Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 05:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-07-02 22:20 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 22:18
Inlägg: 6
Ort: Från
Kört på etanol i ett par hundra mil nu. Började med att blanda i lite och ökade därefter med 5 l varje tank. Men nu har jag stött på problem, vid ca 40% etanol så börjar bilen rycka precis när jag startar den och ger gas utifrån garaget, även när jag accelererar precis efter att jag startat med kall motor. Det händer alltid på samma ställen. Kring 1krpm-2krpm och det är när jag precis ska backa eller svänger kraftig höger. Någon som kan hjälpa mej löra problemet? Jag kör gärna på högre % etanol i framtiden.

Bilen är hursomhelst en Audi 80 -92 med Abk motorn. Bytte olja och filter efter typ 200 mil när jag började blanda. Bytt sedan stift och det där köret. Det enda jag inte bytt är soppafiltret. Kan det vara problemet för mej? Känns precis som om bilen inte får soppa när den rycker.

Bilen är inte på några sätt ändrad för att köra på etanol, helt orginal. Det konstiga för mej är att bilen drar mindre soppa nu med etanol inblandat. marginell sett, själv hade jag räknat med en ökad bensinförbrukning. Känns som om bilen kan gå lite snålt just nu, något jag borde ändra på?

Här är iaf min lista på vad jag tankat och hur mycket bilen dragit.

Liter Procent

Etanol 95 oktan Etanol 95 oktan l/mil


63,85 0 1 0,884104126

62,42 0 1 0,856241427

65,07 0 1 0,891369863

10 55,07 0,153680652 0,846319348 0,907531381

15 48,36 0,236742424 0,763257576 0,883066202

20 45,15 0,306983883 0,693016117 0,852525517

25,12 39,08 0,391277259 0,608722741 0,864413626

20,01 41,82 0,323629306 0,676370694 kör jag på nu


Jag tankar alltid på samma ställe så bränslet är inget som kan spela in.

Någon som har något bra svar på varför allt gör som det gör?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 22:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag skulle tro att du har kommit till gränsen för vad lambdaregleringen klarar av, så att bränsleblandningen börjar bli lite för mager.

Vad har den för insprutningssystem? Gissningsvis KE-jetronic eller Digifant?
Har bilen någon motorelektronikvarningslampa? Förekommer det i så fall att den lyser?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 22:32 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 22:18
Inlägg: 6
Ort: Från
torbjorn skrev:
Jag skulle tro att du har kommit till gränsen för vad lambdaregleringen klarar av, så att bränsleblandningen börjar bli lite för mager.

Vad har den för insprutningssystem? Gissningsvis KE-jetronic eller Digifant?
Har bilen någon motorelektronikvarningslampa? Förekommer det i så fall att den lyser?


Det hela började vi 40% inblandning, har gått ner till 33% nu igen för att se om det löser sej. Måste säga att jag har inte en blekaste om det där med insprutningssystemen. Har försökt läst mej till det men vet ingenting om det. Har snikmodellen så har inga varningslampor alls i bilen i princip. Har dock ett tjutande ljud som dyker på allt oftare när jag startar bilen. Började höra det ibalnd för kanske 4-6 månader sedan. Nu hör jag ljudet allt oftare. Kan inte heller lära av några felkoder via obd kontakten eftersom vid är en delad kontakt. vag special? Är ljudet jag hör en felkods indikering?

Såg föresten att mina siffror var i en enda röra. Det handlar iaf om hur många liter av varje jag tankat, hur många procent det motsvarar och sist bränsleförbrukningan. Är dock lite orolig för att den ligger kring 0,8-0,9 förtfarande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 22:45 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 22:18
Inlägg: 6
Ort: Från
Styrsystemet du pratar om där var alltså inte digifanten utan den andra om jag fattade det hela rätt? (kom inte ihåg vad det hette)

Hmm. Lambdan som spökar säger du, har du något tips på hur jag han kontrollera det? En universal kostar ju 1000-1500:- beroende på poler. Modellanpassad ännu dyrare. Inte mitt soppafilter som spökar tro? Det är bara det där rycket som kommer vid acceleration någonstans mellan 1000-2000rpm, och nästan alltid vid kall motor.

Någon som har någon aning om varför bilen "tjuter" ibalnd vid start? Varningssignal?


