Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-04-06 12:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Opel Corsa 1.2 2001
InläggPostat: fre 08-05-16 10:07 

Hej!

Har precis införskaffat en Opel Corsa 1.2 med Ecotec-motor (Z12XE) pga av att jag ska pendla tio mil om dagen i sommar. Bilen är av årsmodell 2001 och har endast gått 3500 mil. Min tanke är nu att dra ner ytterligare på bränslekostnaderna. Någon som har erfarenhet av denna modell/motor och etanoldrift. Är helt grön på detta :P

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 10:36 
Forummoderator
Användarvisningsbild

Grattis med Opel. Klokt valg:-)
Jeg kan ikke komme på at noen har skrevet noe om den bilen. Har du sjekket databasene som ligger klistret her i forumet?
I alle tilfelle er det bare å forsøke med litt innblanding. Ha i 15L E85 på en tank (antar at det er liten tank på bilen) og resten bensin. Går det bra, så prøver du å blande inn mer.

Opel omega fra 2001 er i hvert fall fullstendig OBDII-kompatibel. Hvis din også er det, er det mye mulig at din bil har en begrensning på hvor mye den får lambdaregulere før en feilkode oppstår. Skulle det skje er ikke det ensbetydende med at bilen går magert, men vil du slippe feilkoder får du bare holde deg under det kritiske nivået.

Blir du lei av blandtanking må jeg anbefale konvertering. Opelbiler liker sprit:-)

Inläggsrubrik: Mer frågor
InläggPostat: fre 08-05-16 10:45 

Tack, kommer från en opelfamilj :P Pappa kör Omega 2.5 Sport och mamma Astra Bertone, så valet var enkelt... nästa bil för mig blir en Speedster...

Men nu tillbaka till Corsan :)

Det är alltså bara att hälla i en 15L etanol och köra... det finns inget negativt som kan hända? Vad är normalt att bilar utan konvertering klarar av?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 10:55 
Forummoderator
Användarvisningsbild

Det finnes svært få, om noe, rapporterte etanolrelaterte skader, så det bør bare være å tanke. Det er litt skummelt første gang, men det venner man seg til.
Jeg kan ikke huske å ha sett noen bil med adaptivt innsprøytningssystem som klarer mindre enn 30% E85. Det ligger normalt i området 30-70% ukonvertert. Noen klarer helt opp i 100%, men det er kanskje lite sannsynlig for en såpass ny bil som din. Jeg vil anta at din bil klarer minst 50%, men det kan man altså ikke vite uten å forsøke:-)

Speedster turbo på E85 og la oss si 250hk hadde nok vært en killer. Har prøvekjørt søsterbilen Elise 111S, og det var minneverdig selv med "bare" ~140hk (dog noe lettere bil).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 14:59 

Ropen skalla, Adam åt alla! :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 12:09 

Tack så mycket för svaren.... det är väl bara att testa sig fram då. Ingen på detta forum som testat med en corsa eller annan "nyare" opel?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 15:16 

Tja.
Har testat med en corsa 1,4 visserligen av årsmodell -94.
Den klarade ca 60% E85 sen började den gå lite ryckigt.
Har nu konverterat den med btr och det fungar bra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-19 19:34 

Ok, låter ju lovande. Vad är det man bör tänka på när man börjar blandtanka... något man bör ha extra koll på och något som bör bytas osv?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-19 21:00 
Forummoderator

På en så pass ny bil är det nog inga bekymmer alls. På äldre bilar kan det ibland bli problem med hartsavlagringar från bensin som löses upp av E85 och sedan t ex sätter igen bränslefilter. Speciellt om det är en bil som har stått länge med gammal bensin i tanken, t ex hobbybil som brukar vara avställd på vintern eller en bil som av någon anledning inte har varit igång på flera år. I sådana fall får man vara beredd på ett extra bränslefilterbyte kanske några veckor eller några månader efter att man har börjat köra på E85.

Men, som sagt, om det är en någotsånär modern bil som alltid har varit i drift så behöver man inte befara några bekymmer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 21:24 

Så, då var första blandtanken gjord i Corsan.. fick bli ca 20-25% E85... funkar klockrent, alltså precis som innan :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-08 17:54 

Jag har en Opel Astra med 1,4 litersmotorn (1995 års modell), ej modifierad. Ändrat oktanväljaren i motorn från 95 till 98 oktan.
Började blandtanka för c:a 1 år sedan och blandtankar sedan december 2007 med 1/3 bensin (95 oktan) och 2/3 E85. Har bara kört stadskörning korta sträckor (c:a 25 km t.o.r varje dag) och bilen drar då c:a 1 liter/mil, men körde nu i helgen första långkörningen, c:a 60 mil med nämnda blandning. Blev förvånad över att bränsleförbrukningen då bara blev c:a 0,65 liter/mil, dvs ungefär samma som när jag kör på bara bensin. Kan det ha berott på det varma vädret?

Motorkontrollampan har aldrig tänts, bilen har för 1 vecka sedan gått igenom bilprovningen med mycket bra avgasvärden, så det har inte varit några problem frånsett att den kan vara litet svårstartad när jag inte har motorvärmare och temperaturen är under 10 grader (varmt).

Bytte till Halo-tändstift för några månader sedan och jag upplever att bilen blir lättare att starta med dessa. Kör alltid med helsyntetolja.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-10 18:47 

Men min inblandning är 67-68 % E 85, dvs avsevärt mer än 30 %. Jag har inte prövat med högre inblandning därför att jag tror att jag får startproblem när jag inte använder motorvärmare. Nu när temperaturen är mellan 20 och 25 grader är den lika lättstartad med som utan motorvärmare men redan under 15 grader börjar det märkas en skillnad.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme