Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 13:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-10-27 16:08 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 19:47
Inlägg: 39
Ort: Från
Jag har under 4 månaders tid och drygt 4-500 mil kört min okonverterade Renault Megane Scenic 1,6e 8v 1998 på E85 och har haft en bränsleförbrukning på ca 0,8-0,85/l mil vid blandad körning. Bilen drog på ren bensin mellan 0,6-0,65/l mil.

Jag har nu återgått till bensindrift då bensinen är billig igen men upplever att bilen drar mer bensin än vad den gjorde innan jag körde på E85.

Det finns ca 5-10% E85 kvar i tanken och bränsleförbrukningen ligger på 0,73 per mil.

Är det möjligt att bilens styrsystem är lite "trögt" och justerar sina mappar långsamt och med det låter bilen gå lite fetare (på samma mapp som när den tankades enbart med E85)?

Detta är min misstanke och jag har idag när jag var och tankade upp bilen kopplat bort en batteripol under några minuter för att "dumpa" datorns minne och därmed tvinga den att lära sig på nytt genom att utgå från dess förprogrammerade grundmapp som bas och sedan justera själv därifrån.

Detta är mycket rent teoretiskt men kan det vara så som jag misstänker och kan det fungera som jag tänkt genom att dumpa datorns inlärda mappar?

OM det nu är såhär det fungerar, kanske man borde dumpa datorns minne när man byter helt byter bränsle?


/Tobias

_________________
Renault Megane Scenic RN -98 1,6 e. 100% E85 Uppenbarligen Flexifuel!? Tack Renault!

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 18:24 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Givet dina förbrukningssiffror är det lite lustigt att du byter till bensin över huvud taget om du inte hittat något billigare än JET:s 11,24 kr/l.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-10-27 18:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Doc skrev:
Jag har under 4 månaders tid och drygt 4-500 mil kört min okonverterade Renault Megane Scenic 1,6e 8v 1998 på E85 och har haft en bränsleförbrukning på ca 0,8-0,85/l mil vid blandad körning. Bilen drog på ren bensin mellan 0,6-0,65/l mil.

Jag har nu återgått till bensindrift då bensinen är billig igen men upplever att bilen drar mer bensin än vad den gjorde innan jag körde på E85.

Det finns ca 5-10% E85 kvar i tanken och bränsleförbrukningen ligger på 0,73 per mil.

Är det möjligt att bilens styrsystem är lite "trögt" och justerar sina mappar långsamt och med det låter bilen gå lite fetare (på samma mapp som när den tankades enbart med E85)?

Detta är min misstanke och jag har idag när jag var och tankade upp bilen kopplat bort en batteripol under några minuter för att "dumpa" datorns minne och därmed tvinga den att lära sig på nytt genom att utgå från dess förprogrammerade grundmapp som bas och sedan justera själv därifrån.

Detta är mycket rent teoretiskt men kan det vara så som jag misstänker och kan det fungera som jag tänkt genom att dumpa datorns inlärda mappar?

OM det nu är såhär det fungerar, kanske man borde dumpa datorns minne när man byter helt byter bränsle?


/Tobias


det kan vara så att du har en blandning kvar i tanken som motsvarar omkring E30 eller högre som påverkar

:o

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 21:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En annan möjlighet är ju att något har hänt med bilen som medför att förbrukningen går upp. Lite lätt anliggande bromsar på några hjul kan mycket väl öka förbrukningen med 10 % vid landsvägskörning, t ex.
Dessutom är det fullt normalt på bilar utan luftförvärmning (i synnerhet på E85 men även fullt märkbart på bensin) att bränsleförbrukningen blir högre ju kallare det blir ute.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: förbrukning
InläggPostat: mån 08-11-03 15:14 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 19:47
Inlägg: 39
Ort: Från
Sådär, med facit i hand så kan jag bara säga att mina misstankar var fullständigt riktiga. :P Jag testade att koppla bort + polen på batteriet vid upptankningen för en vecka sedan och tankade bilen igen häromdan.

Bränsleförbrukningen har nu gått ner till samma nivå där den låg i sommras, alltså 0,63 liter per mil. Det skiljde alltså en deciliter per mil mot innan jag dumpa datorns inlärda minne.

Sannolikt så hade datorn justerat så förbrukningen skulle komma att gå ner tids nog men frågan är bara hur lång tid det skulle tagit.

Problemet är alltså löst.

/T

_________________
Renault Megane Scenic RN -98 1,6 e. 100% E85 Uppenbarligen Flexifuel!? Tack Renault!

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-04 16:04 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-29 09:53
Inlägg: 38
Ort: Från
Mycket intressant.

Har själv en Megane -04 med 1,6a och upplaver precis detsamma efter att jag återigen börjat köra på bensin.

Rycker nog polen ikväll.

Stor tack


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 09:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det kan ju vara intressant att, innan man lyfter av en batteripol, koppla in en OBD-läsare och se om det finns några felkoder eller anmärkningsvärda adapteringsvärden (t ex om Long term fuel trim har barkat iväg åt något håll).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-21 23:14 
Offline

Blev medlem: sön 08-12-21 22:37
Inlägg: 3
Ort: Luleå
Samma fenomen hände mig. Kör en Opel astra kombi, -96 års 1,6i 16v.
Den fungerar klockrent som flexifuel och sväljer valfri blandning utan att klaga, men om man går direkt från ren E85 till ren bensin kan den ha svårt att "hitta hem". Då lönar det sig att lyfta av batteripolerna så går den genast som den ska.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011