Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 07-06-22 23:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Har inte kört så långt än men tankade i en nästan tom tank 20 liter BF95 och 10 liter E85. Detta borde ge runt E30.

Har kört 15 mil eller så med denna blandning och bilen går "normalt"

Jag kör inte så mycket för tillfället men nästa tankning blir 50/50 BF95 och E85.

En del säger att det insprutningssystemet som finns i min bil, monopoint, liknande TBI, skall vara etanolvänligt så vi får se om konvertering är nödvändig!?

Blandtankning är iaf för mig egentligen inget alternativ för jag tycker att det skall vara lika enkelt att köra på etanol som på bensin. Väljer att blandtanka nu för att utröna hur mycket bilen klarar men går det inte att köra på ren E85 så kommer den att konverteras!

Skall E85 vara ett alternativ även för människor som inte kör FFV så måste det funka "som vanligt".

Startgas, invecklade förvärmningsanordningar för både start och drift kan vara roligt att exprimentera med men är inget som kan accepteras för daglig drift i en familjebil?

Då skall det bara vara att "vrida på nyckeln" så skall det fungera..

Motorvärmare är såklart ok... elektrisk eller bensindriven.. Detta använder ju många redan på sina bensinbilar så det blir ju inget extra jobb...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-27 21:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Tankade idag igen.

10 liter bensin och 10 liter E85.

Med hänsyn taget till bränslet som fanns i tanken bör jag ligga på ca. E40 nu.

Bilen går som vanligt. Har kört 8 mil eller så, mest på motorväg. Startat några gånger men inte helt kall motor än.

Bytte bränslefilter, motorolja och filter och lite annat idag.

Filtret sitter lätt till och kostade inte mycket så eventuellt blir det ett byte till om några hundra mil.

Håller på och tankar så här små mängder bara för att kunna se hur mkt etanol bilen tål utan konvertering.

Normalt sett så tankar jag fullt när jag tankar för att hålla lite koll på förbrukningen.

Efter förra tankningen verkar den ha dragit ca. litern. Mest korta körningar i stan och motorvägskörning. En del kökörning vid vägarbeten o så med..

Återkommer med mera info senare:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-03 21:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Skrev lite om det i en annan tråd men har funderat ytterligare på en sak!

Innan jag köpte bilen beställde jag kopior av de senaste besiktningsprotokollen från SBP.

Man kan ju få de tre senaste mailade till sig om man vill.

Vid första besiktningen efter att den importerades kollades "alla" avgasvärden som sig bör på en bil efter 1989 års modell.

Resultat enligt följande:

Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):
CO 0,1 (0,5) HC 029 (100)
CO 2500 0,2 (0,3) LAMBDA 1,02 (0,97-1,03)


Vid nästa besiktning (den har bara varit besiktigad 2 gånger i Sverige), kollades bara CO-halten??

Resultat:

Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):
CO 0,1 (3,5) HC


På registreringsbeviset står följande:
T31F: Fordonet omfattas inte av tillverkarens avgasrelaterade särskilda åtaganden och inte av tillverkarens ansvar för avgasreningens hållbarehet enligt A60-regulation.
T31W/91/441/EEG

Innebär detta på något sätt att importbilar inte omfattas av avgaskraven trots att de är utrustade med katalysator??

Eller har de helt enkelt gjort fel vid besiktningen?

Bilen ÄR utrustad med såväl katalysator som lambdasond..

Jag mailade SBP angående detta men den avdelningen som har hand om tekniska frågor och importfrågor är tydligen inte utrustade med datorer och e-post för jag fick svar från dem att jag skulle ringa..

Det hade jag ingen lust med då jag ställde klara frågor, enkla att svara på via mail samt att det är 2007 nu och e-post borde vara ett accepterat sätt att kommunicera med myndigheter?

För övrigt har jag inte kört så mycket med bilen men den har startat och gått bra. Ingen tänd lampa och ingen direkt annorlunda gång mot bensindrift..

Bytte bromsklossar fram med. De var helt slut (järn mot järn) vilket de borde kunnat se på SBP på denna modellen..

Inga problem att byta då kolvar och ok löpte fint!

Köpte belägg, för första gången, på Biltema och märker att de luktar väldigt mycket "bromsar" när man kört på landsväg t.ex och stannar vid ett stoppljus!

Att det kan lukta lite vid de första inbromsningarna är ju inget ovanligt men nu har jag kört en del och det har väl gått en vecka eller så..

Bromsarna ligger inte på, så det beror inte på något sånt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-05 18:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Fick svar från SBP:

Citat:

Hej, det är helt riktigt att det blivit fel vid förra besiktningen på gränsvärdena. Givetvis ska denna personbil ha de lägre gränsvärdena precis som på första kontrollbesiktningen. Problemet med denna bil är att miljökoden inte blev exakt rätt inskriven vid första registreringsbesiktningen och därför kom inte rätt gränsvärde in i besiktningsteknikerns handdator.

Tack för att du uppmärksammat felet. Jag ska nu skicka detta vidare så att en rättelse blir gjord så det blir rätt till nästa besiktning.

Mvh



Jonas Nilsson
Besiktningsingenjör


Vem har rätt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-07-06 22:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Till att börja med: Fick efter min kontakt med SPB, kanske pga att de tyckte jag var gapig när jag ifrågasatte att de inte hade e-post, mail lydande enligt ovan.

Jag skickade ju frågan innan jag köpte bilen men idag så kom det ett nytt registreringsbevis:shock: we

På detta är raden "T31W/91/441/EEG " under "övriga uppgifter" bytt till:

T31SA Bil med reglerad trevägskatalysator. Bilen skall uppfylla tomgångskraven för personbil enligt A40 punkt 2.15.3

För det andra:

Tankade idag igen. Denna gång 10 liter BF95 och 20 liter E85.

Enligt http://e85.info.se/ så ligger jag på ca. E58 nu. Inga kallstarter och landsvägs/stadskörning ca. 8 mil idag utan att några problem uppkommit.

Ingen tänd motorvarningslampa och den går som "vanligt"..

Möjligen att man får dra några varv extra på starten efter de senaste 2 tankningarna med etanolinblandning >40%.

Efter senaste tankningen (E40) så har den dragit ca. 1,25 l/mil. Ganska mycket tycker jag men det är ju automat och mesta körningen har varit kortare sträckor i stan och motorvägskörning i 110 + moms så det kanske är rätt normalt?

Dessutom har jag använt farthållaren ofta vilket gör att den drar mer..

Bensinen kostade 11,54 idag tror jag det var och E85 7,74 så det är ju en ekonomisk fördel med..

Eftersom jag inte tankar fullt så blir inte siffrorna exakta men jag tankade ganska omgående efter att lampan tändes båda de senaste gångerna..

Om man gissar att den drar 30% extra nu så skulle den i så fall ha dragit 0,96 l/mil på bensin och det är nog inte helt omöjligt med den sortens körning jag haft.

Skall se om det blir nån längre tripp på landsväg framöver så man kan se var den hamnar..

Nästa tankning blir nog ren E85 och beroende på hur mycket jag har kvar i tanken då så får vi se vart den hamnar i blandning..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-09 11:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Blir kul att höra vad som händer när du närmar dig 100% E85 okonverterat! Min Omega tycks ju klara det rätt så bra, förutom kallstarterna då. Upp till c:a 70% E85 startade den rätt normalt, men nu med nära 100% E85 krävs det rätt många startförsök.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-09 17:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Man får dra några varv extra nu iaf. Provade igår, regn och ca. 15 grader.

Längre starttid men gick "som vanligt" direkt efter start.

Funderar på om den går att lura med kallstartsmotstånd om det skulle behövas?

Annars får den konverteras på annat sätt. Har kontaktat den som konverterade en Corsa med samma typ av bränslesystem som min, men har tyvärr inte fått svar än.

Nästa tankning blir i allafall ren E85 har jag tänkt.

Beroende på hur mkt bensin som finns kvar och hur mkt jag tankar borde det hamna på ca. E80 eller så.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-16 23:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Då har jag tankat igen!

Kört ca 30 mil och bilen verkar ha dragit ca.1,13 liter/mil.

Således lite mindre trots att etanolinblandningen varit större. 58% denna tanken mot 40% förra tanken då den drog 1,25l/mil..

Inte identisk lika körning men i stort sett samma.

Tankade ren E85 i varmkörd bil och den gick som vanligt.. Körde ca. 6 mil landsvägskörning och sedan stod bilen parkerad i 10 timmar..

Fick dra ganska länge på starten för att den skulle starta när jag skulle hem. Tjuvstannade ett par gånger och var känslig på gasen... Fick lirka mig iväg men när den blev varmare efter någon kilometer gick den normalt igen.

Körde 6 mil igen och stod parkerad i en halvtimma. Startade sedan direkt men tvekade vid gaspådrag efter motorbroms fram till korsningar och liknande första kilometern eller så.

I morse startade den utan att man behövde dra så länge på starten men den tålde inte gas så bra.. Körde iväg och fick gasa väldigt försiktigt.

Tjuvstannade en gång, men sedan gick den om man tog det lugnt med gasen.

Gick normalt efter nån kilometer eller så.

Det var ca. 12-15 grader när jag startade efter 10 timmar och i morse var det 20 grader.

Det verkar behövas en kallstartslösning så det blir att prova en resistor/potentiometer om man kan hitta någon lämplig..

Ingen tänd motorvarningslampa.

EDIT: Blandningen efter senaste tankningen är ca. E80..


