Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 11:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Toyota Yaris Verso -05
InläggPostat: fre 07-01-12 10:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Har en Toyota Yaris Verso i jobbet. Vet inte vad det är för motor på den för det fanns lite olika val i boken och läsa. Men man kanske kan öppna motorhuven och se nån beteckning där.
Bild
Iaf. Har blandtankat två gånger och senaste gången räknade jag ut att jag tankat i 18% E85. Det blir ju lite fel i början med procenten men efter ett par tankningar kan man vara säker på att uträkningen stämmer. Det ligger ju bensin kvar i tanken.

Tankade på OKQ8 och jag har för mig att de har E75 istället för E85.

Har inte kört så mycket med bilen efter tankningen men den gick som vanligt och fungerar utmärkt.

Ska nolla trippmätaren också och räkna ut förbrukningen... och kolla vad det är för motor. Nåt tips kanske?

Kan fylla på mer här allt eftersom...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-12 22:51 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 00:02
Inlägg: 15
Ort: Hindås
Räkna med gul lampa vid ca 50%, kommer vid höglast.
Jag har en -99a som jag nu kör med bara E85, funkar utmärkt med konvertering med FullFlex Gold.

Om lampan lyser efter 50% blandtankning, koppla av pluskabeln från batteriet ett par minuter och sätt sedan tillbaks den igen. Då lyser lampan inte längre.
MEN motorstyrningen har då tappat allt den lärt sig, och motorn går knappt att köra längre med 50% inblandning eftersom grundinställningen är för 100% bensin. Kör några minuter så gott det går, stoppa och stäng av motorn, starta igen och kör ett tag till. Upprepa tills styrningen lärt sig och motorn går som den skall.
Således, gör INTE den här operationen i lägen när bilen måste vara på topp, t.ex i kraftig trafik, eller i uppförsbacke, etc. En lugn parkeringsplats är bra.

_________________
BN
Toyota Yaris Verso -00 med FullFlex Gold, installerad hösten 2006 efter 19500 mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-15 13:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
bnilsson2 skrev:
Räkna med gul lampa vid ca 50%, kommer vid höglast.
Jag har en -99a som jag nu kör med bara E85, funkar utmärkt med konvertering med FullFlex Gold.

Om lampan lyser efter 50% blandtankning, koppla av pluskabeln från batteriet ett par minuter och sätt sedan tillbaks den igen. Då lyser lampan inte längre.
MEN motorstyrningen har då tappat allt den lärt sig, och motorn går knappt att köra längre med 50% inblandning eftersom grundinställningen är för 100% bensin. Kör några minuter så gott det går, stoppa och stäng av motorn, starta igen och kör ett tag till. Upprepa tills styrningen lärt sig och motorn går som den skall.
Således, gör INTE den här operationen i lägen när bilen måste vara på topp, t.ex i kraftig trafik, eller i uppförsbacke, etc. En lugn parkeringsplats är bra.


Ok. Men då kommer jag använda mig av 30-33% E85 som tydligen skall fungera bra. Lätt att räkna 1/3 också.

Upplever du din yaris som starkare med etanol?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-15 22:16 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 00:02
Inlägg: 15
Ort: Hindås
Kanske lite, men det märks knappt.

_________________
BN
Toyota Yaris Verso -00 med FullFlex Gold, installerad hösten 2006 efter 19500 mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-02-01 15:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Tankat bilen idag med 26% E85 (som blir E75 i OKQ8..) Och det funkar bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-28 17:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Härom veckan tankade jag 44% E85. Men eftersom det är E75 nu på vintertid blir det ju 44% E75.

Funkade bra!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Toyota Yaris 1,5 2001
InläggPostat: tis 08-06-10 13:38 
Offline

Blev medlem: tis 08-06-10 11:25
Inlägg: 1
Ort: Från
Jag har periodvis kört en Toyota Yaris 1,5 2001 (köpt ny från Danmark) på upp till ca 70% E85. För tillfället har jag tankat två tredjedelar (ca 67%) E85 i ett par månader. Jag har inga som helst problem med driften, däremot har motorn börjat bete sig mystiskt när jag provat att höja till 80%, den tappar kraften ibland när jag gasar på lite, går lite ojämnt på tomgången mm. När jag ibland haft 30-40% E85 går motorn som allra bäst, spinner snyggare på tomgång än på enbart bensin och drar lite starkare. Vid 70% beter sig bilen mycket likt enbart bensin. Möjligen kan jag ana (och då är jag känslig) att den drar lite ojämnare vid acceleration vid 70%.

Det jag varit mest förvånad över är att motorn utan att knorra kan växla mellan mycket olika blandningar (om jag t ex tankar ren bensin i 70% E85 och hamnar på kanske 15% E85 efter tankningen, eller jag går från knappt någon E85 till 50-60% efter tankning).

Vintertid har jag kört på ca 50% E85 ibland utan att ha problem med kallstart, har chansat och nästan väntat mig att någon dag inte kunna starta, men det har uteblivit.

Jag ser också här i forumet att någon annan haft helt andra erfarenheter av en Yaris Verso som inte alls klarat lika mycket E85 smärtfritt, kanske beroende på att det varit olika motorer.

/Michael


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011