Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-04-06 19:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 07-11-21 07:21 

Och det funkar kanon, inga startproblem idag (21 nov) det är iofs endå 5 plusgrader ute och den går lika bra som på bensin, kanske lite bättre men det är nog bara en illusion :) Ska bli spännande o se när temperaturen sjunker till 20- här i göteborg.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 18:35 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Eller kolla lambda värden medan du kör!

/Aryan

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-27 08:43 

aryan skrev:
Eller kolla lambda värden medan du kör!

/Aryan

Det låter som en bra idé, hur gör jag detta?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-27 08:50 
Forummoderator

Antingen med en laptop kopplad till bilens diagnosuttag via en interfacekabel, det finns ett gratisprogram för ändamålet som heter VAG-COM.

Eller genom att mäta spänningen över lambdasonden. Det kan man göra med en billig digitalmultimeter, fast nackdelen med den mätmetoden är att multimetern ofta inte hinner med i signalens växlingar utan den visar ett mer eller mindre slumpmässigt medelvärde. Ett annat sätt är att bygga en enkel krets med en komparator och en lysdiod som indikerar hur spänningen ändrar sig, jag kan maila över ett schema om du är intresserad. Det krävs dock vissa elektronikkunskaper för ett sådant bygge.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-28 07:28 

torbjorn skrev:
Antingen med en laptop kopplad till bilens diagnosuttag via en interfacekabel, det finns ett gratisprogram för ändamålet som heter VAG-COM.

Eller genom att mäta spänningen över lambdasonden. Det kan man göra med en billig digitalmultimeter, fast nackdelen med den mätmetoden är att multimetern ofta inte hinner med i signalens växlingar utan den visar ett mer eller mindre slumpmässigt medelvärde. Ett annat sätt är att bygga en enkel krets med en komparator och en lysdiod som indikerar hur spänningen ändrar sig, jag kan maila över ett schema om du är intresserad. Det krävs dock vissa elektronikkunskaper för ett sådant bygge.

Ja du får gärna skicka dem :D

Fast bilen verkar ju ändå må bra för ingen motorvarningslampa har tänt sig och jag har 100% E85 i tanken. avgaserna luktar inte konstigt heller,
jag har dessutom tillgång till en bärbardator så jag kan kolla lite nogrannare med, men vart ska jag få tag på en kabel?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-28 22:40 
Användarvisningsbild

www.24.se har jag handlat från, mycket prylar till bra priser :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-29 07:30 

AcuraJan skrev:
www_24_se har jag handlat från, mycket prylar till bra priser :)

Ok, har dock ett problem nu, är det denna som jag ska köpa?

KKL USB Ver 409.1 på www_24_se (får inte länka)

Sen undrar jag vart skodan har sitt "hål" *asg* :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-29 12:55 
Forummoderator

VAG-bilar brukar ha diagnosuttaget antingen någonstans i mittkonsolen (exempelvis har VW Golf III uttaget bakom en plastbit till höger om askkoppen, man kommer åt det genom att ta ut askkoppen och skjuta plastbiten åt sidan), eller längst till vänster under instrumentbrädan (t ex Audi A3 och A4).
På en del bilar från 90-talet finns inte det standardiserade OBD-II -uttaget utan istället ett fyrpoligt flatstiftsuttag där man hittar de signaler som verkligen används (batteri + , jord, och ISO9141-snittets K och L-signaler).
Den sortens testuttag kan lika väl finnas någonstans i motorrummet som inne i kupén.
På någon bilmodell (vet dock inte vilken) lär man hitta det under växelspaksdamasken!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme