Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-04-06 19:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 07-10-19 06:50 
Offline

Blev medlem: fre 07-10-19 06:43
Inlägg: 5
Ort: Från
Prövade först ca 25 % E85.

Perfekt på tomgång och gick minst lika bra som innan.

Ökade raskt till 50 % E85.

Går utmärkt. Check engine tänd vid körning i lågfart på hög växel (gått för snabbt fram kanske?). Svarar utmärkt på gaspådrag.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-19 11:38 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
C.E får du förmodligen för att den går magert och vill ha mer bränsle.
Har du bytt soppafiltret? Det brukar ju vara rekomendabelt att byta för att få bättre flöde i en gammal bil om man ska börja köra på e85.
Mvh J.M

Ps om du funderar på att byta spridare så finns det lite info här ang SAABar:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=86567


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 15:46 
Offline

Blev medlem: fre 07-10-19 06:43
Inlägg: 5
Ort: Från
Har bytt bränslefiltret nu. Provkört enbart på tomgång men det funkar utan Check Engine.

Tyvärr fick jag inte systemet 100% tätt. En bränsleslang måste ha fått en mikroskopisk spricka. :(

Någon som råkar veta om det är diameter 6mm slang mellan soppapumpen och filtret?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 15:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Är det en gummislang eller en styv plastslang?

Gummislangar på insprutningsbilar brukar nästan utan undantag vara 8 mm.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 18:16 
Offline

Blev medlem: fre 07-10-19 06:43
Inlägg: 5
Ort: Från
Det är plast ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-22 05:30 
Offline

Blev medlem: fre 07-10-19 06:43
Inlägg: 5
Ort: Från
Har provkört på 1/3 E85 nu. Fortfarande en ilsken C.E. som kommer vid 80 km/h och femman.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 10:09 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
Vet inte hur jag ska tolka dina CE. Har det blivit bättre med nytt filter eller är det ingen skillnad alls?
Har du provat med vanlig bensin efter attt problemen börat och kört på samma sätt?

Antingen så är det ju fel på Lambdasonden/mätningen eller så är den ok och motorn får för lite soppa.

Man kan ju byta lambdasond och styrdon eller ge sig på soppapumpen om man tror det är tillförseln som är problemet.

Om bilen inte ger CE vid bensidrift och e25. Men ger CE vid e30 och högre så låter det som om bränsletillförseln är boven i dramat.

/J.M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 10:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Lämpligtvis läser man av felkoder och tar reda på orsaken till att lampan har tänts, innan man börjar byta saker på måfå.

Att en bränslepump skulle åldras på ett sådant sätt att bränsleflödet blir för litet men den i princip fungerar ändå är mycket osannolikt. Om det är ett bränsleflödesrelaterat problem, och filtret är nybytt så det kan uteslutas, så rör det sig i så fall snarare om igensatt sugsil i tanken eller problem med strömförsörjningen till pumpen.
För felsökning kan man dels mäta matningsspänningen till pumpen för att verifiera att det inte finns något otrevligt spänningsfall, och dels mäta pumpens strömförbrukning. Om den sjunker vid högt effektuttag så vet man att bränsletrycket också sjunker av någon anledning, t ex igensatt sugsil eller inre läckage i bränsletryckregulatorn.
Om bilen har en separat säkring bara för bränslepumpen (se elschemat) så är det lätt gjort att tillverka ett par testsladdar med flatstift i ena änden och banankontakter i andra änden, och koppla in en multimeter ställd på strömmätning i stället för säkringen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-12 09:36 
Offline

Blev medlem: fre 07-10-19 06:43
Inlägg: 5
Ort: Från
Har inte gjort några djupare studier än, men på vanlig 95 oktan (har just kört en tank) går den utan att C.E. någonsin tänds.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011