Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Fråga i Vi Bilägare
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=13&t=5356
Sida 1 av 1

Författare:  Baggis [ ons 09-09-23 09:24 ]
Inläggsrubrik:  Fråga i Vi Bilägare

I senaste numret av ViB så ställde någon en fråga om vad som skiljer bensin- och flexifuel-modellerna åt. Svaret var oväntat detaljerat vilka saker som är annorlunda och varför. Tyvärr så åkte blaskan i återvinningen så jag minns inte detaljerna! Någon som har kvar tidningen och bättre kan berätta vad det var?

Författare:  BioPower [ tor 09-09-24 19:23 ]
Inläggsrubrik: 

Jag köpte den idag.

Skriver bara kort vad som är bytt för jag har ingen scanner och det är mkt text. De valde att låta Peugeot svara på detta.

Specifika delar/reservdelar:
    Bränslefilter utanpåliggande och utbytbart 4000 mil
    Bränslearmatur, förstärkt mot korrosion
    Bränslepump som lämnar 4,2 bar
    Förstärkt spridarramp
    Spridare med högre flöde och anpassad sprutbild
    Kallare tändstift
    Annan topp med korrosionsförstärkta ventiler
    Annan växellåda som tål högre moment
    Annat avgasrör som är mer korrosionsbeständigt
    Ändrade serviceintervall

Författare:  GL [ tor 09-09-24 19:55 ]
Inläggsrubrik: 

BioPower skrev:
-----
Kallare tändstift
---

Notera detta! Det har ju ofta diskuterats här om det skall vara varmare eller kallare tändstift med E85.

Författare:  matsuda [ tor 09-09-24 20:24 ]
Inläggsrubrik: 

Alkoholer har det väl lättare att självantända, i synnerhet metanol som vi inte använder oss särskilt mycket av...Om man satsar på rejäl förvärmning kanske det vore vettigare att satsa på kallare tändstift, men det är ju inte så att det har hänt någon katastrof med originalstiften vad jag har hört hittills i alla fall.

En annan sak jag hörde från en snubbe jag tror jobbade på Saab var att de vid kallstarter ställer tändningen senare för att undvika misständningar med E85.

Författare:  Baggis [ fre 09-09-25 08:39 ]
Inläggsrubrik: 

Apropå självantändning så hände detta: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4892970 häromdagen.

Författare:  Roger Gustavsson [ fre 09-09-25 13:25 ]
Inläggsrubrik: 

Roligt att det var fler än jag som sett det där svaret. Kör ju själv en PSA-bil, en Citroën och det är ju samma komponenter. Fast just min modell finns inte i etanolversion, inte ens i Brasilien...

Författare:  BioPower [ sön 09-09-27 14:56 ]
Inläggsrubrik: 

Har som sagt ingen scanner och svaret var ganska långt.. skriver ner några fler meningar..

    Bensin i tanken, mängd anges inte, rekommenderas kalla vinterdagar för bättre kallstarter
    Färddatorn visar kortare räckvidd och högre momentan förbrukning vid körning på E85
    Etanol brinner långsammare men med högre temperatur än bensin och är mer korrosivt samt smörjer sämre än bensin

Författare:  aryan [ sön 09-09-27 22:16 ]
Inläggsrubrik: 

matsuda skrev:
Alkoholer har det väl lättare att självantända, i synnerhet metanol som vi inte använder oss särskilt mycket av...Om man satsar på rejäl förvärmning kanske det vore vettigare att satsa på kallare tändstift, men det är ju inte så att det har hänt någon katastrof med originalstiften vad jag har hört hittills i alla fall. .


Nja, om E85 skulle vara lättare att (själv)tantända så skulle vi inte ha svårare start på vintern och 104 RON.

matsuda skrev:
En annan sak jag hörde från en snubbe jag tror jobbade på Saab var att de vid kallstarter ställer tändningen senare för att undvika misständningar med E85.


Det vore väl bättre med flera gnistor i så fall, som backup om den första gnistan inte "tar" ? Tror snarare att sen tändning efer kallstart används för att få hetare avgaserer så att katten snabbare tänder.

/Aryan

Författare:  Roger Gustavsson [ mån 09-09-28 17:34 ]
Inläggsrubrik: 

Hur går dessa två uttalanden ihop?

Citat:
Kallare tändstift

Etanol brinner långsammare men med högre temperatur än bensin och är mer korrosivt samt smörjer sämre än bensin


Om etanolen brinner med högre temperatur borde det då inte vara varmare tändstift?


Har inte kollat om färddatorn stämmer på ett bra tag. Det stämde i varje fall tidigare på såväl bensin som med de E60 jag kör på nu.

Författare:  askilje [ mån 09-09-28 18:37 ]
Inläggsrubrik: 

med kallare stift menas väl att de inte blir lika varma under drift som ett varmare stift skulle bli

Författare:  aryan [ mån 09-09-28 19:49 ]
Inläggsrubrik: 

Eftersom Peugeot har ändrat toppen på bioflexmodellen kan de även ha fått lite högre kompression, då kan de varit tvungna att ha lite kallare stift (och sänkt tändning) för bensindriften i bioflexmodellen.

En annan aspekt är att etanol inte sotar som bensin, isolatorn behöver inte uppnå en temperatur som gör att sotet brinner bort alltså man kan man med fördel montera kallare stift, för de hållar då längre.

/Aryan

Författare:  matsuda [ mån 09-09-28 19:59 ]
Inläggsrubrik: 

Aryan: Nja det jag försöker syfta på är pre-ignition, fast det kräver förstås en värmekälla så det är lite fel att kalla den självantändning kanske.

http://saefuel.saejournals.org/content/1/1/145.abstract

Författare:  J.K Nilsson [ fre 17-05-12 14:56 ]
Inläggsrubrik:  Re:

aryan skrev:
matsuda skrev:
En annan sak jag hörde från en snubbe jag tror jobbade på Saab var att de vid kallstarter ställer tändningen senare för att undvika misständningar med E85.


Det vore väl bättre med flera gnistor i så fall, som backup om den första gnistan inte "tar" ? Tror snarare att sen tändning efer kallstart används för att få hetare avgaserer så att katten snabbare tänder.

/Aryan

Det är "lång" gnista på T7 i Saab 9-3/9-5 och "Multignista" på T5 i Saab 9-3/900/9000 runt övre dödpunkt för att göra starten så lätt som möjligt oavsett om det är bensin eller E85.

J.K Nilsson

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/