Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-08-30 12:31 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Finner ingenting om noen har erfaring med å blandtanke Toyota Hiace?

Dette er en driftssikker vare og kombibil som kan kjøpes billig som bensinbil på bruktmarkedet, da dieselutgavene er så ettertraktet at de blir vanskelig å få tak i og blir dyre. Bensinutgavene bruker litt mye drivstoff, men må jo være ypperlig å satse på hvis disse kan blandtankes?

VW Caravelle osv. er tilsvarende biler men i likhet med andre tyske og europeiske bilmerker er dem beheftet med flere verkstedbesøk, feil, og dyrere deler, enn asiatiske bilmerker.

Pga bilprisene her i Norge må man kjøpe eldre biler enn hva som er vanlig enn feks i Sverige og Tyskland. Jeg har desverre gjort den feilen å kjøpe feks gamle VW og Volvo, som ga meg dyre reparasjoner, etter en rekke med gamle Toyota som aldri ga meg noen overraskelser, så denne feilen gjør jeg ikke igjen!

Kjører for tiden en blandtanket Mazda, men kunne gjerne tenkt meg en stor kombi som feks Hiace.

Forøvrig er jeg overrasket over at de fleste på dette forum nesten utelukkende kjører europeiske biler? Det er ingen tvil om at de er knallgod på kjøreglede, men driftsikkerhet, dele, og verkstedpriser ligger som regel etter de asiatiske merkene, og dette blir tydeligere jo gamlere bilen blir!

Ja jeg vet at de fleste bygges i Europa uansett, men det er jo med asiatisk kvalitet på fabrikk, deler, og kvalitetskontroll.

Jeg tror at det mest økonomiske bilholdet, iallefall for oss i Norge, er å kjøre en eldre "japaner" med bensininnsprøytning på etanolblanding!

_________________
Mvh. ArneL


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 13:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
huanamej köp ingen diesel den så kostar diesel minst lika mycket som bensin
en diesemotor som pajar är snuskigt dyr att reparera, jag tänker på inprutningspumpen, hur det är med fordonskatter i norge vet jag dock ej
min uppfattning är att diesel hör hemma i större/tyngre fordon som tex. bussar, lastbilar, entrepenadmaskiner, järnvägslok etc. :mrgreen:
det man kan göra är att hyra eller låna den bilmodell som man är intresserad av och prova att blandtanka
vill man konvertera så kan kontakterna på japsar vara av en ovanligare typ
tex:
http://www.ecoflex.dinstudio.se/gallery1_8.html
en artikel om bilnasare som avråder en att skaffa dieselbil:
http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel ... tid=525107

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 14:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vilken årsmodell på Hiace tänker du dig? Ta reda på vad motortypen heter i den aktuella typen av Hiace och kolla vad det finns för erfarenheter här på forumet från Toyota personbilar med samma slags motor av ungefär samma årgång. Det skulle inte förvåna mig om det är frågan om ungefär samma slags motor som man kan hitta i Camry och liknande modeller.

Problem med spridarkontakterna får man bara om man ska montera ett piggybacksystem med färdig kabelstam, så det är inget man behöver bekymra sig över vid blandtankning eller om man väljer någon annan konverteringslösning (t ex piggyback som levereras utan kabelstam där man ändå måste klippa och skarva in sig i bilens originalkablage).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-01 23:16 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Fant en Hiace på Excel regnearket deres som blandet over 80 % E85 i bensinen ukonvertert, så dette lover godt!

Forøvrig ser de fleste Toyota ut til å tåle mellom 50 og 80 % innblanding, så hvis man kombinerer fordelen Toyota har med sin høye driftssikkerhet, kundetilfredshet, og muligheten for høy innblanding av E85, så må jo Toyota generelt være et ypperlig kjøp!

Siden E85 likevel er en "blanding", så holder det jo egentlig bare å blandtanke når man kan blande inn 50 % eller mer.. Etanolkonvertering til 100 % E85 gir jo likevel ingen avgiftslettelser i Norge.

Det eneste er vel at man får sjekke gamle bensinslanger og bensinfilter litt oftere..

Myndighetene i Norge oppfordret med sin avgiftspolitikk til å kjøpe små diesel personbiler med lav CO. Når så de fleste hadde gjort dette ble årsavgiften (vegavgiften) høyd på dieselbiler uten partikkelfilter, mens bensinbiler fikk lavere årsavgift! Og dieselprisen/avgiften pr liter ble høyere enn for bensin! Ja, folk ble forbannet! Nå valgte nok de fleste pga dette biler med partikkelfilter, og så viser det seg altså at dette kan føre til dyre vedlikeholdskostnader! Pga massiv overgang til kollektivfelt har mange kjøpt moped / scooter. Disse kunne man parkere overalt før, nå får man bot hvis man ikke parkerer på MC-parkering! Det er vel like før jeg må betale avgift for min vanlige sykkel! Tusener står i kø for å kjøpe elbil, når det kommer mange nok av dem på veiene blir vel alle avgiftsfritak tatt bort en etter en tenker jeg! Det første som ryker er nok tillatelsen til å kjøre elbil i kollektivfelt.. Miljøpolitikken står nemlig bokstavelig talt i veien for avgiftspolitikken!

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 06:29 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
ArneL skrev:
Myndighetene i Norge oppfordret med sin avgiftspolitikk til å kjøpe små diesel personbiler med lav CO. Når så de fleste hadde gjort dette ble årsavgiften (vegavgiften) høyd på dieselbiler uten partikkelfilter, mens bensinbiler fikk lavere årsavgift! Og dieselprisen/avgiften pr liter ble høyere enn for bensin! Ja, folk ble forbannet! Nå valgte nok de fleste pga dette biler med partikkelfilter, og så viser det seg altså at dette kan føre til dyre vedlikeholdskostnader! Pga massiv overgang til kollektivfelt har mange kjøpt moped / scooter. Disse kunne man parkere overalt før, nå får man bot hvis man ikke parkerer på MC-parkering! Det er vel like før jeg må betale avgift for min vanlige sykkel! Tusener står i kø for å kjøpe elbil, når det kommer mange nok av dem på veiene blir vel alle avgiftsfritak tatt bort en etter en tenker jeg! Det første som ryker er nok tillatelsen til å kjøre elbil i kollektivfelt.. Miljøpolitikken står nemlig bokstavelig talt i veien for avgiftspolitikken!


Når engangsavgiften på dieselbiler ble satt ned, ble det gjort klinkende klart at det kom til å bli høyere avgift på bruk av dieselbiler framover. Dieselavgiften er dog langt lavere enn bensinavgiften, av fullstendig uforståelige grunner.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011