Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-05-20 17:52 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-20 17:30
Inlägg: 4
Ort: Skåne
Efter att ha känt suget efter att etanolkonvertera min audi ett bra tag så tänkte jag att det var dags få loss tummarna, detta gav mig knuffen jag behövde:

torbjorn skrev:
Ett annat bra förslag är samtliga modeller av VW och Audi med Mono-jetronic eller Mono-Motronic centralinsprutning. Det är framför allt 1,8 l 66 kW (90 hk)-motorer från ca 1987 till 1998 som har något av dessa insprutningssystem, men det ska även förekomma på någon 2,0 l-motor.

Det finns flera trevliga egenskaper hos de motorerna:
1) Mycket brett lambdareglerområde. Vissa exemplar går bra att köra okonverterat på ren E85 medan andra kräver en liten bränsletryckhöjning. Det beror på individuella toleranser och skillnader mellan olika exemplar. Med något höjt bränsletryck får motorn fullständiga FFV-egenskaper, dvs den går bra på vilken kombination som helst av bensin och E85.

2) Enkelt att höja bränsletrycket, eftersom bränsletryckregulatorn är isärtagbar och det är lätt gjort att lägga en bricka under fjädern.

3) Effektiv luftförvärmning, det bidrar till låg bränsleförbrukning även vintertid. Dock är förvärmningen vakuumstyrd vilket medför att motorn bara får kalluft vid fullgas eller segdragning, det märks på att bränsleförbrukningen drar iväg om man t ex drar släpvagn på backig väg och hellre segdrar uppför än växlar ner.

4) Elektriskt värmeelement i insugningsröret, som är en utmärkt kallstarthjälp. På äldre bilar slås det till direkt när man slår på tändningen om motorn är kall, då är det alltså bara att vänta 30 sekunder från tändningstillslag innan man kör startmotorn. På nyare bilar (från ca 1993 och framåt) slås dock inte värmeelementet till förrän motorn har startat, så där måste man "tjuvkoppla" det för att utnyttja det som kallstarthjälp.
Med hjälp av värmeelementet går det att kallstarta på ren E85 i alla fall ner till -20 °C, dock får man räkna med att göra två eller tre startförsök med förvärmning emellan när det är riktigt kallt.


Tack torbjörn!

Jag har i dagsläget en bil som funkar finfint, dricker 0.75-0.85 men den går ju på fossilt bränsle, det är inte intressant och jag vill ha lite mer spänning i vardagen när jag pendlar så tidigare idag tog jag mod till mig när jag stod på macken så jag hällde helt sonika i 3liter e85 & 12liter bf95, bör vara 10-12liter kvar i tanken vilket ger c:a 10% e85, och körde en runda. Noll problem, märker ingen skillnad överhuvudtaget! Det finns 25liter bränsle i tanken så i helgen blir det dags att tanka igen, då ska jag öka blandningen till 20%. Förhoppningen är 100% e85 utan att behöva öppna huven :)

Jag återkommer med rapport efter helgen när jag vet hur bilen reagerar på 20%.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 18:55 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Jag skulle bli förvånad om du märker något vid 20%. Kanske vid 30% och över tiden. Med det menar jag, kanske drar den då lite mera soppa /mil.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-21 15:06 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-20 17:30
Inlägg: 4
Ort: Skåne
Projekt E85, dags 2:

Tålamodet tröt så jag tankade i 10L e85 i bilen, fanns c:a 25-30L bränsle kvar så borde ligga på 25-30% E85 nu, körde de två milen hem utan minsta konstigheter. 8)

Tyvärr har jag ingen färddator i bilen så jag kan inte kolla förbrukningen förutom när jag fulltankar så det dröjer innan någon sån rapport kommer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 14:39 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-20 17:30
Inlägg: 4
Ort: Skåne
OM bilen med e85 i tanken dricker lika mycket som när man kör på bf95, betyder det automatiskt att den går magert? Och följdfrågan blir då, hur farligt är det för motorn?

Nu har jag inte kollat förbrukningen, och jag är bara på 30% e85 så änsålänge är det ingen fara på taket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 15:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om motorn går för magert så märks det tydligt på hur den uppför sig - t ex att den verkar allmänt för svag, svarar dåligt eller med fördröjning på tvärt gaspådrag, opålitlig tomgång, ryckig gång, misständningar osv.
Som regel dyker inte alla de här symptomen upp på en gång utan något eller några av dem märks i första hand, inte nödvändigtvis vid alla slags driftförhållanden.

Dock är det sällan man kan påvisa någon tydlig ökning av bränsleförbrukningen förrän man blandar mer än 30-40 % E85 i bensinen.

På den bil du har kan du också räkna med att motorstyrsystemet sätter felkoder och tänder motorelektronikvarningslampan (om det finns en sådan).


Att låta motorn gå för magert på E85 innebär ingen risk för motorskador, till skillnad mot att köra en hårt belastad bensinmotor på för magerblandning.
Det otrevliga med att låta den gå magert är att man får stora utsläpp av kväveoxider (NOx), katalysatorn klarar ju inte av att reducera dem när det finns syreöverskott i avgaserna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 15:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
pjotr skrev:
OM bilen med e85 i tanken dricker lika mycket som när man kör på bf95, betyder det automatiskt att den går magert? Och följdfrågan blir då, hur farligt är det för motorn?

Nu har jag inte kollat förbrukningen, och jag är bara på 30% e85 så änsålänge är det ingen fara på taket.


Nej, med låg andel sprit i tanken så blir den effektivare, därför drar den mindre.
Vid en viss halt slår det lägre energiinnehållet dock igenom och börjar ta över så att l/mil förbruknignen ökar.
Någonstans därefter klarar inte systemet ibland att reglera upp bräsnlemängden mer (pga fysiska eller mjukvarumässiga begränsingar), och då börjar motorn gå mer och mer magert.
Det skadar den inte, men leder som Torbjörn säger till att 3-vägs katten inte klarar att omvandla NOx som vid lambda 1.
En motorelektroniksvarningslampa kan då tändas om det finns någon.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-25 21:41 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-20 17:30
Inlägg: 4
Ort: Skåne
Tack för svaren! Det känns bra att veta att motorn inte kan gå magert utan symptom och att det inte är farligt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011