Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-04-06 18:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-02-28 19:26 

Ja, hur många procent E85 vågar jag blanda i bensinen på min 900?

Det är förgasarmotor, och dom ska väl inte klara lika hög blandning som insprut?

Och gör det någon skillnad för milförbrukningen? Åbäket drar redan 1,1-1,3 l/mil så det skulle vara lite snopet om den drog mer med E85 i soppan. :?

Tacksam för svar.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-28 21:41 
Forummoderator

Förmodligen klarar den någonstans mellan 10 och 30 % E85 utan problem. Det är bara att prova, det märks ju om motorn börjar gå dåligt pga för mager blandning (i så fall går den bättre med choke).

Men ta reda på orsaken till den höga bensinförbrukningen och åtgärda den också!
Ett vanligt fel på Saab med "H-motor" är tändförställningsbekymmer - att antingen mekanismen för centrifugaltändförställning har kärvat ihop eller att vakuumdosan på fördelaren är trasig.

Se också till att termostaten fungerar som den ska, så att det inte tar onödigt lång tid efter kallstart innan motorn är varm. Normalt ska den hinna bli varm så att tempmätaren stabiliserar sig inom max 5 km efter start.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-28 23:50 

Borde inte problemen du nämnde vara påtagliga på annat vis än att den bara dra mycket bensin? :?

Tycker den borde gå knackigt om det är fel på tändning eller dyl.

För att förutom att den slukar soppa som en jänkare så spinner den som en katt.

Och termostaten är det nog inget fel på, för att det är som du säger att motorn kommer upp i normaltemp efter 5-7 km.

Btw. Kom precis hem efter en 20 mils trip med ca 30 % E85 i bensinen. Och det verkar fungera fint. :D

Lite slöare än innan kanske, men det kan nog vara för att det blev lite för mycket E85. Glömde bort mig när jag tankade så det blev lite fel. :cry:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-02-29 10:52 
Forummoderator

Om tändförställningen har kärvat ihop (eller om vakuumtändförställningen inte fungerar) men resten av tändsystemet fungerar bra, så kommer motorn att gå med för sen tändning under en del driftsförhållanden. Då går den fortfarande lugnt och jämnt, men bränsleförbrukningen blir onödigt stor och eventuellt kan den verka slöare än den skulle behöva vara.

Inläggsrubrik: Hög förbrukning
InläggPostat: fre 08-02-29 11:11 

Förutom det som Torbjörn förklarar, så har du väl kollat så att du inte har slitna tändstift, igensatt luftfilter, fel lufttryck i däcken, trasig luftförvärmning, bagageutrymmet "fullsatt" med onödiga prylar, kör omkring med takräcke och takbox m.m? Detta är kända bränsleförbrukare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-02-29 11:38 

>>Torbjörn: Okej, då är det väl värt att ta sig en titt på det då.. Se vad man kan göra.

>>Nyfiken: Nje, allt du nämner ska nog vara lungt. Förutom att bilen spottar ut massa olja (?) och bensin i luftburken. Det luktar kraftigt av bensin när man tar ut det. Dock så är det inte nerkladdat, utan olje+bensin kladdet ligger i botten på burken.

Sen har jag upptäckt ett nytt fenomen som jag har lite svårt att förklara för mig själv. Förgasar oljan försvinner efter bara några mil. ( 5-8 ) Jag har satt i en annan nål+membran då slutatde oljan att försvinna, men istället så drog den nästan dubbla mängden bensin. Det skulle väl förklaras med att nålen på den jag satte i var fel. Men varför läckte den ingen olja med andra nålen och membranet? :?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme