Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-04-06 18:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: S80 gnällde lite.
InläggPostat: tor 07-08-02 21:12 

Stoppade i E85 i min -04 S80, den tyckte inte riktigt om det verkar det som.
Körde några veckor på 50/50 utan problem, sen fyllde jag på E85 så det blev runt en 80-90%, efter nån dag på det så tändes fel-indikeringen för avgasreningen.
Slog i vanlig soppa så det hamnade på runt 50/50 igen, men lampan slocka inte av sig själv utan var tvungen att koppla in datorn och reseta felkoden.
Bara så ni vet....

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-03 11:07 
Forummoderator

I sammanhanget kan nämnas en del färska blandtankningserfarenheter från en Audi A3 1,6 '03.
Exakt 50 % E85 tankades, och därefter fungerade allt bra under ca 10 mils landsvägskörning samma dag och en del småkörningar dagen efter. Dock tändes motorelektronikvarningslampan i samband med någon minuts tomgångskörning med varm motor efterföljt av ett par kilometer krypkörning på skogsväg.
Motorn går fortfarande helt normalt, den enda skillnaden man kan märka mot bensindrift är att tomgången är ostabil omedelbart efter kallstart, det verkar som lätt självsvängning hos tomgångsstabiliseringen.

Det är dags att leta fram och få igång VAG-COM -interfacet och läsa av felkoder nu, tror jag bestämt...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-06 17:56 
Användarvisningsbild

torbjorn skrev:
I sammanhanget kan nämnas en del färska blandtankningserfarenheter från en Audi A3 1,6 '03.
Exakt 50 % E85 tankades, och därefter fungerade allt bra under ca 10 mils landsvägskörning samma dag och en del småkörningar dagen efter. Dock tändes motorelektronikvarningslampan i samband med någon minuts tomgångskörning med varm motor efterföljt av ett par kilometer krypkörning på skogsväg.
Motorn går fortfarande helt normalt, den enda skillnaden man kan märka mot bensindrift är att tomgången är ostabil omedelbart efter kallstart, det verkar som lätt självsvängning hos tomgångsstabiliseringen.

Det är dags att leta fram och få igång VAG-COM -interfacet och läsa av felkoder nu, tror jag bestämt...

PRECIS!!! Exakt så uppför sig min tomgång också. Direkt efter kallstart, under tiden jag går ur bilen för att låsa garageporten, så självsvänger tomgångsstabiliseringen. Räcker ofta att dutta lite på gasen för att självsvängningen skall upphöra. Dock självsvänger min ganska brett, kanske från ca 200rpm - 800rpm, med någon Hz i frekvens.
Hur kan det bli så? Motorn går ju openloop vid kallstart och extra spridartid borde inte påverka...
Jag kan iofs förstå att extra spridartid ökar loopförstärkningen i lambdaregleringen, men detta påverkas ju bara closed loop.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-06 21:37 
Forummoderator

Jag skulle tro att det beror på att motorn inte svarar på gaspådrag (eller tomgångsventilpådrag) riktigt på det sätt som tomgångsstabiliseringen väntar sig. Förmodligen dröjer gassvaret lite för länge, varvtalet fortsätter sjunka och tomgångventilen hinner öppna ännu mer innan varvtalet stiger igen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-07 09:49 
Forummoderator

Ja, sådär beter sig Mercedes också när det är felaktiga(för magra) värden lagrade för resp. varvtal.
Vid en kallstart kan de bli värre eftersom motorn då egentligen ju går ännu magrare.
Även tändningen och dess justering kanske spelar in när ECU försöker få till en lagom tomgång eftersom den används aktivt på moderna styrsystem för att stabilisera tomgång och minimera utsläppen.
Olika former av självsvängning pga för mager blandning helt enkelt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme