Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 05:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-06-07 12:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
I dagens göteborgs-Metro finns en artikel om hur St1 vill förbättra etanolens anseende och peka på varför man kan prata om etisk etanol, med bäring på St1:s koncept för lokalproducerad etanol.
Genom att låta BSR modifiera en Prius har man kunnat sänka C02-utsläppen till 18 gr/km.
Denna ska man visa upp för beslutsfattare under sommaren, bl.a på politikerveckan i Almedalen.
Just idag verkar inte pdf-varianten av gbg:supplagan fungera, och i tex malmöupplagan omnämns inte projektet.
Vare sig St1 eller BSRs hemsidor avslöjar ngt heller.
Titta om ni ser något o länka då!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-07 13:12 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Man undrar bara vad som behöver modifieras när man kör Priusen på etanol, kanske att något behöver ändras om man kör på alldeles ren etanol och inte E85 som vi andra gör med våra Priusar?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-07 13:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Intressant, kul att St1 promotar (sin) etanol !

Det finns etanol Prius projekt i USA och konverteringskit i USA och Nederländerna sen flera år tillbaka, och det kör väl minst en okonverterad Prius gen I på etanol med nickname Prius på forumet ;-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-07 19:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Toyota Prius är den hittills bästa bilen vad gäller bagageutrymme i förhållande till yttermått. Jag är kort och behöver inget jättekupéutrymme som tycks vara där centimetrarna hamnar då bilarna växer. 445 liter bagageutrymme på en 448 cm lång bil är bra. Vad som får mig att tveka är att man inte kan ha dragkrok på bilen. Å andra sidan har jag klarat mig helt utan det innan vår nuvarande bil som vi köpte 2006 och sedan vi nu har dragkrok mycket sällan använder.

Så en etanolkonverterad Toyota Prius är det närmaste perfekta bilen man kan komma för mig. Synd att det är så otroligt dyr!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-07 20:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tilll vår gamla Hanomag husbil fanns ingen passande dragkrok till längre så jag fick svetsa en dragkrok för den och fick den godkänd av SBP som ”hemmabyggd" krok. Regeln är då att den aldrig får dra mer än 1000 kg men det med hembyggda krokar får man nog inte i Sverige/EU med nyare helbils godkännda bilar antar jag.

Här lättviktstrailer efter en Prius: http://www.evnut.com/prius_trailer_sportsrig.htm men det framgår inte var kroken kommer ifrån

Bild

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-07 20:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här http://prius-touring-club.com/vbf/showthread.php?t=3089 skrivs att Toyota Prius Gen II och III samt Toyota Auris HSD Hybride funkar fint (okonverterad) på E85. Varningslampan för bränsle kompensationen (P0171) kan tändas ibland men det tycks inte vara ett problem.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-08 12:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
PRIUS skrev:
Man undrar bara vad som behöver modifieras när man kör Priusen på etanol, kanske att något behöver ändras om man kör på alldeles ren etanol och inte E85 som vi andra gör med våra Priusar?


Jo, det är nog mest kallstarten kan jag tänka...+ ev. lamptändning då.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-08 12:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kanske mest att se till att check engine lampan under inga omständigheter tänds.

Priusen är redan väl bra utrustad för kallstarter med etanol pga överdimensionerad el/startmotor + batteri som ger högt startvarvtal och därför mer kompressionsvärme och lättare kallstart än vanliga bilar. Batteriet skulle i princip även kunna driva en ”offgrid” elektrisk bränsle och motorvärmere innan start men jag tror knappast de har gått så långt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-08 13:09 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
karlmb skrev:
PRIUS skrev:
Man undrar bara vad som behöver modifieras när man kör Priusen på etanol, kanske att något behöver ändras om man kör på alldeles ren etanol och inte E85 som vi andra gör med våra Priusar?


Jo, det är nog mest kallstarten kan jag tänka...+ ev. lamptändning då.

Kallstarten har ännu inte ineburit några problem, men det kan bero på att vid var start så varvas bensinmotorn upp i över tusen varv på mindre än en sekund dels för att få rätt oljetryck innan belastning och även för att man inte skall märka bensinmotorns start där den först startas på bara två cylindrar sedan fyra. Detta går bra om man har en startmotor på
ca: 20 kW.

