Efter att ha känt suget efter att etanolkonvertera min audi ett bra tag så tänkte jag att det var dags få loss tummarna, detta gav mig knuffen jag behövde:
torbjorn skrev:
Ett annat bra förslag är samtliga modeller av VW och Audi med Mono-jetronic eller Mono-Motronic centralinsprutning. Det är framför allt 1,8 l 66 kW (90 hk)-motorer från ca 1987 till 1998 som har något av dessa insprutningssystem, men det ska även förekomma på någon 2,0 l-motor.
Det finns flera trevliga egenskaper hos de motorerna:
1) Mycket brett lambdareglerområde. Vissa exemplar går bra att köra okonverterat på ren E85 medan andra kräver en liten bränsletryckhöjning. Det beror på individuella toleranser och skillnader mellan olika exemplar. Med något höjt bränsletryck får motorn fullständiga FFV-egenskaper, dvs den går bra på vilken kombination som helst av bensin och E85.
2) Enkelt att höja bränsletrycket, eftersom bränsletryckregulatorn är isärtagbar och det är lätt gjort att lägga en bricka under fjädern.
3) Effektiv luftförvärmning, det bidrar till låg bränsleförbrukning även vintertid. Dock är förvärmningen vakuumstyrd vilket medför att motorn bara får kalluft vid fullgas eller segdragning, det märks på att bränsleförbrukningen drar iväg om man t ex drar släpvagn på backig väg och hellre segdrar uppför än växlar ner.
4) Elektriskt värmeelement i insugningsröret, som är en utmärkt kallstarthjälp. På äldre bilar slås det till direkt när man slår på tändningen om motorn är kall, då är det alltså bara att vänta 30 sekunder från tändningstillslag innan man kör startmotorn. På nyare bilar (från ca 1993 och framåt) slås dock inte värmeelementet till förrän motorn har startat, så där måste man "tjuvkoppla" det för att utnyttja det som kallstarthjälp.
Med hjälp av värmeelementet går det att kallstarta på ren E85 i alla fall ner till -20 °C, dock får man räkna med att göra två eller tre startförsök med förvärmning emellan när det är riktigt kallt.
Tack torbjörn!
Jag har i dagsläget en bil som funkar finfint, dricker 0.75-0.85 men den går ju på fossilt bränsle, det är inte intressant och jag vill ha lite mer spänning i vardagen när jag pendlar så tidigare idag tog jag mod till mig när jag stod på macken så jag hällde helt sonika i 3liter e85 & 12liter bf95, bör vara 10-12liter kvar i tanken vilket ger c:a 10% e85, och körde en runda. Noll problem, märker ingen skillnad överhuvudtaget! Det finns 25liter bränsle i tanken så i helgen blir det dags att tanka igen, då ska jag öka blandningen till 20%. Förhoppningen är 100% e85 utan att behöva öppna huven
Jag återkommer med rapport efter helgen när jag vet hur bilen reagerar på 20%.