Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Blandtankning och besiktning - rapportera hur det gick här!
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=2427
Sida 4 av 5

Författare:  GL [ fre 14-09-12 09:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Blandtankning och besiktning - rapportera hur det gick h

Besiktade idag en fabriksgjord Flexfuelbil Renault Laguna 3 från 2011 med 2L M4R motor. Alltid körd på E85.

CO 0 (0,3)

HC 3 (100)

CO(2500) 0 (0,2)

lambda 1.01 (0,97 - 1,03)

PS finns någon speciell tråd för besiktningsresultat för fabriksflexibilar? DS

Författare:  erikn [ lör 14-11-29 19:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Blandtankning och besiktning - rapportera hur det gick h

Dotterns Polo 1,6 -98
Tankas med 10 liter bensin, sedan resten E85. Blir ca 80% E85.

CO 0 (0,3)
CO(2500) 0 (0,2)
HC 16 (100)
lambda 1.01 (0,97 - 1,03)

Men det var etanolens fel att vänster bakbroms blev underkänd. *** skitkonstruktion det där med trumbroms.
Har bytt bromsbackar, bromscylinder och handbromsvajer på den. Handbromsen tog perfekt, men färdbromsen var 0,7 vänster och 1,4 höger.

Författare:  torbjorn [ lör 14-11-29 22:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Blandtankning och besiktning - rapportera hur det gick h

erikn skrev:
Handbromsen tog perfekt, men färdbromsen var 0,7 vänster och 1,4 höger.


Har inte Polon separata tryckbegränsningsventiler för vänster och höger bakbroms? I så fall är ett troligt fel att den högra ventilen har rostat ihop och inte begränsar alls. Skulle ev kunna gå att kolla genom att byta plats på ventilerna eller korskoppla bromsrören och se om den bättre bromsverkan flyttar sig eller inte.
Genom att göra bromsprov (kör i promenadtakt och tvärnita) på grus eller snö brukar det vara lätt att se även mycket små skillnader i bromsverkan på bromsspåren.

Författare:  erikn [ lör 14-11-29 22:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Blandtankning och besiktning - rapportera hur det gick h

Enligt Haynesboken är det bara en regulator som sitter mitt fram på bakaxeln. Jag har bokat tid på verkstad nästa vecka så får de kolla. Jag har ingen möjlighet att mäta bromsverkan själv.

Jag brukar normalt meka det mesta själv, men nu är det rätt kallt och fuktigt ute och garaget är upptaget av hojen som jag håller på att plocka loss toppen på, ska slipa ventilerna på den.

Författare:  erikn [ lör 14-12-06 00:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Blandtankning och besiktning - rapportera hur det gick h

Det var regulatorn. Med den bytt så såg det ut som att det bara var en nål, så jämnt blev det.

Författare:  torbjorn [ tor 15-06-11 13:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Blandtankning och besiktning - rapportera hur det gick h

Chrysler 300M '99 , ca 75-80 % E85.

CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,1 (0,3)
HC 7 (100)
Lambda 1,01 (0,97 - 1,03)

Författare:  torbjorn [ mån 17-07-10 12:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Blandtankning och besiktning - rapportera hur det gick h

Jeep Grand Cherokee '97 , 70 % E85.

CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,1 (0,3)
HC 41 (100)
Lambda 1,01 (0,97 - 1,03)

Författare:  sofistikerad [ mån 18-07-02 13:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Blandtankning och besiktning - rapportera hur det gick h

Stämmer det som jag har skrivit här (punkt 3)? http://blogg.vk.se/sofistikerad/2018/07 ... sinpriser/

Jag är ny på det här med blandtankning. :)

Författare:  nyfiken [ mån 18-07-02 14:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Blandtankning och besiktning - rapportera hur det gick h

Ja! Du har skrivit rätt, enligt mig. Jag är inte den "värsta erfarne kunskaparen" men har kört blandtankat i mer än 5 år och numera kör jag en "fabriks E85-bil" alltid på E85. Jag är inne på åttonde året med den bilen. Jag har bara gott att säga om E85, blandat eller koncentrerat.

Författare:  sofistikerad [ mån 18-07-02 19:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Blandtankning och besiktning - rapportera hur det gick h

nyfiken skrev:
Ja! Du har skrivit rätt, enligt mig. Jag är inte den "värsta erfarne kunskaparen" men har kört blandtankat i mer än 5 år och numera kör jag en "fabriks E85-bil" alltid på E85. Jag är inne på åttonde året med den bilen. Jag har bara gott att säga om E85, blandat eller koncentrerat.

Trevligt! Jag ändrar inlägget om någon rättar mig. :)

Författare:  CaddieMike [ tis 19-08-20 09:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Blandtankning och besiktning - rapportera hur det gick h

Volvo 940 '96, 60% E85

CO 0,0
HC 28
CO 2500 0,0
Lambda 1,03

Författare:  GL [ mån 20-05-18 20:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Blandtankning och besiktning - rapportera hur det gick h

Besiktade idag en fabriksgjord Flexfuelbil Renault Laguna 3 från 2011 med 2L M4R motor. Coronaskyltar vid besiktningen men allt sköttes som vanligt.

Resultat:

CO 0,0 (0,3)
HC 11 (200)
CO2500 0,0 (0,2)
LAMBDA 1,01 (0,97 -1,03)

Etanolhalten var ca 65 % vid mätningen.

Författare:  lennart e [ tis 20-11-10 08:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Blandtankning och besiktning - rapportera hur det gick h

bartosz skrev:
Användningen av etanolblandningar i konventionella bensinfordon är begränsad till låga blandningar, eftersom etanol är frätande och kan försämra en del av materialet i motorn och bränslesystemet.

Som såå många andra före dig så är det många som vill vill sprida "fake news" om etanol. Är du lika kritisk mot den etanol du köper på systembolaget?
Jag har kort på etanlol i många år, i min 745 - 88B i omkring 10 år och före det i 5 år med en 144 - 72. Vad är det som skulle kunna "fräta sönder"???
I Brasilien har dom kört på etanol (100%) sedan -70-talet, hade det verkligen fungerat om motorn skulle "fräta sönder?

Författare:  GL [ tor 21-05-20 18:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Blandtankning och besiktning - rapportera hur det gick h

Besiktade idag en fabriksgjord Flexfuelbil Renault Laguna 3 från 2011 med 2L M4R motor. Ren E85 i tanken.

Resultat:

CO 0,0 (0,3)
HC 11 (200)
CO2500 0,0 (0,2)
LAMBDA 1,01 (0,97 -1,03)

Författare:  zwaa [ tor 21-08-19 22:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Blandtankning och besiktning - rapportera hur det gick h

lennart e skrev:

bartosz skrev:
Användningen av etanolblandningar i konventionella bensinfordon är begränsad till låga blandningar, eftersom etanol är frätande och kan försämra en del av materialet i motorn och bränslesystemet.

Som såå många andra före dig så är det många som vill vill sprida "fake news" om etanol. Är du lika kritisk mot den etanol du köper på systembolaget?
Jag har kort på etanlol i många år, i min 745 - 88B i omkring 10 år och före det i 5 år med en 144 - 72. Vad är det som skulle kunna "fräta sönder"???
I Brasilien har dom kört på etanol (100%) sedan -70-talet, hade det verkligen fungerat om motorn skulle "fräta sönder?

Var kommer bartosz citatet ifrån? Jag har letat på hela internet och det finns inte. Och det finns ingen användare på etanol.nu som heter bartosz heller.

Hursomhelst, tron på att etanol är skadligt är vitt spridd men är ju rent nonsens. Hur skulle då E5 och E10 för att inte tala om E85 ens vara möjliga? Titta igenom kategorin "Risker" för svart på vitt. Möjligen kan en del av hysterin förklaras med att man förväxlar etanol med metanol som är mycket aggressivt mot metall.

Det finns en lobby mot etanol som bensin- och diesel- bolagen ligger bakom och de manipulerar både tillverkare och myndigheter att avråda från att prova sig fram. Och media upprepar det alldeles för okritiskt.

Garantier och försäkringar är ett allvarligt problem eftersom tillverkare och försäkringsbolag såklart tar alla chanser att skylla på etanolen. Jag har inte läst om ett enda exempel där det kunnat ledas i bevis att etanol orsakat några som helst skador på vare sig motor eller katalysator, men media upprepar ändå okritiskt påståenden om att det kan inträffa.

/zwaa

Sida 4 av 5 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/