Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-04-06 13:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 30 % el ska det vara 38,9%
InläggPostat: tis 07-01-09 15:24 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 00:43
Inlägg: 23
Ort: Mariestad
Hej

vet inte om den här frågan kommer in rätt avdelning.

läste det här på "Frågor och svar"

"Varför drar bilen mer när den går på E85?
Etanol har en mindre energimäng än bensin, detta eftersom den redan innehåller ca 30% syre vilket bensin inte gör. För att få en bra förbränning (Lambda = 1) måste därför bränsle/luftblandningen "fettas upp" med 38,9%. Eftersom etanolen har ett högre oktantal och man därför får ut mer effekt blir bränsleökningen per mil oftast kring 30% (man behöver inte gasa lika mycket). Om bilen inte självmant drar ca 30% mer bränsle på ren E85 måste den sannolikt konverteras"

Många säger och skriver att man ska öka på 30% på en e85 konvertering men som jag fattar det här så ska man öka på 38,9%

vad är det som är rätt och fel? :roll:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-09 18:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
30 % stämmer ganska bra för E85 relativt bensin (ren etanol skulle egentligen kräva ännu lite mer anrikning). Den där siffran på 30 % för syreinnehållet i etanol är inte så exakt, den beror ju bl a på om man räknar vikt, volym eller mol.

På en bil som har adaptiv lambdareglering (alltså praktiskt taget alla från början av 90-talet och framåt, även en del äldre bilar med kat) så sköter motorstyrsystemet självt om att göra den finkorrektion av bränsleblandningen som behövs, det man på en sådan bil måste göra vid konvertering är bara att se till att komma tillräckligt nära rätt anrikning (±10 - 20 %). Om motorstyrsystemet inte lyckas reglera till rätt blandning (lambdaregleringen kommer utanför de gränser som konstruktören/programmeraren har satt) så brukar motorelektronikvarningslampan tändas och man får en felkod som på ett eller annat sätt betyder felaktig bränsleblandning.

På äldre bilar som saknar lambdareglering eller som inte har någon adaptiv funktion, är det däremot mer kritiskt att justera in rätt anrikning. Motorstyrsystem med icke-adaptiv lambdareglering (t ex Bosch LU-jetronic och KE-jetronic) har ofta ett mätuttag där man kan få ut en signal som talar om hur mycket lambdaregleringen måste korrigera, på en bil med sådant motorstyrsystem är det bara att justera bränsletrycket (eller vad man nu har för anrikningsmetod) tills spänningen i mätuttaget ligger i mittläge (eller på samma spänning som man hade vid bensindrift, okonverterad motor och samma driftförhållanden). Det är fullt normalt att spänningen varierar en del beroende på t ex gaspådrag, varvtal och utetemperatur.[/u]

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-09 19:15 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 00:43
Inlägg: 23
Ort: Mariestad
Tackar för ett kanon svar :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011