparken.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-10-22 21:06 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
Vad gäller E85 har nybilsförsäljningen sjunkit till bara 5 % av totala antalet sålda bilar i Sverige, även bensinbilarna rasar i försäljningen. Det är numera dieselbilarna som står dels för den största försäljningen total - dels den största miljöbilsförsäljningen - det är den krassa verkligheten:
http://di.se/Default.aspx?tr=289147&rlt ... u3p0F9aKwA

och så här ser det ut i Stockholm:
http://miljobarometern.stockholm.se/key ... &dm=3&nt=1
Något högre E85-del där ca 8 %

Vi får se framtiden an...


Senast redigerad av Bolle lör 11-10-22 22:47, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-10-22 22:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
GL skrev:
Robert Collin slutar på Aftonbladet.

http://www.resume.se/nyheter/2011/10/21 ... ederlaget/


Tyvärr kommer han nog i flera år till bli inbjuden som "expert" då bilar och drivmedel ska debatteras i till exempel TV.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-23 15:57 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Bolle skrev:
Vad gäller E85 har nybilsförsäljningen sjunkit till bara 5 % av totala antalet sålda bilar i Sverige, även bensinbilarna rasar i försäljningen. Det är numera dieselbilarna som står dels för den största försäljningen total - dels den största miljöbilsförsäljningen - det är den krassa verkligheten:

Det är en obehaglig verklighet. Årtal av mediahat mot etanol kombinerat med ohämmat hyllande av diesel har sannerligen fått Svensson att ta dieseln till sina hjärtan...! Det skulle sannerligen sitta fint med en prischock på minst några kronor mer för diesel så folk skulle vakna upp och inse hur tokigt det har blivit! Det räcker uppenbarligen inte med att dieseln är dyrare än bensinen.

Jag är sen länge en hängiven läsare av motortidningar men sen man i de flesta tidningar har i bästa fall slutat nämna etanolen, i sämsta fall bedriver hatkampanjer(sällan uppbyggda på vettiga fakta), så måste jag säga att nöjet har kraftigt falnat...

Exempel på tokigheter jag har läst är när man jämförde co2-utsläppen mellan några diesel- och bensin/etanol-bilar och bara angav siffrorna för utsläpp när man använde bensin i ffv-bilarna! När jag frågade tidningen hur man tänkte när man använde bensin och varför man inte alls nämnde vad de fossila co2-utsläppen blev med E85 i tanken så angav man som svar att eftersom det då var billigare att köra på bensin så valde man att göra så... De höll dock med om att reduceringen av fossil co2 var påtaglig om man körde på E85, men valde alltså att inte ens nämna det i artikeln!

En annan grej gällde en artikel om en "snåldiesel" som släpper ut 99 gr/km. I texten stod att läsa "det låga utsläppet kan endast matchas av elbilar"! Där valde man igen helt att bortse från både E85-drivna bilar...(och även biogasdrivna)

Gång på gång stöter man på den företeelsen att E85 totalt ignoreras. Det är som om det inte längre finns, som om all försäljning av både bilar och bränsle har upphört.

Jag blir också irriterad på det eviga tjatet om magin med miljöbilsgränsens utsläpp på 120 gr/km. Om en diesel har lyckats komma under den så är det som att då är allt frid och fröjd. Det är som om någon skulle ha förhandlat med "miljön" och så kom man fram till att om utsläppet är under 120 gr/km så tar inte miljön nån skada, dvs < 120 gr= 0.

Man bortser också från det faktum att E85 är ett mycket prisstabilt bränsle jämfört med bensin och diesel. Det är som om vore man immun mot kostnadsökningar om man har dieselbil. De tar ju så "lite" så priset spelar i princip ingen roll. På tal om "tar lite" så verkar ju det också vara det absolut största argumentet för dieselbilar, att man slipper tanka så ofta! Det är som om tankning vore värsta "PITA" och så svårt/eländigt att man kan skita i allt annat bara man slipper tanka "ofta"...

Löjligheterna staplas på varann... Bah, dubbelt bah, säger jag...!


Senast redigerad av Baggis mån 11-10-24 05:46, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-23 21:34 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
[quote="Baggis"]
Man bortser också från det faktum att E85 är ett mycket prisstabilt bränsle jämfört med bensin och diesel.[/quote]

Ja, det talas det sällan om. Men varför är E85 så prisstabilt ?
Det måste väl vara en del svängningar i etanolpriset också ?

Samtidigt som försäljningen av E85.bilar har rasat kraftigt har ju ändå förbrukningen av E85 ökat en hel del.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-24 09:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Baggis skrev:
En annan grej gällde en artikel om en "snåldiesel" som släpper ut 99 gr/km. I texten stod att läsa "det låga utsläppet kan endast matchas av elbilar"! Där valde man igen helt att bortse från både E85-drivna bilar...(och även biogasdrivna)


Gasbilar ses som ett charmigt fenomen i marginalen, precis som etanol också gjordes i början, tills försäljningen blev alltför stor för att man skulle låta fenomenet undslippa nämnda hatkampanjer. Elbilar betraktas också de som charmiga fenomen i marginalen, men den dagen bilar som folk verkligen vill ha börjar dyka upp och försäljningen ökar kommer garanterat kritiken att komma (Farliga batterier... Ökad elanvändning i Sverige... De kommer att få det till att elbilarna orsakar elimport av polsk brunkolskraftel de kallaste dagarna i januari...)

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-24 15:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
De flesta av de här kampanjerna verkar kunna spåras till Folkpartiet och Carl B Hamilton....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011