Bolle skrev:
Vad gäller E85 har nybilsförsäljningen sjunkit till bara 5 % av totala antalet sålda bilar i Sverige, även bensinbilarna rasar i försäljningen. Det är numera dieselbilarna som står dels för den största försäljningen total - dels den största miljöbilsförsäljningen - det är den krassa verkligheten:
Det är en obehaglig verklighet. Årtal av mediahat mot etanol kombinerat med ohämmat hyllande av diesel har sannerligen fått Svensson att ta dieseln till sina hjärtan...! Det skulle sannerligen sitta fint med en prischock på minst några kronor mer för diesel så folk skulle vakna upp och inse hur tokigt det har blivit! Det räcker uppenbarligen inte med att dieseln är dyrare än bensinen.
Jag är sen länge en hängiven läsare av motortidningar men sen man i de flesta tidningar har i bästa fall slutat nämna etanolen, i sämsta fall bedriver hatkampanjer(sällan uppbyggda på vettiga fakta), så måste jag säga att nöjet har kraftigt falnat...
Exempel på tokigheter jag har läst är när man jämförde co2-utsläppen mellan några diesel- och bensin/etanol-bilar och bara angav siffrorna för utsläpp när man använde bensin i ffv-bilarna! När jag frågade tidningen hur man tänkte när man använde bensin och varför man inte alls nämnde vad de fossila co2-utsläppen blev med E85 i tanken så angav man som svar att eftersom det då var billigare att köra på bensin så valde man att göra så... De höll dock med om att reduceringen av fossil co2 var påtaglig om man körde på E85, men valde alltså att inte ens nämna det i artikeln!
En annan grej gällde en artikel om en "snåldiesel" som släpper ut 99 gr/km. I texten stod att läsa "det låga utsläppet kan endast matchas av elbilar"! Där valde man igen helt att bortse från både E85-drivna bilar...(och även biogasdrivna)
Gång på gång stöter man på den företeelsen att E85 totalt ignoreras. Det är som om det inte längre finns, som om all försäljning av både bilar och bränsle har upphört.
Jag blir också irriterad på det eviga tjatet om magin med miljöbilsgränsens utsläpp på 120 gr/km. Om en diesel har lyckats komma under den så är det som att då är allt frid och fröjd. Det är som om någon skulle ha förhandlat med "miljön" och så kom man fram till att om utsläppet är under 120 gr/km så tar inte miljön nån skada, dvs < 120 gr= 0.
Man bortser också från det faktum att E85 är ett mycket prisstabilt bränsle jämfört med bensin och diesel. Det är som om vore man immun mot kostnadsökningar om man har dieselbil. De tar ju så "lite" så priset spelar i princip ingen roll. På tal om "tar lite" så verkar ju det också vara det absolut största argumentet för dieselbilar, att man slipper tanka så ofta! Det är som om tankning vore värsta "PITA" och så svårt/eländigt att man kan skita i allt annat bara man slipper tanka "ofta"...
Löjligheterna staplas på varann... Bah, dubbelt bah, säger jag...!