Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 06:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-07-15 22:23 
Offline

Blev medlem: tor 08-06-19 09:03
Inlägg: 5
Ort: Från
Hej...

Jag sitter och funderar på hur mycket jag skulle tjäna om jag skulle tanka min bil med 95 och etanol, nån sida som finns eller sätt / formel som är begriplig?

Ex om jag kör en fiesta 1.1 som drar teoretiskt sett drar 1 L milen kanske
och tankar 50/50% blandning hur mycket tjänar jag på det om jag nu tjänar nått alls?

Finns det nån sida eller något sätt att räkna ut om jag tjänar nått på det, vet ju att etanolen vitt allt jag läst så gör den att bilen drar ca 25-35% mer.

Bensinen ligger ju på nu på jet 13.89
Etanolen ligger på 8.70 om jag minns rätt..

Hjälp mig gärna.. snälla antar det finns fler som undrar.

//Cenox


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08-07-15 23:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
cenox skrev:
Hej...

Jag sitter och funderar på hur mycket jag skulle tjäna om jag skulle tanka min bil med 95 och etanol, nån sida som finns eller sätt / formel som är begriplig?

Ex om jag kör en fiesta 1.1 som drar teoretiskt sett drar 1 L milen kanske
och tankar 50/50% blandning hur mycket tjänar jag på det om jag nu tjänar nått alls?

Finns det nån sida eller något sätt att räkna ut om jag tjänar nått på det, vet ju att etanolen vitt allt jag läst så gör den att bilen drar ca 25-35% mer.

Bensinen ligger ju på nu på jet 13.89
Etanolen ligger på 8.70 om jag minns rätt..

Hjälp mig gärna.. snälla antar det finns fler som undrar.

//Cenox


Titta här: http://www.etanolexperten.se/

Kolla på vänster sida så hittar du det..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08-07-15 23:42 
Offline

Blev medlem: tor 08-06-19 09:03
Inlägg: 5
Ort: Från
Har tittat men inget direkt som motsvarar vad jag är ute efter.

Letat efter en direkt konverterare med på nätet samt försökt räkna ut det själv men får resultatet att e85 som finns på JET motsvarar i blandbrukning samma resultat som med ren bensin och det går inte direkt ihop i mitt huvud.

8.50 motsvarar ju 11.05 kr i normalförbrukning jentemot bensin om e-85 drar 30 % mer och på en 40 tank e det 60 kr intjänat, men det betyder ju att jag måste tanka en extra gång om jag ska åka exakt lika långa sträckor motsvarande normal utsatta sträckan..

jag kan nog ha blandat ihop detta duktigt så måste ju fråga hur jag räknar och vad jag ska göra.. tack på förhand och hoppa ni har överseende med mina skumma frågor som ev duker upp. ja som nu märker är jag förvirrad.. hjälp mig gruvligt.. känner mig ganska blåst för en gång skull


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-16 14:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Jag måste ha missförstått vad du menar? Jag tycker att länken jag skrev gör exakt det du efterfrågade.. Citat: Jag sitter och funderar på hur mycket jag skulle tjäna om jag skulle tanka min bil med 95 och etanol, nån sida som finns eller sätt / formel som är begriplig?

Går man till sida jag länkade till och klickar på "Beräkna hur mycket du tjänar på att tanka etanol!" på vänstersidan så öppnas en ny sida.

Fyller du i värdena du skrev i ditt första inlägg där och skriver att du låt säga kör 1000 mil per år så ser du att du kommer att tjäna 2595 kr/år.

Detta är ju då ungefär 2,60 kr/mil.

Självklart måste du tanka oftare om bilen drar mer? Och har du låt säga tio mil till en bensinstation så kanske det inte lönar sig..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-16 18:45 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Citat:
Upp till ca 40% inblandning minskar bränsleförbrukningen med i genomsnitt 10%.
Över ca 60% inblandning ökar bränsleförbrukningen med ca 10-20%.



Jag har sagt det förrut och säger det igen, den räknaren stämmer inte alls med min bil. Den stämmer heller inte med flera andra tester jag läst.
Jag misstänker att det finns många som omedvetet kör annorlunda när man håller på med sådana tester. Bäst är att låna ut bilen till någon som inte har en anning om att det testas. Jag har låtit hustrun köra ett tag... När jag själv kör, så blir det mera "ecodriving" än när hon kör. Med etanol i tanken vill man snåla ännu mer...

Någon förbrukningsminskning har jag aldrig upplevt. Min bil klarar adaptering till E58-E60 och då drar den 24-27% mer än på 95-oktan. Detta stämmer även med andras erfarenheter med samma biltyp. Har gjort dessa tester över flera hundra mil för att jämförelserna ska bli någorlunda korrekta. Gjorde även ett 1000-milatest med 98 oktan för att se vad som händer då, gav ingen som helst minskning av förbrukningen men hålet i plånboken blev större. Idagsläget ger E58-E60 i min bil en besparing på 2-2.20 kr/mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-16 23:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Han skriver iofs att det är ungefärliga siffror. Skiljer väl på olika bilar, årstid, körsätt mm.

Själv tycker jag att förbrukningen snarare verkar ligga över än under +30% när det talas om FFV-bilar i pressen t.ex.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-17 06:45 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Och jag har med nämt det förut,, att man skall ta dessa givna värden med en nypa salt och kan skilja en del!

Och visst självklart spelar körförhållandena in stort, men denna "uträknare" är ändå uträknad dels från egna alla fordon genom åren till en hel del av alla dom hundratals som delget mig sina förbruknings erfarenheter, men visst naturligtvis kan det ha förekommit en del glädjesiffror även där, men det friskriver jag mig i från och har överlag fått positiv och även ofta överensstämmande feedback om denna räknare. :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-29 07:51 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-29 07:46
Inlägg: 1
Jag är också ute efter hur mycket man sparar egentligen. Gjorde testet och skulle alltså då spara 5-6000:- per år med 25% etanol i tanken.

Min bil är en Daewoo matiz år 2000. Drar cirka 0,54 blandad 95. Vad jag är ute efter är att spara in mer pengar iallfall då jag gör långa färder genom sverige varje helg.

Frågan är bara om det verkligen skulle bli så att jag sparar så mycket pengar om jag slänger i 25% etanol i bilen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-29 20:26 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Citat:
Frågan är bara om det verkligen skulle bli så att jag sparar så mycket pengar om jag slänger i 25% etanol i bilen.


Enklast är att inför en sådan resa tanka i 25% E85 och köra. Tanka sedan upp och kolla in din förbrukning. Då är det enkelt att räkna ut hur mycket det:
A Har gått i faktisk förbrukning
B Din kostnad med aktuell blandning
C hur mycket du sparat med aktuell blandning.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011