Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 07-07-21 19:19 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 20:46
Inlägg: 17
Ort: Västsverige
Hej!

Har kört min Volvo V40 T4 ett tag nu på ganska låg inblandning av etanol runt 30% (Tror det blev 33 vid senaste tankningen).
Men jag har inte märkt någon föränding av bränsleförbrukningen. Hade räknat med att den skulle öka med åtminstone 5-10%.
Bilen går precis som vanligt och inga lampor har tänds vid något tillfälle.
Är lite rädd för att motorn skall gå för tunnt men har samtidigt hört att förbrukningen inte behöver öka vid låga inblandningar.

Är det någon som vet vad det är som gäller och vid vilken inblandning ungefär som man brukar kunna se en ökning av bränsleförbrukningen?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-07-21 20:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Vid 30% börjar jag se en ökning, samtidigt som bilen går bättre. Ökningen är dock ganska liten och om man nu gasar lite mindre kan den lika gärna dra lite mindre.

Tror inte du behöver oroa dig.. en såpass ny bil lär tända motorlampan och ge felkod så fort den märker att nåt skulle vara galet. (som för mager bränsleblandning)

Min Xsara tänder lampan vid 50% och då är förbrukningsökningen ganska lätt att se.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-07-22 06:08 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Precis, du behöver inte oroa dig,, och för dom flesta är det just kring dom 30% som man kan se en tendens till ökad soppa förbrukning, men som sagt det är nog större skillnad på hur gaspelle hanteras,,

Själv med helt nyinförskaffade andra bilen, en Micra 1,3 -00 går klockrent på cirka 50/50 och till samma förbrukning som med bara bensin, där körmässigt är ännu mer krut i kärran utan att motorlampan gör sig påmind och inte heller några felkoder ges.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-26 18:20 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 20:46
Inlägg: 17
Ort: Västsverige
Har kört en tank till nu med 1/3 etanol och nu börjar jag se att den drar mer (inte jätte mycke men ändå, runt 5%). Tror att jag kan ha kört ovanligt mycke landsväg på förra tanken. Men det verkar vara en tröskel någonstans mellan 25% och 30% för jag körde flera tankar på 25 utan att se någon märkbar ökning alls.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-30 13:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dina observationer stämmer med verkligheten, precis en sån tröskel finns det, ungefär vid 25% E85 och resten bensin.
Det beror på att de förbättrade förbränningsegenskaperna hos etanol överskuggar det större bränslebehovet för samma mängd luft.
Man gasar mindre och mindre luft ger då ett mindre bränslebehov.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011