Senast redigerad av Ragamuffin tis 07-07-17 18:24, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-17 08:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Det verkar som dina erfarenheter är likadana som de jag har med min Omega! En skillnad dock att du verkar "dra länge på starten", medan jag har följt rådet att göra flera korta försök med några sekunders mellanrum. Vad händer om du gör så istället? Sen märkte jag även att när E85-andelen närmade sig 100%, eller någonstans mellan 80 och 100, så blev den avsevärt mer svårstartad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-17 18:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Jag glömde tyvärr skriva det i mitt förra inlägg.. Efter senaste tankningen så ligger jag på E80, alltså ganska nära ren E85!

Var kanske otydlig men när jag skrev "dra länge på starten" så pratar jag om under tio sekunder.. Länge, jämfört med innan då den startade på nolltid..

Stor skillnad mot E60 då den startade och gick som på bensin.

Jo, jag fick rådet med korta startförsök när min förra bil vrenskades och det funkade mkt bättre på den...
Skall prova det nästa gång men vet inte om alla insprutningssystem går att "lura" på detta sätt?

Men min nuvarande bil är inte på långa vägar lika svårstartad som Forden var!

Men tillräckligt för att det skall vara läge att prova en kallstartslösning i form av ett extra motstånd!

Bara jag kan hitta ett lämpligt sådant..

Alternativt ett piggybacksystem.

I morse var den lite trög men startade efter 2 försök. Lät den gå på tomgång en stund men den tjuvstannade när jag lade i driven. Startade om och väntade nån halvminut, åkte iväg med "ägg under gaspedalen" och då gick det bra... Efter bara några hundra meter går den sedan "normalt"..

Vidare:

Lind skrev:
Ragamuffin skrev:
Fick svar från SBP:

Citat:

Hej, det är helt riktigt att det blivit fel vid förra besiktningen på gränsvärdena. Givetvis ska denna personbil ha de lägre gränsvärdena precis som på första kontrollbesiktningen. Problemet med denna bil är att miljökoden inte blev exakt rätt inskriven vid första registreringsbesiktningen och därför kom inte rätt gränsvärde in i besiktningsteknikerns handdator.

Tack för att du uppmärksammat felet. Jag ska nu skicka detta vidare så att en rättelse blir gjord så det blir rätt till nästa besiktning.

Mvh



Jonas Nilsson
Besiktningsingenjör


Vem har rätt?

Vi kan nog båda ha rätt. Bilar tillverkade före 1993 och som rullat i annat Europeiskt får importeras även om de saknar katalytisk avgasrening. Troligen finns det en passus som säger att om bilen vid tillverkningen uppfyllde högre avgaskrav än de som gällde före 1993 i EU så ska bilen även i fortsättningen uppfylla de kraven även om bilen byter land inom EU.


Fick svar igen från SBP lydande som följer:
Hej, det är riktigt att det finns personbilar som är bensindrivna som är godkända i andra Eu-länder utan katalysator före 1993 och dessa får då andra gränsvärden. Det finns många regler angående avgasrening men jag tyckte inte det var relevant i ditt fall eftersom bilen är försedd med en textkod (T31W) som anger att bilen ska vara försedd med modern avgasrening med tillhörande gränsvärden. Vill du läsa mer om avgasrening kan du läsa lagen (2001:1080) om motorfordons avgasrening och motorbränslen, förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening och i dessa föreskrifter.

Mvh



Jonas Nilsson
Besiktningsingenjör
.................................
Bilprovningen Ystad
Dragongatan 43
271 39 Ystad
jonas.nilsson@bilprovningen.se
www.bilprovningen.se


Senast redigerad av Ragamuffin tis 07-07-17 20:56, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-17 18:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Provade igen och nu funkade det... Surftown nån?;)


Senast redigerad av Ragamuffin tis 07-07-17 20:58, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-19 21:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Ny tankning idag.

Eftersom det gått såpass bra som det gjort så fyllde jag tanken idag vilket kommer att göra det lättare att se förbrukningen.

Fyllde i 47 liter E85 vilket enligt http://e85.info.se/ ger att etanolhalten numera ligger på E84 i bilen.

Startade efter 3 korta startförsök i dag men man får ta det lugnt med gasen en stund efter start.

Skall prova kallstartsmotstånd och tar tacksamt emot tips om lämplig resistans på detta samt vart man kan köpa det.
Alternativt potentiometer men behöver veta inom vilket intervall den skall ligga.. Skall den vara logaritmisk, som nån skrev om, eller går det bra med en linjär?

När bilen är varm går den bra möjligen med ett undantag. När man startar i t.ex en korsning och gasar på så "kommer" den först för att sedan göra ett kort tvekande innan den går riktigt igen... inget extremt men det märks..

OBS, det är en automatväxlad bil...

Skall bli intressant att se förbrukningen vid nästa tankning!

Har kört mer än normalt den senaste månaden. Tankat för nästan dubbelt så mkt som normalt, så jag får hålla igen lite..

En lite OffTopicfråga.. På pumpen där jag tankar, på JET i Uddevalla, går det inte att "låsa" handtaget utan man måste stå och hålla det hela tiden. Något speciellt för E85-pumpar eller råkar det bara vara så på denna?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011