Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-04-02 23:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-04-04 20:55 
Offline

Blev medlem: tis 07-07-17 20:43
Inlägg: 5
Ort: Kalix
Hej alla kluriga etanol fantaster!

har bland tankat min 240 (k-jet, B23E) en längre tid , har ca 60% .

Mitt problem är att den är väldigt törstig, den tar ca 1,4 L milen
Då pratar vi inte stadskörning utan mestadels landsväg med start med motorvärmare.
(tycker att det är ganska mycket, särskilt om man jämför mot vad andra här på forumet drar.)

Har förstått att luft förvärmningen spelar stor roll.
Men att även uppvärmning av bränslet kan spela in.

Tändningen är injusterad av rutinerad verkstad med bara 95 oktan i tanken.

Så den biten utesluter jag
Finns det några andra tips vad jag kan undersöka, förutom att investera i en nyare bil.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 21:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Den absolut vanligaste orsaken till att en bil med K-jetronic drar för mycket bränsle är att styrtrycksventilen har kärvat ihop i "kallt" läge. Man kan felsöka genom att mäta styrtrycket och jämföra med uppgifter i verkstadshandboken, men det är nästan enklare att ta isär styrtrycksventilen och kolla om tappen som överför kraft mellan membranet och fjädrarna har fastnat i membranlocket. Kolla också att det elektriska värmeelementet i styrtrycksventilen är helt och att det verkligen får spänning när motorn är igång.

En annan vanlig orsak är att någon av tändförställningsmekanismerna (antingen vakuum- eller centrifugaltändförställningen) har kärvat ihop eller krånglar på något annat sätt, så att resultatet blir för sen tändning under körning trots att man har vridit fördelaren till rätt tändläge vid 1500 varv/min och utan vakuum.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-04 22:09 
Offline

Blev medlem: tis 07-07-17 20:43
Inlägg: 5
Ort: Kalix
Tack!
Ska börja med att titta på styrtrycksventilen.
Om jag inte minns fel så är det den som jag måste modifierar (med två brickor)
för att kunna helkonvertera helkonvertera.
Eller är jag ute å cycklar? :?:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-05 08:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Det är precis rätt ventil du tänker på!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011