Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 24-05-01 22:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-09-15 11:13 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-15 11:07
Inlägg: 2
Jag tankade i e85 i min mondeo, först 50/50 blandning av e85/95oktanig bensin, det gick problemfritt, sedan testade jag med 20 liter e85/10liter 95-oktan och då började bilfan hosta, gå dåligt, ojämn tomgång o.s.v.

Det känns som den går okay första minuterna efter start men sen när lite värme börjar komma så börjar tomgången svajja och den går ojämt

Tänkte att om jag fyller upp med bensin igen så ska problemen försvinna men icke, har säkert fyllt upp med 30 liter bensin nu och den går inte ett smack bättre.

bilen är en ford mondeo -96 med 2 liters 16V zetek motor

Vad tror ni det kan ha blivit för fel? vad ska jag göra åt det?

Tack på förhand /Henri


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 11:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det absolut vanligaste felet när tomgången krånglar på en Zetec-motor är att tomgångsventilen kärvar. Den är rätt svåråtkomlig, sitter antingen hängande under insugningsröret eller på vänster sida (sett i färdriktningen) av det. Den sitter i varje fall flänsmonterad mot insugningsröret med två skruvar. Var försiktig när du tar loss den så håller nog packningen.
Om det visar sig vara fullt med smuts i den så är det bara att tvätta rent med bensin och tandborste så gott du kommer åt, eventuellt blötlägga ventildelen av den (inte magnetspolen) i bensin några timmar om smutsen är svår att få bort.
Prova sedan att lägga på en variabel likspänning ungefär 0-10 V och se att ventilsliden följer med snällt utan att kärva när spänningen varieras. Se dock upp med att vissa tomgångsventiler har en diod inbyggd parallellt med spolen, den kommer att kortsluta om du lägger på spänning med fel polaritet. Alltså bäst att använda en spänningskälla som strömbegränsar till t ex 1 A, eller att ha en glödlampa inkopplad i serie till att börja med.

Om inte detta hjälper, så är det lämpligt att läsa av felkoder. Om bilen har EEC-IV motorstyrsystem så kan man inte använda en vanlig OBD-felkodläsare utan då är det "blinkkoder" som gäller. Testuttaget är trepoligt och hänger ut från en kabelstam i motorrummets högra bakre hörn. Det finns gott om anvisningar för felkodsavläsning på nätet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 14:21 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Knepigt, har själv tre mondeosar, alla med denna 2,0 zetec motorer och dessa har gått klockrent på på dom flesta blandningar, och den första en 94:a innan tex den numer klassiska regulatorn "upptäckts" så kördes det först på 50/50 blandning helt utan problem för att sedan gå lite som du beskriver med mera etanol att den då går för snålt.

Så efter att nollat minnet till styrboxen genom att lossa ena batterikabeln en stund så gick bilen kanonbra igen och fortsatte så i mer än 5000 mil på ungefär 70% E85 sommar som vinter utan minsta problem, tills då denna Malpassi regulator minterades och det kördes ytterligare 2000 mil innan den såldes som etanolbil.

Sedan är det beroende på om denna är en tidig eller sen 96:a som då kan ha det nya OBD2 uttaget som då sitter under en lucka i panelen ovanför pedalerna och ser lite ut som en 16 pinnars scart uttag och då passar en universal handavläsare för några hundra.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 15:50 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-15 11:07
Inlägg: 2
tack för era svar..jag ska gå ut och koppla loss ena batteripolen tills imorron som första åtgärd och se hur det går!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011