Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Haynes om E85
InläggPostat: lör 12-04-28 19:05 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har sett fram emot en Haynes-bok om min V70 2.0F -08. Jag hade läst tidigare i år att det var en på gång som skulle komma nu i maj. Så jag tänkte gå in på deras sida och kolla. Då upptäcker jag till min stora besvikelse att det bara är för dieselmodellerna!!! Inte FFV eller bensin.
Men jag såg något annat. Haynes har en bok som tydligen heter Flexifuel/BioFuel. Man kunde klicka på en sida och fick upp en (1) demosida ur en bok. http://www.haynes.se/images/PDFs/HaynesSV_fuels.pdf
Det skall sägas direkt att uppgifterna som står där är inte så som vi känner till dom. Tag t.ex detta med motorvärmare (om man kör på E85) Boken säger under -10°C kräver motorvärmare. Volvo säger i anvisningarna till min FFV under -15°C. Och jag själv samt flera av er andra har ännu kallare, men goda erfarenheter av startegenskaper från denna och förra vintern på vanlig E85 (E75). Och det var ju inga mildvintrar direkt.
Det finns säkert fler felaktigheter om man bara kunde läsa alla sidorna. Det kanske resulterar i ett biblioteksbesök av det här, för man vill ju inte köpa en bok som sprider felaktigheter. Är det någon som har bläddrat i den?
För den som är allmänt litterärt intresserad, Haynes har inte bara verkstadshandböcker om bilar. Kolla deras hemsida: http://www.haynes.se/index.htm Det finns lite allt möjligt där. (Det mesta på engelska)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Haynes om E85
InläggPostat: sön 12-04-29 08:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ah, intressant.
Det är väl lite olika rekommendationer från olika tillverkare gällande motorvärmare.
Dock tror jag inte de menar att bilen kommer att vara omöjlig att starta under -10 eller -15, bara att de i värsta fallet, dvs folk som misshandlar sina bilar med en rad korta körningar efter kallstarter, är "nödvändigt" att använda motorvärmare.
Detta skriver de givetvis inte för att reta kunden, utan för att minimera sina egna garanti-kostnader i händelse av att vevhuset skulle bli fyllt av E85.
Vi vet ju dock att det är bara precis vid detta värsta fall som motorvärmare "behövs" ur motorsynpunkt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011