Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-04-06 18:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Golf 1.6 FSi - 04
InläggPostat: lör 07-02-24 11:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 588
Ort: Lyckeby Blekinge
dett förra forumet krashade
men nåväl
jag kör ovanstående på 0 - 100 % E85 utan någon som helst konvertering
men kan vara svårstartad under 10+ grader vid ren E85 drift
motorindikatorn vill tändas vid mer än 25 % E85 inblandat
den blir klart piggare på ren E85. när jag kommer till en korsning och ska svänga kan jag behålla 3:an i istället för att gå ner till 2:an
har ännu ej luskat ut var motortempgivaren för motorstyrdonet sitter, tänkte annars monterat en NTC-motstånd och brytande tryckkontakt för kallstart,
fn. går den på BF95okt spetsat med ca 30% E85 vinterkvalitet pga av det höga priset på E85
Bild

8)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-02-27 11:24 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
Hallå.

Jag har lurkat lite i det du nämner på en Audi A6 2,7 -00.

Måste fråga om ditt användarnamn, är du Biltema anställd eller stor anhängare av 10/30oljan?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-28 21:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 588
Ort: Lyckeby Blekinge
mr-bear skrev:
Hallå.

Jag har lurkat lite i det du nämner på en Audi A6 2,7 -00.

Måste fråga om ditt användarnamn, är du Biltema anställd eller stor anhängare av 10/30oljan?



nej jag är inte biltemaanställd
ej heller någon anhägare av denna olja (fast jag har ca 1 liter av denna olja i, spetsad med helsyntet i motorn för tillfället)
jag pratade med en bilmek för en del år sedan om kamaxlar som blev uppätna på tex. opel ford volvo mfl. och när denna frågade bilägarna vad dom brukade använda för olja så var ofta svaret: Tapp , Ok, 10w30,,
tapp var en extremt billig olja som bla. såldes av ICA-Quantum gjord på begagnad olja, typ 49:- för 4 liter
alla bilhandlare /bilverkstäder varnade för denna olja: 1 meter med denna olja i motorn så är garantin förverkad , har även hört uttryck om att den är så dålig att en oljekanna skulle kunna skära ihop

8)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 06:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Det finns många andra orsaker än oljan till att vissa bilmärken har haft kamaxelproblem.

Standardorsaken till att kamaxeln slits ner på en Ford OHC-motor var förr i tiden dåliga piratoljefilter som släppte ifrån sig ludd. Smörjröret som går över kamaxeln har stansade hål med grader som pekar inåt i röret, den ludd som följer med oljan fastnar på graderna och sedan dröjer det inte länge förrän smörjhålen täpps igen ett efter ett och en kamaxelnock i taget blir utan smörjning. Det fanns folk som rekommenderade att man skulle ta av ventilkåpan regelbundet och kolla att det verkligen kom olja ur alla smörjhål! Det verkar som om konstruktionen förbättrades så småningom för man har knappt hört talas om kamaxelproblem på de sista årsmodellerna av den motortypen. Om man studerar liknande smörjrör på motorer från andra tillverkare så är smörjhålen alltid borrade med god precision och fria från grader.

En hel del tyska biltillverkare (t ex Opel, MB och BMW) köpte kamaxlar från samma underleverantör, som hade kvalitetsproblem (för tunn och ojämn ythärdning) några år i mitten av 80-talet.

På motorer med långa oljekanaler till kamaxeln är det farligt att rusa upp motorn direkt efter kallstart, innan oljetrycket har hunnit byggas upp och den kalla, sega olja som finns i kanalerna har börjat röra på sig. Ett extremfall där är Citroën GS.

Om verkligen dåliga motoroljor kunde orsaka kamaxelskador i förtid så borde rimligtvis fler bilmärken och årsmodeller ha drabbats av sådana problem. Men man hör ju aldrig talas om nerslitna kamaxlar på t ex italienska, japanska eller öststatsbilar!

Jag fortsätter bestämt att hävda att om en motorolja bara uppfyller den API-klass som motortillverkaren har angivit, och har lämplig viskositet med hänsyn till motortyp och temperatur, så spelar märket ingen som helst roll. En förutsättning är förstås att tillverkaren har så pass god kontroll på vad han håller på med att oljan verkligen uppfyller de specar som står på dunken.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-08 15:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Håller med Torbjorn.
Med någorlunda kvalitet + byte åtminstone var 1500:e mil så kan tom kamaxlar från Mercedes -85-88 klara sig. (har en själv)
Men en förutsättning är att inte de hydrauliska ventilspelselementen upphör att fungera så det blir ventilspel som slår sönder oljefilmen.
Detta tickande är det många som inte hör, trots att det kan låta för j-ligt utanför bilen. Har det börjat så är det en fråga om 100mil eller så innan vilken kamaxel och olja som helst blir nedsliten.
Även släporna har fått bättre material (ingjutna härdade bitar) from 1989.
I praktiken får man se till att byta ut ventilspelselementen till den bättre kvaliten som säljs idag( undrar vad detta kostat INA totaltl)), byta oljan ofta och ha gott motoröra.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Golf 1.6 FSi - 04
InläggPostat: sön 07-04-01 15:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 588
Ort: Lyckeby Blekinge
biltema 10w30 skrev:
dett förra forumet krashade
men nåväl
jag kör ovanstående på 0 - 100 % E85 utan någon som helst konvertering
men kan vara svårstartad under 10+ grader vid ren E85 drift
motorindikatorn vill tändas vid mer än 25 % E85 inblandat
den blir klart piggare på ren E85. när jag kommer till en korsning och ska svänga kan jag behålla 3:an i istället för att gå ner till 2:an
har ännu ej luskat ut var motortempgivaren för motorstyrdonet sitter, tänkte annars monterat en NTC-motstånd och brytande tryckkontakt för kallstart,
fn. går den på BF95okt spetsat med ca 30% E85 vinterkvalitet pga av det höga priset på E85
Bild

8)


jag har varit ute och snurrat om kring lite i dagarna
bla. i halland, det två senaste fulltankningarna har den dragit 0.85 resp. 0.78 !! liter E85/milen
8)

lite tekniska data på motorn:

Modell 1,6 115 hk
Motor 4-cyl FSI
Cylindervolym ccm 1598
Cyl.diam/slaglängd mm 76,5/86,9
Kompression 12,0
Insprutning Direkt
Avgasrening 3-vägs kat
Max effekt kW/ hk v/min 85/115
6000
Max vrid Nm v/min 155/4000
bränsle bensin 98(95)okt

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-03 18:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Hej "biltema du har en fråga här http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 1414#11414

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-06 01:46 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-03 00:00
Inlägg: 6
Ort: Düsseldorf, Germany
aryan skrev:
Hej "biltema du har en fråga här http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 1414#11414
/Aryan

Sorry for the English, but to save you from reading my rather long thread ;) the question is: can you tell me what engine code your Golf has? Should be written on a Sticker in the boot (and in the manual). It's probably one of the following: BAG, BLP or BLF.

PS: I'm not sure how or if you solved your cold starting problems (translation software is not that good ;) ), but independent of the engine code, your car might work with "lemmiwinks" [1]. Could be a way to get more start up fuel enrichment from the ECU and also a way to move the general fuel trim up (channel 10?). Here's a thread [2] from a guy that did this with his 1.8T engine in a Passat.

[1] http://forums.fourtitude.com/zerothread?id=1618056
[2] http://www.passatworld.com/forums/showt ... p?t=230107


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-06 09:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 588
Ort: Lyckeby Blekinge
aryan du kanske kan förklara för denna att det är motor kod BAG
och så här fixade jag kallstarten:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=755
schema på inkopplingen:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=6628#6628
longtermfueltrimbank går i taket vi E65
man kan koppla in sig med ett ELM323 interface och programmet scantool och se hur lambdaspänningen arbetar

jag är urusel på engeska

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-06 14:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Biltema:
Kolla upp "lemmiwinks"
Alla moderna VAG-bilar verkar kunna etanolkonverteras den vägen!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011