Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ford Escort 1.8 -95
InläggPostat: tis 08-07-01 21:53 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-01 20:19
Inlägg: 12
Ort: Umeå
Tjejen börjar bli lite intresserad av e85 oxå.
är det nån som testat hur hög inblandning denna klarar?
den där listan gav inte så mkt.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-01 22:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Visst är det Zetec-E -motorn och en ganska sen variant av EEC-IV?

Det finns folk som har kört sådana bilar okonverterat på ren E85 och inte reagerat på att de har gått särskilt dåligt, medan däremot mer motorkunniga personer har haft andra åsikter. De har ju tyvärr ingen motorelektronikvarningslampa som säger ifrån när systemet inte längre klarar att lambdareglera. I praktiken verkar gränsen för de senare EEC-IV som är både luftflödes- och undertrycksstyrda ligga på runt 50 % blandtankning.

Rent undertrycksstyrda varianter av EEC-IV (exempelvis Scorpio V6 från runt 1990 och de flesta amerikanska Ford från den tiden) har större lambdareglerområde och klarar betydligt mer blandtankning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 06:53 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-01 20:19
Inlägg: 12
Ort: Umeå
okej.. det finns väl bara ett sätt att ta reda på vart gränsen går :twisted:

men, rätta mig om jag har fel.. men v6motorerna 2.8 o 2.9 i scorpio oavsett årsm. använder väl luftmassemätare. endast 24v versionen av 2.9 som kör enbart på map o tps?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 07:24 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Precis,, runt 50% E85 torde inte vara några problem med denna utan mer åtgärd utom möjligtvis nollnaing av styrdonet som har god verkan på dessa modeller, som den egna dåvarande escort -92 med EEC-IV styrdon, sedan anslöts enkelt en klassisk Malpassi på returen och bränsletycket höjdes från 2,1 Bar till dryga 3,2 Bar för ren E85 drift och full lambdareglering och gled även igenom nålsögat med rena papper och såldes sedan så som etanolbil.

Men som sagt, konverterings sätten är många mer eller mindre bra fungerande. :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 08:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
zorro_ac skrev:
okej.. det finns väl bara ett sätt att ta reda på vart gränsen går :twisted:

men, rätta mig om jag har fel.. men v6motorerna 2.8 o 2.9 i scorpio oavsett årsm. använder väl luftmassemätare. endast 24v versionen av 2.9 som kör enbart på map o tps?


På tidiga Scorpio 2,8 V6 utan katalysator finns det både tryckgivare och två mekaniska luftmängdmätare, med katalysator har åtminstone 2,8 l stötstångsmotorn bara tryckgivare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011