I Japan kan man tydligen köpa Priusen med växelströmsuttag från fabrik.
http://www.thecarconnection.com/news/10 ... g-in-japan
Det går att fjärrstarta acc i nyste Priusen ser man här.
http://www.youtube.com/watch?v=ISiQSqpbRG0
Här en sida för den som vill skilja sig från elnätet.
http://www.aprs.org/Energy/Solar-Power5.ppt#1


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-08 14:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
För de som inte har en Prius kanske man skulle kunna montera en sån här för att ersätta generatorn med: http://www.cpowert.com/products/speedstart.htm

Visserligen ”bara" 2,4kW men 0-750rpm under 0,4s burde ju redan vara rätt bra jämfört en vanlig startmotor. Generatorn kan producera 2 kW på låga varv (tomgång?) så om man skaffar en rejäl 12V - 220AC inverter till skulle vilken bil som helst kunna fungera som en nödströms generator fast då troligtvis med sämre verkningsgrad än de nya Prius.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-08 15:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
varvas bensinmotorn upp i över tusen varv på mindre än en sekund dels för att få rätt oljetryck innan belastning och även för att man inte skall märka bensinmotorns start där den först startas på bara två cylindrar sedan fyra. Detta går bra om man har en startmotor på
ca: 20 kW.

Ahh, OK, det borde helt klart hjälp en hel del.
Hur pass kallt har du startat?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-08 15:43 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
karlmb skrev:
Citat:
varvas bensinmotorn upp i över tusen varv på mindre än en sekund dels för att få rätt oljetryck innan belastning och även för att man inte skall märka bensinmotorns start där den först startas på bara två cylindrar sedan fyra. Detta går bra om man har en startmotor på
ca: 20 kW.

Ahh, OK, det borde helt klart hjälp en hel del.
Hur pass kallt har du startat?

Vet inte exakt hur kallt det var i vintras då jag körde med E85 i tanken, jag får väl kontrollera nu i vintern som kommer så att man kan säga exakt hur kallt den klarar att starta med bara E85. Att Priusen går bra att starta på bensin när det är kallt vet vi redan, som i den här filmen där laddningsgraden (SoC) i batteriet bara sjunker 1 % vid denna kallstart vilket är bra om man bor där det är kallt ibland.
http://www.youtube.com/watch?v=fvTgKWk987g
När man kör med E85 märker man inte någon skillnad annat än att den blir starkare och piggare, för övrigt går den precis som vanligt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-08 18:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det intressanta rapport från Minnesota State University om Prius Gen I på E85 verkar ha försvunnit från sin vanliga plats så men jag hittar den nu här http://beepdf.com/doc/28991/the_creed_p ... hanol.html

Citat:
ABSTRACT
A 2003 Toyota Prius Hybrid-Electric vehicle was tested for operation on E-85 (85% ethanol/ 15% gasoline). Tests were done to determine if the vehicle could be operated safely on E-85 without any alterations.
The vehicle was monitored, while slowly increasing the percentage of ethanol, for conditions, which would indicate it would require system modification to adapt the car to operate efficiently and reliably on E-85. Tests were also conducted to compare operating on 89-pump gasoline against E-85. The fuel’s effects on emission levels, fuel economy, power output, and drivability were found


Citat:
RESULTS
While the results from the exhaust emission tests showed a decrease in all levels of emissions, the levels of Hydrocarbons (HC) and Nitrogen Oxides (NOx) were significantly reduced. The reason for only a small reduction in Carbon Monoxide emissions was primarily caused by a high count during the first phase of the L.A.4 FTP 78 trace. The first phase of this trace begins with a cold start. One of the differences between the properties of ethanol and gasoline that plays a crucial role; in cold starting and operating conditions, is their respective Reid Vapor Pressure.


