Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-04 03:30 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Har nå feks kjørt 15 mil blandet kjøring på 10 liter 30% E85 blanding, og Nokian piggfritt, så den blandingen har iallefall ikke medført høyere forbruk!

_________________
Mvh. ArneL


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-04 12:23 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Hehe, inte rart.. ehemm.. inte forvånåd / fårvåningsverd / merkligt.. (?) att man då blir forvirrad av ord som piggybacksystem.. :? :lol:

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-04 15:18 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
ArneL, jeg kjører nå piggyback på begge mine bruksbiler.
Spriten får jeg for 8,09 etter rabatter på Statoil Forus. Forbruket har øket med ca. 30% på begge bilene. Så 8,09 multiplisert med 1,3 gir 10,52. Altså er det break-even med en bensinpris på 10,52. Er bensinen dyrere går det i min lommebok. Eneste ulempe med Abcesso Flex Fuel Kit er at den er "kranglete" ved varm motor. Krever ca. 5 sek. på startmotoren. Ved f.eks. -7 i vinter spretter de i gang umiddelbart akkurat som på bensin. Ytelsen vil jeg si at er lik som før.
Ellers er det meste som på bensin. Lukter litt eddik (formaldehyd) umiddelbart etter oppstart, og så blir jo selvfølgelig rekkevidden ca. 30% kortere. Var i Danmark i april og gikk rett fra ren E85 til ren BF92 (Danmark har ikke E85). Merket ingenting, piggybacken/computeren justerte med en gang og forbruket gikk ned til det samme som det lå på før når jeg kjørte på bensin.

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-04 21:29 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Nå var det ca 10 liter 30 % blanding igjen på tanken, så jeg fylte 20 liter 50 % blanding, dvs. nå kjører jeg med nesten 50 %. Det går helt fint, men jeg tror kanskje nå at den går en tanke ujevnt, og pludrer litt ujevnt, men det er som sagt så lite at det kan være innbilning. Den starter tvert. Får se på forbruket om det øker, skal no kjøre en stund slik.

Er det noen steds i Trøndelag eller feks i Østersundsområdet man kan få montert E85 FFV konvertering? Men siden jeg liker å ta hovedservicene og EU kontrollene på merkeverkstedet (Strandveien Auto), så er det kanskje best å la bilen være original og blandtanke isteden? Usikker på om jeg kan få motorvarmeruttak der jeg bor, og det bør jeg vel også ha? Da blir det fort litt lite lønnsomt å konvertere..

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-05 21:24 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Aha! http://www.ditecbilvardcenter.eu/

Forøvrig går det veldig fint å kjøre med 50 % blanding, jeg har lyst å blande mer! Er det noen risiko forbundet med dette? Eller er det bare dumt / unødvendig?

Bild

HP Burman sjønger på jæmska!

Redigerat:

Ennu en fråga som dyker upp: Jag går ut ifrån att jag har en styrenhet som styrs av en lamdasond (hur verkar en lambdasond..?) och at den reglerar blandingsforhållandet / insprutning, och møjligen tendningstidspunkt, hvis man nu blandar i førr mycket E85, och en eventuell motorlampa tends (jag ser ingen motorlampa ljusa vid tendningspåslag, ner alla andra lampor tends), altså att det kommer en felkod i styringsenheten; vill den felkoden bara ligga i minnet vid en senare kontroll, eller vill felen hefta vid, och påverka styringsenheten och eventuellt lampan lysa tills styringsenheten nollstells på verkstad?

Jag vill inte risikera fel i styringsenheten som krever verkstadsbesøk, då vill jag heller holda meg innanfør en seker grens, som ser ut till at vara ca 50 %. (Jag vet ju inget om hvilket insprutningssystem bilen min har).

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-09 00:49 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Fra Mazdaforhandleren:

"Innsprytningssystemet er av type EFI og selvsagt styrt av lambdasonde eller Oksygensensor på Norsk.
Det eneste jeg kan fortelle hva Brasil gjelder, så var ikke bilen utstyrt med catalysator der, så den har sikkert ikke sammme programvare i styreenheten."

"Bioetanol er et tørrere drivstoff, som ikke smører like godt som bensin."

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-09 05:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Så moderna bilar som 1999 års modell har katalysator och lambdareglering även i Brasilien.
På en så modern bil kan du också räkna med att motorelektronikvarningslampan kommer att tändas som varning långt innan den verkligen får problem med lambdaregleringen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 12:59 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Forbruk 0,9 l/mil blandet kjøring på ca 50 % E85. Bilen går stillere og sterkere med dette drivstoffet! Det er som om motoren er laget for det!

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-30 22:01 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
KOSTNAD PR MIL VED BRUK AV BIOETANOL E85 med dagens priser mai 2008:

Ombygging til ren E85, forbruk ca 1 liter pr mil:

Kostnad på ombygging til FFV koster i tillegg ca 5000 kr.

8,63 x 1 = 8,63 kr pr mil

Blandtanking 50 % E85, forbruk ca 0,9 liter pr mil:

15 x 13,63 = 204,45
15 x 8,63 = 129,45
Totalt 333,9 / 30 = 11,13 x 0,9 = 10 kr pr mil DYREST!

Blandtanking 30 % E85, forbruk uendret ca 0,7 liter pr mil:

20 x 13,63 = 272,60
10 x 8,63 = 86,30
Totalt 358,9 / 30 = 11,96 x 0,7 = 8,37 kr pr mil BILLIGST!

Ren ublandet blyfri 95 bensin 13,63 x 0,7 = 9,54 kr pr mil

Konklusjon: 30 % innblanding er klart billigst, og krever IKKE ombygging av bilen!

Men miljøet vinner på mest mulig E85 selvfølgelig..

ArneL

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-30 22:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
ArneL
Hur mycket statistik har du för att säkert säga att de förbrukningar du uppger faktiskt stämmer på lång sikt?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-31 07:38 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Och även priset på E85,,,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011