Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-04-06 19:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 07-11-21 07:21 
Offline

Blev medlem: ons 07-06-13 20:00
Inlägg: 8
Ort: Från
Och det funkar kanon, inga startproblem idag (21 nov) det är iofs endå 5 plusgrader ute och den går lika bra som på bensin, kanske lite bättre men det är nog bara en illusion :) Ska bli spännande o se när temperaturen sjunker till 20- här i göteborg.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-21 18:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Eller kolla lambda värden medan du kör!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-27 08:43 
Offline

Blev medlem: ons 07-06-13 20:00
Inlägg: 8
Ort: Från
aryan skrev:
Eller kolla lambda värden medan du kör!

/Aryan


Det låter som en bra idé, hur gör jag detta?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-27 08:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Antingen med en laptop kopplad till bilens diagnosuttag via en interfacekabel, det finns ett gratisprogram för ändamålet som heter VAG-COM.

Eller genom att mäta spänningen över lambdasonden. Det kan man göra med en billig digitalmultimeter, fast nackdelen med den mätmetoden är att multimetern ofta inte hinner med i signalens växlingar utan den visar ett mer eller mindre slumpmässigt medelvärde. Ett annat sätt är att bygga en enkel krets med en komparator och en lysdiod som indikerar hur spänningen ändrar sig, jag kan maila över ett schema om du är intresserad. Det krävs dock vissa elektronikkunskaper för ett sådant bygge.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-28 07:28 
Offline

Blev medlem: ons 07-06-13 20:00
Inlägg: 8
Ort: Från
torbjorn skrev:
Antingen med en laptop kopplad till bilens diagnosuttag via en interfacekabel, det finns ett gratisprogram för ändamålet som heter VAG-COM.

Eller genom att mäta spänningen över lambdasonden. Det kan man göra med en billig digitalmultimeter, fast nackdelen med den mätmetoden är att multimetern ofta inte hinner med i signalens växlingar utan den visar ett mer eller mindre slumpmässigt medelvärde. Ett annat sätt är att bygga en enkel krets med en komparator och en lysdiod som indikerar hur spänningen ändrar sig, jag kan maila över ett schema om du är intresserad. Det krävs dock vissa elektronikkunskaper för ett sådant bygge.


Ja du får gärna skicka dem :D

Fast bilen verkar ju ändå må bra för ingen motorvarningslampa har tänt sig och jag har 100% E85 i tanken. avgaserna luktar inte konstigt heller,
jag har dessutom tillgång till en bärbardator så jag kan kolla lite nogrannare med, men vart ska jag få tag på en kabel?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-11-28 22:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 518
Ort: Västerås
www.24.se har jag handlat från, mycket prylar till bra priser :)

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-29 07:30 
Offline

Blev medlem: ons 07-06-13 20:00
Inlägg: 8
Ort: Från
AcuraJan skrev:
www_24_se har jag handlat från, mycket prylar till bra priser :)


Ok, har dock ett problem nu, är det denna som jag ska köpa?

KKL USB Ver 409.1 på www_24_se (får inte länka)

Sen undrar jag vart skodan har sitt "hål" *asg* :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-29 12:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
VAG-bilar brukar ha diagnosuttaget antingen någonstans i mittkonsolen (exempelvis har VW Golf III uttaget bakom en plastbit till höger om askkoppen, man kommer åt det genom att ta ut askkoppen och skjuta plastbiten åt sidan), eller längst till vänster under instrumentbrädan (t ex Audi A3 och A4).
På en del bilar från 90-talet finns inte det standardiserade OBD-II -uttaget utan istället ett fyrpoligt flatstiftsuttag där man hittar de signaler som verkligen används (batteri + , jord, och ISO9141-snittets K och L-signaler).
Den sortens testuttag kan lika väl finnas någonstans i motorrummet som inne i kupén.
På någon bilmodell (vet dock inte vilken) lär man hitta det under växelspaksdamasken!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011