Citat:
While using E-85, the check engine light came on. Upon inspection this produced a code indicating a lean condition was detected. During this testing, it was noted that the check engine light for the lean code would come on between 140-160 miles after clearing the code. The oxygen sensor output and the short- term fuel trim all indicated that the Air/Fuel ratio is stoichiometric, and that the fuel control module was maintaining the correct amount of fuel required. What is setting off the check engine light is that the system monitors the change in the base fuel map, which is indicated by the long-term fuel trim. If this change is outside of the set boundaries for an extended period of time, then a code is set to indicate that the fuel system is making greater adjustments to the fuel quantity to maintain the correct air/fuel mixture than is necessary under normal circumstances. The use of ethanol caused the fuel system to adapt the long-term fuel trim by an increase of 32.81%. ! This supports the lower average fuel economy of ethanol in the results. See figure 4. An added advantage of using E- 85 showed gains in power output, as shown on table 1. Although ethanol has a lower energy density than gasoline, due to its lower air/fuel ratio, and effectively cooling the intake charge, it allows more fuel to be introduced to the combustion chamber thereby providing the power gains seen.
Since E-85 tests were not done at ambient temperature of 25°F or less, it is not possible to comment on starting abilities in such conditions. While at 25°F the vehicle started without difficulty.


25°F ≈ -4°C

Citat:
Table 1: Maximum power and torque comparison
Gasoline 64bhp @4500rpm 80lb-ft @4200rpm
E-85 77bhp @4700rpm 106lb-ft @4250rpm


Det är 20% mera effekt och 32,5% mera vridmoment!

Några uppdates:
Winter, 2004 http://www.creedproject.org/Newsletters ... 7.No.1.pdf

Citat:
The Prius has now been driven about 800 miles on E85. Compared to running on pump gasoline (i.e. E10),
we have noted two changes in the vehicle’s performance. First, fuel consumption has increased from about
45 mpg to 35 mpg for this time of year (late winter). This was expected since ethanol only contains about
3/4 of the Btu/gallon that gasoline contains. On a Btu basis therefore there was no noticable change.
Secondly, cold starting (<25°F) causes engine sensors to register a problem. However, allowing the engine
to idle for two to three minutes clears the problem. An engine code check indicated the problem as a “lean
fuel” mixture, again what we expected. This is consistent with the lowered vapor pressure of ethanol vs
gasoline at low temperatures. The vehicle is currently at MnCAR in Mankato undergoing final emissions
testing and analysis to determine whether cold starting performance will adversely affect the engine.


WINTER, 2008 http://www.creedproject.org/Newsletters ... 1.No.1.pdf
Citat:
60,000 MILE PRIUS REPORT FROM CARLSON TOYOTA
These are the findings from the 60,000 mile service performed on Roger Aiken's Prius. I found that the engine was in extremely clean condition. I removed the valve cover to inspect the upper portion of the engine and I feel that it was cleaner than a normal gas operated engine. I also removed the injectors and inspected them and found that the deposits were less than a normal gas operated Prius. The Engine oil has always been noticeably cleaner when I change the oil. The same findings were on the spark plugs, they had hardly any deposits on them. I would have to say other than the smell (which I am not used to yet) the E85 operated Prius is cleaner than a gas operated one.
Michael Ahlers, Master Diagnostic Technician, Carlson Toyota.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-09 19:59 
Offline

Blev medlem: lör 07-03-10 10:39
Inlägg: 108
Turnén kommer till Falun:
http://www.dt.se/nyheter/falun/1.478961 ... li-bransle
Artikelförfattaren Bo Joffer skriver som vanligt bra och initierat!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-21 12:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Så en etanolkonverterad Toyota Prius är det närmaste perfekta bilen man kan komma för mig. Synd att det är så otroligt dyr!


I Sverige har Prius inte särskilt bra andrahandsvärde:

http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... rius-30171

Finns nästan alltid rätt många på http://www.kvd.se, borde gå att få en till ett hyfsat pris. Allmänt upprepar jag min åsikt om att hybrider, pluginhybrider och kanske även till viss del rena elbilar (etanolvärmare) borde kunna ge en renässans för etanolen. Speciellt nu när man börjar prata om stadsluft, diesel..


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011