En ny dieselförhärligande artikel om hur miljövännerna väljer bil..
http://www.gp.se/motor/tester/1.786412- ... for-miljonCitat:
Miljödieselbilen är förstås inte lika rask i starten som den bensindrivna TSI-modellen men med mer vridmoment känns den ändå kraftfullare. Och trots att TSI-motorn är ett högteknologiskt litet mästerverk så drar TDI-motorn två deciliter mindre bränsle per mil och klarar därmed miljöbilsgränsen med god marginal.
Så var vi där igen med l/mil vs specifik förbrukning...
Citat:
VW Golf är jämförelsevis dyr. Trots att Volkswagen alltså sänkt priset på dieselmodellerna är de vassaste konkurrenterna billigare. Det kan förklara varför nästan alla Golf Blue Motion som säljs i Sverige registreras på företag. Precis tvärtom är det för den andra storsäljande miljöbilen i klassen, Kia Cee’d Eco. Där dominerar privatbilskunderna. För Volvos bästsäljande miljöbil, V50 Drive, är det fiftyfifty.
Både VW Golf och Volvo V50 finns även med etanoldrift, fast där sjunker försäljningen som en gråsten.
Det satt långt inne, men i dag väljer de svenska miljöbilsvännerna diesel.
Å företag tänker förstås bara på mijön, och inte på tjänstebilsreglerna där etanolen inte längre har en chans..?
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.