Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 05:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Saab 900 GLi -84
InläggPostat: lör 08-06-21 12:02 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 50
Ort: Gefle
Hej!

Tänkte bara dela med mig av mina E85 erfarenheter. Konverterade min Saab 900 GLi -84 med BTR, och det funkade ju som det skulle. Bränsleförbrukningen låg på runt 1.1L/milen blandad körning. Provade att helt ta bort BTRen och bilen startade konstigt nog direkt!

Upplevde att motorn gick bättre på E85 utan BTR än med. Drog runt 1L/milen blandad utan BTR med 100% E85 i tanken.

Gamla Saab 900 med mekanisk insprutning verkar ju hålla för E85 rakt av :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-21 20:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Får jag fråga var du kopplade in en BTR i ett K-jetronic-system? På det insprutningssystemet påverkas bränsleblandningen inte nämnvärt av att man ändrar bränsletrycket, och trycket är redan från början betydligt högre än i vanliga elektroniska insprutningssystem (omkring 5 bar).

Det man brukar göra för att konvertera ett sådant system är att SÄNKA det s k styrtrycket (det bränsletryck som "håller emot" på översidan av bränslemängdmätarens ventilslid), genom att bygga om styrtrycksventilen. Det finns gott om trådar här på forumet om detta.

Nu är det mycket vanligt att styrtrycksventilen kärvar ihop eller att det elektriska värmeelementet i den går sönder, båda de fallen leder till att styrtrycket blir för lågt och bränsleblandningen för fet, det är mycket möjligt att en bil som lider av det felet går ganska bra på E85 utan vidare. Men det är alltid bättre att åtgärda felet och återställa styrtrycksventilens funktion, och därefter bygga om den. Om den är hopkärvad riskerar man att kärvningen släpper och ställer sig i något annat högst olämpligt läge en vacker dag.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011