Senast redigerad av saabmosare ons 08-07-02 22:46, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 22:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ok.

KE-jetronic känner man igen på att det inte finns några elanslutningar på spridarna, men det går var sin slang (oftast en styv metallomspunnen slang) från bränslemängdmätaren till varje spridare.
Digifant, Motronic och liknande system har elanslutningar till spridarna, och samtliga spridare matas med bränsle från ett rör, s k fuel rail, som går längs med motorn och har en avgrening för varje spridare.

De flesta svensksålda VAG-bilar från början av 90-talet har av någon anledning ingen motorelektronikvarningslampa fastän allt är förberett för den - utgång för den på styrdonet finns, plats i instrumentblocket finns osv. Lampan fanns fram till 89 års modell på de bilar som hade tillräckligt intelligent styrsystem, sedan försvann den från '90 eller 91 och återkom framåt '99.

På bilar av den generationen gör man felkodsavläsning genom "blinkkoder".
Man ansluter en lysdiod (eller lampa på max 1,2 W) från en pinne i testuttaget till + 12 V (den motsvarar för övrigt motorelektronikvarningslampan), och så ordnar man en återfjädrande strömbrytare från samma pinne till jord.
Avläsningen går till så att man jordar testuttaget via strömbrytaren i några sekunder medan motorn går på tomgång, släpper strömbrytaren och räknar sedan blinkningar på lampan. Varje felkod består av fyra siffror, alltså fyra grupper av vardera 1-4 blink. På en del Audi har man dragit fram testuttaget till ett par hylsor på bränslepumprelät, så att man kan sätta i en flatstiftsäkring där för att ordna jordningen.

Testkontakten kan se ut på olika sätt. I enklaste fall är det ett enda löst flatstift som hänger ut ur kabelstammen på något lättåtkomligt ställe (t ex där den går genom torpedväggen). I så fall brukar flatstiftet vara gult och kabeln vit/röd. Eller också är det ett svart/vitt kontaktblock med tre eller fyra hylsor. Om det är tre hylsor, så är det den ovannämnda diagnossignalen, jord och +12V. Om det är fyra hylsor, så finns dessutom en ledare för datakommunikation med t ex VAG-COM (en direkt föregångare till OBD-II).

Det där tjutande ljudet, hörs det när du släpper startnyckeln efter att ha startat? I så fall är det förmodligen något lager eller planetväxeln i startmotorn som behöver rengöras och smörjas. Det är då lämpligt att plocka isär och göra i ordning startmotorn per omgående, så kanske du slipper ett störande haveri.
Ibland kan sådana ljud också komma från spännrullen för generatorrem eller kamrem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 22:50 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 22:18
Inlägg: 6
Ort: Från
Trevlig läsning. Ska läsa det i morgon igen när jag är piggare i skallen. :)

Nu förstod du inte mej om tjutet. Det är alltså inget vinande lagerljud eller liknande utan låter som ett högtalarljud. Liknande ljud som en dator kan ge ifrån sej ifrån den lilla varningshögtalaren som oftast litter fram i datorerna.

Ljudet hör precis när bilen har startat, inget när jag kör startmotorn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-02 22:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Att lambdaregleringen inte fungerar som den ska KAN naturligtvis bero på att lambdasonden är dålig, men det kan också ha andra orsaker. Hur det än är så ska man inte provbyta lambdasond innan man åtminstone har läst av felkoder och klurat ut vad de betyder.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Tjutandet
InläggPostat: tor 08-07-03 15:37 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 19:47
Inlägg: 39
Ort: Från
Det är ju inte helt ovanligt att tjutande i en högtalare kan komma från generatorn. Kanske den börjar ge sig och har svårt för att ladda ordentligt? Kanske detta även kan påverka tändspolen/spolarna så dom ger en svagare gnista och med det går bilen kasst? Tror det behövs ordentlig gnista för att sätta fyr på etanolen/mixturen jämfört med vad som krävs för ren BF 95.

Hur är det förresten med soppapumpen? Jag skulle nog bytt soppafilter och om generatorn bevisligen är i gott skick och det inte hjälper med ett byte av soppafilter (vilket är en vanlig servicepryl) så tycker jag du ska kolla lite extra på pumpen. Kanske bilen gått långt? Kanske det släppt massa avlagringar ifrån bränslesystemet som gör att pumpen fått nog och kanske även filtret?

Börja med att kontrollera att dom vanliga servicepunkterna är okej. Det är en bra början för att undvika onödiga driftstörningar.


/Tobias

_________________
Renault Megane Scenic RN -98 1,6 e. 100% E85 Uppenbarligen Flexifuel!? Tack Renault!

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-03 19:06 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 22:18
Inlägg: 6
Ort: Från
Laddar ska den då göra. Men jag skall ta och mäta upp exakt vad den laddar så får vi se. Serva är jag noga med att göra så allt är i sin ordning bortsett ifrån det där filtret som inte blivit bytt av mej under det året jag ägt bilen. Den har inte heller gått så farligt långt. Ligger på 17400 nu tror jag, och har inte haft några problem med pumpen tidigare. SKulle den ha gått under de här ca 300 milen jag kört på etanol så måste jag börja håller med allt folt som säger att etanolen förstör bilarna. Men som sagt. Kan vara det också. Men den rycker som sagt bara till vid acc. från låga varv och när motorn är kall.

Saker att kolla.
Laddning
Lambda
Soppapump
Soppafilter
Något mer som kan vara bra att ta sej en titt på?

Ljudet är långt ifrån ett generatorljud. Det följer ju varvtalet och viner, mitt ljud är ett tjut. Så jag tvivlar på att det är generatorljudet jag hör.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-04 08:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Hej !

Hmm...

Du kanske har möjlighet att ta en eller några kompisar till hjälp
att lokalisera VAR ljudet kommer ifrån...

Sedan upplevs E85 som "svagare" när motorn är "kall"...
Kall i den meningen, menar jag att motorn är kall
tills dess att den når normal driftstemperatur ca 80grader...

Som alla vet är etanolen lite trögtänd...
Därför är det inblandat ca 14% bensin i E85 för att förbättra
bränslets tändegenskaper...

Kanske att tjutande ljudet kan komma från servostyrningen...
Långsökt..men...

Lycka till med felsökningen !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: förstör
InläggPostat: fre 08-07-04 08:23 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 19:47
Inlägg: 39
Ort: Från
Det är ju inte etanolen i sig som förstör en pump utan dess rengörande egenskaper som både sätter igen filter och sätter igen pumpar.

En annan grej, innan du börja riva i bilen så hade jag nog mätt upp soppatrycket med, kanske inte det hänger med när bilen ökar i varv då den rycker vid acc. Hur som helst så tycker jag det låter som om bilen går för magert.

Du har inte kollat hur stiftens bränning ser ut?

/Tobbe

_________________
Renault Megane Scenic RN -98 1,6 e. 100% E85 Uppenbarligen Flexifuel!? Tack Renault!

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-04 22:38 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-02 22:18
Inlägg: 6
Ort: Från
Ok. Det är mao. skiten som etanolen löser upp som förstör pump mm.? Blev jag genast mycket klokare. Soppatrycket kan det också vara som du säger. Något sådant har jag aldrig mätt upp, hur går jag tillväga? Kopplar på en manometer? Hur?

Bytte stift för kanske 100 mil sedan. Jag som är van 2-takt tyckte att dom var lite vita och med lite korn på. Har en bild någonstans som jag tog på dom i samband med bytet. Men andra som kollade på dom tyckte att dom såg ut som dom skulle i princip.

Ljudet är jag övertygad om att det kommer ifrån något som har med elektronik att höra, högtalare (inte radions) eller någon box av något slag, hur dom nu kan låta. Eftersom det kommer oregelbundet så är det svårt att ta med en kompis att kolla.

Måste bara säga att det var ett trevligt forum, såhär mycket hjälp som jag fått här har jag inte fått i alla trådar totalt jag skrivit på garaget om olika saker. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-07-05 09:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
För att mäta bränsletrycket kan man sätta ett T-stycke på inkommande bränsleslang till spridarröret och koppla in en manometer till det. I bästa fall kanske bilen har ett förberett mätuttag - en slangnippel som är igenpluggad med skruv + kopparpackning, eller en schraderventil (modell bildäcksventil) på spridarröret. Mätningen gör man med motorn på tomgång och vakuumslangen till bränsletryckregulatorn bortkopplad. Alternativt kan man bygla förbi bränslepumprelät så att man kan ha bränslepumpen igång fast motorn står stilla.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011