Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-04-06 19:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Några Ideér
InläggPostat: tor 08-01-10 01:26 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-04 00:51
Inlägg: 23
Ort: Från
Jag och chefen satt ikväll och prata om E85 och konverteringar, rätt som det var kom vi in på hur man skulle kunna köra E85 omodifierat utan att få detonation i cylindrarna, några saker som vi pratade på är att reglera temperaturen med att ha rätt tändstift. Ni vet varma och kalla racing stift, rätt galet men intressant var det.
Det andra är att man installerar en vatten insprutning på motorn och på det sättet sänker temperaturen för att förhindra detonation.

Det här är rent teoretiskt och inte något seriöst, men visst vore det trevligt att kunna köra E85 med samma förbrukning som Bensin?
Finns det fler smarta koncept, möjliga eller omöjliga.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 09:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Tändstiften påverkar inte alls förbränningstemperaturen. Skillnaden mellan ett varmt och ett kallt tändstift är bara längden på isolatorfoten, och därmed hur effektiv värmeavledningen blir från den.

Det finns ingen som helst anledning att vidta åtgärder för att sänka förbränningstemperaturen när man kör på E85, eftersom temperaturerna ändå alltid blir lägre än vid motsvarande driftförhållanden på bensin. Detta dels pga E85's större ångbildningsentalpitet och dels pga att avgaserna innehåller förhållandevis mer vattenånga och mindre koldioxid än bensinavgaser. Vattenångan har bättre förmåga att bära med sig värmeenergi vid en förhållandevis låg temperatur än vad koldioxid har.

Däremot skulle man nog kunna behöva vatteninsprutning om en motor som är optimerad för E85 ska nödköras på bensin.
Generellt får man dock säga att vatteninsprutning är något som bara hänger ihop med fossila bränslen och mindre lyckade motorkonstruktioner.

Om vi ser på bränsleförbrukning i energienheter (alltså inte volymsenheter) så är redan vilken FFV eller konverterad bil som helst minst lika effektiv på E85 som på bensin. Att E85 har ett lägre värmevärde är en helt annan historia.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-01-10 12:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Det är fullt möjligt att få en gammal bensinbil att dra lika lite E85 l/mil, som den drar enligt tillverkaren på bensin:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... c&start=30

Alltså en kraftig effektivitetshöjning med tanke på det lägre energiinnehållet i E85.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011