Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 20-03-31 08:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-08 16:15 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-08 16:07
Inlägg: 1
Hej !

Jag har haft en Toyota Carine E tills nyligen gick bra med ca: upp till 80 % E85, utan någon konverterin,har nu köpt en beg. Toyota Corolla Touring 2003, skall testa med E85 50 %, och känna om det blir samma drag i motorn som med bensin 95. :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-15 20:16 
Offline

Blev medlem: ons 07-03-14 21:42
Inlägg: 4
Ort: Grödinge
Captain Algy skrev:
Hej !

Jag har haft en Toyota Carine E tills nyligen gick bra med ca: upp till 80 % E85, utan någon konverterin,har nu köpt en beg. Toyota Corolla Touring 2003, skall testa med E85 50 %, och känna om det blir samma drag i motorn som med bensin 95. :)


Tjaba!!!
Min Mazda går på 100% E85 och det är mer zoom zoom än med bensin.
Det enda jag har är HALO RING stift (kalla). KN dubbelkoniskt filter och sportsystem.
Min farsa håller på provar i sin Mazda 626 2.2I och han märkte att även där blev det mer zoom zoom i.
Å deflesta jappsarna är väldigt lika i teknik, Japanarna är ju de som har bäst utvecklade motorer och mest avancerade styrsystem (EGI/EFI) boxar.
Klarar sig båda Mazdorna så ska det inte vara några problem i din heller. Första 2.2I motorn kom redan 1983...Vad jagvet fanns ej E85 då. Motorn i min 323F är bpze motorn som redan kom 1989 fast min bil är från 1997.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-15 20:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Man ska inte dra alla japanska bilar över en kam. Mazda och Toyota använder ju t ex inte samma underleverantör för motorstyrsystemen.

På en så pass ny bil som '03 är det mer strängt reglerat i samband med typgodkännandet hur mycket lambdaregleringen får korrigera åt olika håll osv än vad det var på äldre bilar med katalysator.
Om man börjar blandtanka utan konvertering så bör man i förväg ha skaffat sig möjlighet att läsa av felkoder (testuttaget är standardiserat och det finns billiga handterminaler alternativt interfacekablar till dator att köpa). Var uppmärksam på om motorelektronikvarningslampan tänds eller om motorn börjar gå dåligt på något sätt, läs då av felkoder för att se vad styrsystemet klagar över och försök dra klyftiga slutsatser om vad som ska göras åt det.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011