Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 01:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 12-01-22 08:52 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-15 13:40
Inlägg: 52
Ort: Tibro
http://www.dn.se/motor/bilagare-lamnas-i-sticket

Är det någon mer än mig som ser en ganska tydlig röd tråd i läsarnas brev...?

_________________
Peugeot 308SW BioFlex


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-22 12:47 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo nog lyser problemet igenom och var redan uppe för några år sedan, lite märkligt bara med tanke på det rätt höga antalet etanolbilar som sålts sedan början av 90-talet (dock då i liten skala). Men å andra sidan om mnu dom flesta av dessa körs på bensin finns ju inte det problemet i så fall.

Men om det även denna gång rör sig om bränslerelaterat med dom för höga sulfathalterna som ställer till det som med flertalet tillfällen avhandlats av Vi Bilägare: http://www.vibilagare.se/reportage/birg ... etanol-361

Med ett citat "Vi har sedan årsskiftet haft problem främst i Mälardalsregionen med bilar som körs på etanol. För höga sulfathalter bildar belägg på bränslespridarna som klibbar igen."


För egen del trots närmare 30 000 mil med konverterade fordon aldrig haft några sådna problem, vare sig med förgasare som insprutare. Använder uteslutande med denna ofta omtalade E75/E85 från just från OK kring mälardalen.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-22 13:19 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
DN Motor verkar vilja få det att vara ett etanolproblem, men det verkar ju mer vara ett Fordproblem. Tänk om någon journalist någon gång borrade djupt och gick till botten med ett problem, istället för att bara skrapa på ytan och enbart bidra till fler frågetecken.

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-22 17:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MattiasD skrev:
DN Motor verkar vilja få det att vara ett etanolproblem, men det verkar ju mer vara ett Fordproblem. Tänk om någon journalist någon gång borrade djupt och gick till botten med ett problem, istället för att bara skrapa på ytan och enbart bidra till fler frågetecken.


De får inte lära sig det på journalisthögskolan, de små liven..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-22 18:37 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
karlmb skrev:
MattiasD skrev:
DN Motor verkar vilja få det att vara ett etanolproblem, men det verkar ju mer vara ett Fordproblem. Tänk om någon journalist någon gång borrade djupt och gick till botten med ett problem, istället för att bara skrapa på ytan och enbart bidra till fler frågetecken.


De får inte lära sig det på journalisthögskolan, de små liven..


Hehe...artiklarna de skriver kan knappast ta lång tid. Undrar vad de gör resten av arbetstiden....fikar?

Men vad tror ni? Är det en slump att Ford Focus ägare verkar vara mest drabbade? Eller beror det på något olyckligt i konstruktionen? Olycklig utformning av spridarna? Olyckligt materialval? Eller kör ägare av Ford ovanligt mycket korta körstreckor? Eller tankar alla ägare av Ford på samma mack?

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-22 21:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det skulle kunna vara att Fordbilar körs kortare sträckor.
De är ju billigare än tex en Volvo med vit motor. Det betyder att Fordar oftare än Volvo är andrabilen.
Det fungerar ju så att den billigaste bilen oftast körs av kvinnan i familjen, vilket ofta betyder mkt korta körningar, hämta lämna på dagis, handla, åka o jobba deltid etc etc.
Jag har hört hårresande historier om vad vissa bilar utsätts för.
Att de får rekommendationen att tanka bensin vintertid förstår jag faktiskt.
Det är skrämmande få av de som misshandlar sina bilar på det här viset som ens tänkt tanken att installera en motorvärmare.
Och har de det så är det ju ändå svårt att använda den på de flesta ställen.
Faktum är att jag här ser en seriös användning av elbilar.
Tyvärr innebär ju elbil dock ngt helt annat än en andrabil...
Men om man tänker bort det och tittar på vad misshandeln ställer till med så kanske man kunde acceptera att den som kör kortast får ha den dyraste bilen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-23 17:48 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Rent medialt har det väl dom senaste åren varit minst lika upp med Saab och dess problem med "dålig" etanol, där i bland näms även Volvo haft en del problem som tex http://www.vibilagare.se/nyheter/saab-e ... kunder-511 och http://www.vibilagare.se/nyheter/saab-e ... roblem-360

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-23 22:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag vet om en Ford Focus, en Renault bioflex och en SAAB biopower i min bekanskapskrets som haft mindre eller större problem när det var höga svavelhalter i etanolen.
Forden fått problem flera gånger om men det kan naturligtvis vara en tillfällighet eller bero på körsättet men det verkar också mest fords verkstäder som tycker att köra på bensin är lösningen på problemet.

Jag ska fråga om problemet har återkommit, är det nån annan som har haft problem själv eller känner till någon med nya problem igen?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-24 11:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Peter skrev:
Rent medialt har det väl dom senaste åren varit minst lika upp med Saab och dess problem med "dålig" etanol, där i bland näms även Volvo haft en del problem som tex http://www.vibilagare.se/nyheter/saab-e ... kunder-511 och http://www.vibilagare.se/nyheter/saab-e ... roblem-360


Så j-a okunnigt:
http://www.vibilagare.se/nyheter/saab-e ... oblem-360'
Citat:
Bo Larsen, presschef på Volvo Personbilar bekräftar att Volvo haft problem med etanolblandningen under vintern.

- Även Volvoägare har drabbats av E85-problem i vinter. På de mindre 1,8F-motorerna har en del störningar rapporterats genom någon rödaktig beläggning på spridarmunstyckena, säger Bo Larsen.

- Var denna beläggning kommer ifrån vet vi inte, kontakter har tagits med bränsleleverantörerna som enligt uppgift tillsätter något rött färgämne.

Det är ju inte konstigt att folk blir oroliga...
By the way så är ju 1.8F en Fordmotor...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-24 11:54 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
C-MAXen som jag hade som ny från 2005 till nu i höstas hade periodiskt problem med att gå dåligt/ryckigt etc. Det gick dock alltid till sig genom att ge den en tank med bensin. Det krävdes inte så värst ofta, nån gång per år max.

Nya Renault Méganen har hittills gått helt ok, men den har iofs bara gått c:a 350 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-24 20:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har en bekant som fortfarande har kvar problem med sin Ford, fyra gånger har den hostande fått köras till verkstaden med check engine lampan tänd. Dom har rengjort spridarna för dyra pengar och helt enkelt avrådd kunden från att köra på etanol helt ochh hållet :-( Klart att kunden lyder när det blir dyra reparationer annars.

Helt oacceptabelt agerande av Ford, de borde åläggas att betala tillbaka miljöbilspremien till staten om de inte fixar det, och ersätta kunderna för sina kostnader.

Men jag kom att tänka på en möjlig orsak. Tänk om det är bränslefiltret som är orsaken? Jag minns att det funnits bränsle filter vars lim? blev kletig/löste upp sig av etanol. Det är tänkbart att vissa verkstäder inte använder original märkesfilter t ex.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-25 06:31 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Håller med dig till 100%! Det är inte acceptabelt att detta får fortgå och att ingen verkar ta ansvar, utan skyller på varann. Skulle C-MAXen vi hade blivit så hårt drabbad att manuell spridarrengöring blivit ett måste så hade jag sannerligen inte gett mig innan Ford och/eller "bensinbolaget" kommer med en förklaring och åtgärd.

I sammanhanget tycker jag det är värt att notera att ingen av mina konverterade bilar har drabbats heller. Den nuvarande Renault Scenic RX4:an har nu gått tusentals mil på E85 och inga sådana problem alls har funnits! Inte heller en Opel Omega eller en Ford Scorpio jag hade där före.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-25 08:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Haha, hoppas vi kan få tillgång till ett riktig skräckexemplar, och ta reda på vad Ford klantat till!
De har tydligen lyckats med det ingen av oss konverterare lyckats med..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-25 10:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu hittade jag et inlägg om att det finns filter som inte verkar klara E85 så bra viewtopic.php?f=25&t=784

Tänk om de Ford som har problem har fått sådana filter. Kanske bara för att vissa verkstäder monterar andra (billigare) filter som inte original eller för att det olika kinesiska fabriker som tillverkar dem. Det skull kunna förklara allt?

Var sitter bränslefiltret på en Ford C-max FFV? Om den är synlig skulle jag kunna be min bekant att försöka titta efter om det går att se vad det är för märke.

MvH Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-25 16:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Eller för att Ford monterar billig skit redan i fabrik...
Det lär ju ha hänt att man tvingats ändra på specen efter att man upptäckt vissa saker..
Ska det inte bli ett ramaskri med krav på recall osv, så väljer man ibland att inte erkänna dessa fel, utan ge andra reckommenadtioner, i detta fallet sluta köra på etanol...
Men det troligaste är kanske att Ford helt enkelt inte vet vad problemet egentligen är..
Därför:
Finns det någon som kan erbjuda sin bil i forskningens tjänst?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011