Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 14-09-12 09:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Besiktade idag en fabriksgjord Flexfuelbil Renault Laguna 3 från 2011 med 2L M4R motor. Alltid körd på E85.

CO 0 (0,3)

HC 3 (100)

CO(2500) 0 (0,2)

lambda 1.01 (0,97 - 1,03)

PS finns någon speciell tråd för besiktningsresultat för fabriksflexibilar? DS

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-11-29 19:44 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Dotterns Polo 1,6 -98
Tankas med 10 liter bensin, sedan resten E85. Blir ca 80% E85.

CO 0 (0,3)
CO(2500) 0 (0,2)
HC 16 (100)
lambda 1.01 (0,97 - 1,03)

Men det var etanolens fel att vänster bakbroms blev underkänd. *** skitkonstruktion det där med trumbroms.
Har bytt bromsbackar, bromscylinder och handbromsvajer på den. Handbromsen tog perfekt, men färdbromsen var 0,7 vänster och 1,4 höger.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-11-29 22:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
erikn skrev:
Handbromsen tog perfekt, men färdbromsen var 0,7 vänster och 1,4 höger.


Har inte Polon separata tryckbegränsningsventiler för vänster och höger bakbroms? I så fall är ett troligt fel att den högra ventilen har rostat ihop och inte begränsar alls. Skulle ev kunna gå att kolla genom att byta plats på ventilerna eller korskoppla bromsrören och se om den bättre bromsverkan flyttar sig eller inte.
Genom att göra bromsprov (kör i promenadtakt och tvärnita) på grus eller snö brukar det vara lätt att se även mycket små skillnader i bromsverkan på bromsspåren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-11-29 22:50 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Enligt Haynesboken är det bara en regulator som sitter mitt fram på bakaxeln. Jag har bokat tid på verkstad nästa vecka så får de kolla. Jag har ingen möjlighet att mäta bromsverkan själv.

Jag brukar normalt meka det mesta själv, men nu är det rätt kallt och fuktigt ute och garaget är upptaget av hojen som jag håller på att plocka loss toppen på, ska slipa ventilerna på den.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-12-06 00:49 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Det var regulatorn. Med den bytt så såg det ut som att det bara var en nål, så jämnt blev det.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-06-11 13:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Chrysler 300M '99 , ca 75-80 % E85.

CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,1 (0,3)
HC 7 (100)
Lambda 1,01 (0,97 - 1,03)

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-07-10 12:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jeep Grand Cherokee '97 , 70 % E85.

CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,1 (0,3)
HC 41 (100)
Lambda 1,01 (0,97 - 1,03)

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-07-02 13:51 
Offline

Blev medlem: mån 18-07-02 13:42
Inlägg: 2
Stämmer det som jag har skrivit här (punkt 3)? http://blogg.vk.se/sofistikerad/2018/07 ... sinpriser/

Jag är ny på det här med blandtankning. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-07-02 14:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ja! Du har skrivit rätt, enligt mig. Jag är inte den "värsta erfarne kunskaparen" men har kört blandtankat i mer än 5 år och numera kör jag en "fabriks E85-bil" alltid på E85. Jag är inne på åttonde året med den bilen. Jag har bara gott att säga om E85, blandat eller koncentrerat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-07-02 19:53 
Offline

Blev medlem: mån 18-07-02 13:42
Inlägg: 2
nyfiken skrev:
Ja! Du har skrivit rätt, enligt mig. Jag är inte den "värsta erfarne kunskaparen" men har kört blandtankat i mer än 5 år och numera kör jag en "fabriks E85-bil" alltid på E85. Jag är inne på åttonde året med den bilen. Jag har bara gott att säga om E85, blandat eller koncentrerat.

Trevligt! Jag ändrar inlägget om någon rättar mig. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-08-20 09:07 
Offline

Blev medlem: ons 19-02-13 23:18
Inlägg: 9
Volvo 940 '96, 60% E85

CO 0,0
HC 28
CO 2500 0,0
Lambda 1,03


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 20-05-18 20:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Besiktade idag en fabriksgjord Flexfuelbil Renault Laguna 3 från 2011 med 2L M4R motor. Coronaskyltar vid besiktningen men allt sköttes som vanligt.

Resultat:

CO 0,0 (0,3)
HC 11 (200)
CO2500 0,0 (0,2)
LAMBDA 1,01 (0,97 -1,03)

Etanolhalten var ca 65 % vid mätningen.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 20-11-10 08:55 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
bartosz skrev:
Användningen av etanolblandningar i konventionella bensinfordon är begränsad till låga blandningar, eftersom etanol är frätande och kan försämra en del av materialet i motorn och bränslesystemet.

Som såå många andra före dig så är det många som vill vill sprida "fake news" om etanol. Är du lika kritisk mot den etanol du köper på systembolaget?
Jag har kort på etanlol i många år, i min 745 - 88B i omkring 10 år och före det i 5 år med en 144 - 72. Vad är det som skulle kunna "fräta sönder"???
I Brasilien har dom kört på etanol (100%) sedan -70-talet, hade det verkligen fungerat om motorn skulle "fräta sönder?

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 21-05-20 18:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Besiktade idag en fabriksgjord Flexfuelbil Renault Laguna 3 från 2011 med 2L M4R motor. Ren E85 i tanken.

Resultat:

CO 0,0 (0,3)
HC 11 (200)
CO2500 0,0 (0,2)
LAMBDA 1,01 (0,97 -1,03)

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 21-08-19 22:41 
Offline

Blev medlem: tor 21-08-19 13:56
Inlägg: 5
lennart e skrev:

bartosz skrev:
Användningen av etanolblandningar i konventionella bensinfordon är begränsad till låga blandningar, eftersom etanol är frätande och kan försämra en del av materialet i motorn och bränslesystemet.

Som såå många andra före dig så är det många som vill vill sprida "fake news" om etanol. Är du lika kritisk mot den etanol du köper på systembolaget?
Jag har kort på etanlol i många år, i min 745 - 88B i omkring 10 år och före det i 5 år med en 144 - 72. Vad är det som skulle kunna "fräta sönder"???
I Brasilien har dom kört på etanol (100%) sedan -70-talet, hade det verkligen fungerat om motorn skulle "fräta sönder?

Var kommer bartosz citatet ifrån? Jag har letat på hela internet och det finns inte. Och det finns ingen användare på etanol.nu som heter bartosz heller.

Hursomhelst, tron på att etanol är skadligt är vitt spridd men är ju rent nonsens. Hur skulle då E5 och E10 för att inte tala om E85 ens vara möjliga? Titta igenom kategorin "Risker" för svart på vitt. Möjligen kan en del av hysterin förklaras med att man förväxlar etanol med metanol som är mycket aggressivt mot metall.

Det finns en lobby mot etanol som bensin- och diesel- bolagen ligger bakom och de manipulerar både tillverkare och myndigheter att avråda från att prova sig fram. Och media upprepar det alldeles för okritiskt.

Garantier och försäkringar är ett allvarligt problem eftersom tillverkare och försäkringsbolag såklart tar alla chanser att skylla på etanolen. Jag har inte läst om ett enda exempel där det kunnat ledas i bevis att etanol orsakat några som helst skador på vare sig motor eller katalysator, men media upprepar ändå okritiskt påståenden om att det kan inträffa.

/zwaa

_________________
/Anders (zwaa)


Senast redigerad av zwaa mån 21-08-23 20:00, redigerad totalt 5 gånger.

Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011